Informacja o progach zwalniających na autostradzie okazała się fake newsem. Fot. GDDKiA
Informacja o progach zwalniających na autostradzie okazała się fake newsem. Fot. GDDKiA

Progi zwalniające na autostradach? Dementi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 18
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) odniosła się do informacji o planowanym montażu progów zwalniających na autostradach i drogach ekspresowych w Polsce. Wiadomość taką podało Radio Zet na Twitterze.

Progi zwalniające na autostradach? Ten news zelektryzował wszystkich

"Na autostradach i ekspresówkach pojawią się progi zwalniające. Testy ruszą jeszcze w tym miesiącu. "Progi mają być rozkładane tymczasowo" - mówi Szymon Piechowiak z GDDKiA. Sprawdzane jest jak przy dużych prędkościach reagują na nie samochody osobowe, ciężarówki i motocykle" - napisano na profilu Radia Zet.

Internauci podejrzewali, że redakcja robi sobie żarty, choć do 1 kwietnia jeszcze daleko. W sieci pojawiło się mnóstwo komentarzy. Postanowiła się do nich odnieść Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, aby uciąć wszelkie spekulacje o progach zwalniających.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dementuje

Chodzi konkretnie o montaż poprzecznych listw na pasach awaryjnych lub pasach wyłączonych z ruchu w miejscu prowadzenia robót drogowych.


Aby wzmocnić oznakowanie prowadzonych robót i jednocześnie ostrzec kierowców, którzy wjadą na pas awaryjny, planujemy wdrożenie pilotażowego rozwiązania, polegającego na ułożeniu specjalnych szerokich listew właśnie na tym pasie. Najechanie kołem pojazdu ma „obudzić” kierowcę, by zdążył zmienić pas ruchu - informuje GDDKiA.

Ten ruch ma być podyktowany troską o bezpieczeństwo drogowców, z których sporo ginie na drogach podczas pracy. Jak informuje GDDKiA, "od lipca 2020 r. do czerwca 2022 r. na drogach krajowych doszło do 179 zdarzeń z udziałem firm wykonujących prace w pasie drogowym. Niestety zginęło w nich 14 osób, a 63 osoby zostały ranne. Większość tych zdarzeń to najechanie na pracowników służb utrzymaniowych lub wykorzystywane przez nich pojazdy".


Jaka dozwolona prędkość na autostradzie?

Autostrady i drogi ekspresowe z zasady budowane są jako drogi, na których można bezpiecznie rozwijać duże prędkości. Nie mogą na nich poruszać się piesi, rowery czy pojazdy wolnobieżne. Są chronione barierami ochronnymi i posiadają zazwyczaj co najmniej dwa pasy ruchu w każdym z kierunków. Na autostradach wolno jechać z prędkością 140 km/h, a na drogach ekspresowych z prędkością 120 km/h.

ja

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie