Seniorzy są za pan brat z internetem i nowymi technologiami. Zdj. ilustracyjne
Seniorzy są za pan brat z internetem i nowymi technologiami. Zdj. ilustracyjne

Robi tak co trzeci senior. Badanie obala popularny sposób myślenia o emerytach

Redakcja Redakcja Internet Obserwuj temat Obserwuj notkę 21
Prawie trzy czwarte polskich seniorów stale korzysta internetu, połowa robi w nim zakupy, a co trzeci korzysta z internetowych komunikatorów - wynika z najnowszych badań. Tymczasem często wydaje się nam, że starsi ludzie są wykluczeni cyfrowo.

Agencja ARC Rynek i Opinia opublikowała raport „Dojrzali konsumenci w Polsce”, który obala wiele krzywdzących stereotypów dotyczących osób w wieku powyżej 60. roku życia. Wyniki badania pokazują, że osoby z tej grupy wiekowej korzystają z nowych technologii, zwłaszcza z bankowości internetowej i mobilnej oraz regularnych przez internet. Co piąta osoba w wieku emerytalnym jest również czynna zawodowo. 

Starsi konsumenci kupują przez internet 

Wbrew stereotypom 71% seniorów korzysta z internetu. I trudno się temu dziwić, bo historia internetu na świecie ma już ponad 50 lat. Zaczyna się w 1969 r., kiedy powstała sieć ARPANE, a wraz z nią pierwsza poczta elektroniczna, fora dyskusyjne i przeglądarki WWW. W Polsce za debiut internetu przyjmuje się 7 sierpnia 1991 roku, kiedy Rafał Pietrak z Uniwersytetu Warszawskiego po raz pierwszy nawiązał za pomocą sieci łączność w oparciu o protokół TCP/IP z pracownikiem Uniwersytetu Kopenhaskiego Janem Sorensenem. Z prostego wyliczenia wynika więc, że polski emeryt liczący np. 65 lat już w wieku 40 lat mógł korzystać z sieci.

Dojrzali konsumenci nie obawiają się zakupów przez Internet, ponad 43% z nich dokonuje zakupów w ten sposób. Najczęściej kupują odzież, obuwie oraz sprzęt elektroniczny. Podczas zakupów zwracają uwagę na promocje, chętnie korzystają z programów lojalnościowych oraz aplikacji. 

Seniorzy oglądają Netflixa 

Najpopularniejsze media społecznościowe wśród seniorów to Facebook (35%) oraz Youtube (24%), a komunikatory to WhatsApp’a (33%) i Messenger (32%). Wprawdzie nadal najpopularniejszymi mediami wśród dojrzałych konsumentów są telewizja i radio, jednak co piąty senior przyznaje, że korzysta również z platform streamingowych, a najczęściej wybieraną jest Netflix.

Autorzy badania zauważają, że globalne zjawiska demograficzne takie jak niski przyrost naturalny połączony z wydłużeniem czasu życia sprawia, że gwałtownie podnosi się średnia wieku mieszkańców w szczególności w Europie, ale także w Polsce. Grupa seniorów staje się coraz bardziej liczna, a tym samym zyskuje na znaczeniu zarówno społecznym, jak i ekonomicznym.

Także z tego powodu 20% mężczyzn i 17% kobiet w wieku emerytalnym jest czynnych zawodowo, a aż 64% pracujących przyznaje, że chce pracować, bez względu na wysokość ich emerytury. Dojrzali konsumenci cenią sobie niezależność finansową, dlatego niechętnie podchodzą do idei kredytów czy pożyczek. Jednocześnie duża grupa dojrzałych konsumentów oszczędza. Seniorzy korzystają zarówno z bankowości internetowej (46%) jak i z bankowości mobilnej (28%). 

GUS: Będzie więcej seniorów 

- Udział osób starszych w populacji mieszkańców Polski systematycznie rośnie. Zgodnie z prognozami GUS w 2030 roku w Polsce będzie mieszkało niemal 11 milionów osób starszych, czyli o 11% więcej niż w 2021 roku. Jednocześnie z roku na rok obserwujemy, jak zmieniają się dojrzali konsumenci, jak zmienia się ich styl życia, jak rośnie zainteresowanie nowościami czy korzystanie z nowych technologii. Obecni 50-latkowie, czyli za 10 lat 60-latkowie, to osoby, które bardzo dobrze radzą sobie z technologiami, dbają o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne i można przypuszczać, że po 60-tym roku życia będą chciały kontynuować swoje różne aktywności - komentuje Agata Tkaczyk, Dyrektor Badań Jakościowych w ARC Rynek i Opinia.

- Można się też spodziewać, że wielu z nich będzie miało na to fundusze. To wszystko sprawia, że będą oni atrakcyjną grupą dla wielu branż, chociaż być może będą potrzebowali ofert szytych na miarę ich potrzeb, we wszystkich obszarach życia, od zdrowia przez zakupy po podróże czy finanse. Nasze badanie już teraz obala wiele stereotypów, które narosły wokół seniorów, dlatego warto je odrzucić i na bieżąco sprawdzać, na ile te stereotypy pokrywają się z rzeczywistością.

W badaniu brały udział osoby powyżej 60-tego roku życia, a najstarszy respondent miał 95 lat. 

Tomasz Wypych 


Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie