Photographs by Radosław Drożdżewski (User:Zwiadowca21), CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons
Photographs by Radosław Drożdżewski (User:Zwiadowca21), CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Na płatnych odcinkach A2 i A4 nie będzie już szlabanów, ale i tak będziesz musiał zapłacić

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 9
Szlabany na A2 i A4 zostały już otwarte. System manualnego poboru opłat został wyłączony, jednak to nie oznacza wcale, że za przejazd nie zapłacimy. Kierowcy pojazdów lekkich zapłacą za przejazd za pomocą aplikacji e-TOLL lub kupując e-bilet autostradowy.

Od 1 grudnia wielka zmiana na trasie A2 i A4 - osoby przejeżdżające autami osobowymi i motocyklami na A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica nie będą już musiały się zatrzymywać przed szlabanami w tzw. trybie free flow.

Koniec ze szlabanami na A2 i A4

Od dziś kierowcy zapłacą za przejazd e-biletem autostradowym, który kupią w nowej aplikacji e-TOLL PL lub korzystając z urządzeń pokładowych OBU/ZSL, które przekazują dane geolokalizacyjne prosto do systemu e-TOLL PL.

Administracja skarbowa jest zdania, że dzięki zmianie sposobu poboru płac na autostradzie i likwidacji szlabanów, na trasie nie będą tworzyły się już korki, które były zmorą kierowców zwłaszcza w okresie wakacyjnym i w weekendy.

E-bilet autostradowy będzie można kupić 60 dni przed planowanym przejazdem. Będzie ważny 48h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży. Możliwy jest również zwrot biletu przed zadeklarowaną godziną rozpoczęcia podróży.

Zobacz: Poseł PiS szczerze o śmierci żony i swojej walce z COVID-19. "Nie życzę tego wrogowi"

E-bilet autostradowy: elektroniczny lub papierowy

E-bilet autostradowy będzie dostępny w dwóch formach: elektronicznej i papierowej. Jedna i druga wymagają jednak, by podać minimalny zakres danych do naliczenia opłaty za przejazd autostradą - będziemy musieli podać numer rejestracyjny samochodu, którym będziemy podróżować, datę i godzinę rozpoczęcia przejazdu autostradą oraz szczegóły dotyczące trasy, którą planujemy pokonać.

E-bilet autostradowy - gdzie kupić?

E-bilet autostradowy, jak już pisaliśmy, będzie można zakupić rządowej aplikacji e-TOLL PL. Zakup będzie możliwy również w aplikacjach udostępnionych przez przedsiębiorców, którzy zawarli umowy partnerskie z KAS lub w punktach stacjonarnych na wybranych stacjach PKN Orlen i Lotos.

Z kolei opłata za przejazd w aplikacji e-TOLL PL naliczana jest na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu, które są transmitowane do systemu e-TOLL. W przypadku awarii urządzenia przekazującego, dane będzie można zadeklarować w internetowym koncie klienta. W sytuacjach wyjątkowych, np. gdy pojazd uczestniczy w akcji ratowniczej, opłatę można wnieść trzy dni po zakończeniu przejazdu.

W związku ze zmianą systemu poboru opłat, od 1 grudnia br. na Placach Poboru Opłat (PPO) na autostradach A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica obowiązuje nowa organizacja ruchu. Na PPO Stryków i PPO Żdżary kierowcy mają korzystać z trzech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych. Na PPO Żernica i PPO Karwiany kierowcy korzystają z czterech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych.

Jak podaje resort finansów, do sprawdzania prawidłowości wnoszenia opłat służą urządzenia kontrolne zainstalowane w miejscach wjazdu i wyjazdu z autostrad oraz w pojazdach wykorzystywanych do kontroli poboru opłat drogowych.

Jeśli nie zapłacimy za przejazd, zostanie naliczona dodatkowa opłata - 500 zł

Za jazdę po państwowych odcinkach A2 i A4 bez wniesienia opłaty za przejazd nakładana jest opłata dodatkowa w wysokości 500 zł z terminem płatności 14 dni. Jeżeli opłata dodatkowa zostanie wniesiona w ciągu 7 dni od daty doręczenia wezwania, jej wysokość jest obniżona do 400 zł. Opłata dodatkowa nie będzie pobierana, jeśli w ciągu trzech dni od zakończenia przejazdu opłata zostanie wniesiona poprzez zakup e-biletu autostradowego.

Mandatem karnym zagrożone jest również działanie kierowcy mające na celu uniemożliwienie właściwego odczytu tablic rejestracyjnych pojazdu (zakrywanie, ozdabianie, dodawanie dodatkowych znaków itp.).

WP

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka