Słaba popularność samochodów elektrycznych w Polsce. Wkrótce może się to zmienić

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 58
Z najnowszych dostępnych danych wynika, że w naszym kraju zarejestrowano ok. 26,6 mln samochodów osobowych, o 577 tys. więcej niż rok wcześniej. Aut elektrycznych jeździ po polskich drogach 67,1 tys., co stanowi 0,25 proc. wszystkich samochodów. Średnia cena samochodu w Polsce wynosi 174,5 tys. zł, a samochodu elektrycznego to 260 tys. zł. Właśnie pojawiły się pieniądze na dopłaty do kolejnych kilku tysięcy „elektryków”.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaakceptował wniosek Banku Ochrony Środowiska o zwiększenie o 150 mln zł puli środków na dopłaty do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Oznacza to, że kwota całkowita do wykorzystania w tzw. ścieżce leasingowej programu „Mój elektryk” wzrosła do 400 mln zł. Dopłaty umożliwiają pokrycie wkładu własnego klienta starającego się o leasing samochodu elektrycznego. Zarząd Funduszu zaakceptował dotychczas dopłaty do ponad 7 tys. pojazdów. 


Program "Mój elektryk"

– „Mój elektryk” to program publiczny pozwalający realizować istotne cele polityki środowiskowej oraz stymulować rozwój gospodarczy. Zwiększa on liczbę samochodów zeroemisyjnych na polskich drogach, a ścieżka leasingowa wspiera realizację zielonych ambicji przedsiębiorców. Utrzymujące się wysokie zainteresowanie programem jest potwierdzeniem, że spełnia on swoje zadanie. Decyzja Zarządu Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o zwiększeniu o 150 mln zł całkowitej puli środków do wykorzystania w ścieżce leasingowej to dobra wiadomość dla klientów, głównie przedsiębiorców, którzy myślą o leasingu samochodu elektrycznego, a jeszcze nie złożyli odpowiedniego wniosku. A jest to bardzo proste, gdyż program „Mój elektryk” działa na zasadzie „jednego okienka”. Wszelkie formalności związane z leasingiem i dopłatą klient załatwia w wybranej firmie leasingowej współpracującej z BOŚ – wyjaśnia dr hab. Emil Ślązak, prof. SGH, p.o. prezesa BOŚ. 


Zakup lub leasing pojazdów zeroemisyjnych

Program „Mój elektryk”, zakłada dwie możliwości dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast ścieżka leasingowa jest prowadzona od listopada 2021 r. przez Bank Ochrony Środowiska.

– Od początku uruchomienia programu „Mój elektryk” obserwujemy stale rosnące zainteresowanie programem, który wpisuje się w zapotrzebowanie rozwoju elektromobilności, przyczyniającej się do poprawy jakości powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie. Z perspektywy czasu możemy potwierdzić, że program cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno wśród osób fizycznych, jak i pozostałych jego beneficjentów. Dopłaty w ramach programu realnie przyczyniają się do wyboru aut elektrycznych a tym samym sprawiają, że na ulicach naszych miast jest coraz więcej aut zeroemisyjnych, jest także ciszej i czyściej. Cieszą nas również efekty programu, tylko od początku tego roku do BOŚ trafiło 1,13 tys. wniosków o dopłaty na łączną kwotę 36,5 mln zł., a Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zatwierdził dofinansowanie dla 1 tys. 105 wniosków na sumę prawie 35 mln zł – podsumowuje Paweł Mirowski, wiceprezes NFOŚiGW.

Przy uruchamianiu ścieżki leasingowej programu BOŚ początkowo miał do dyspozycji 20 mln zł. Następnie, w marcu 2022 r., NFOŚiGW zdecydował o zwiększeniu tej puli do 100 mln zł. Utrzymująca się duża popularność programu skłoniła Fundusz do sukcesywnego zwiększania jego budżetu – do 200 mln zł w sierpniu 2022 r. oraz do 250 mln zł w styczniu br. W związku z ostatnią decyzją – łączna pula środków przeznaczonych na dopłaty wzrosła do 400 mln zł. 


Blisko 8 tys. wniosków o dotacje

Od początku realizacji programu do BOŚ wpłynęło 7900 wniosków o dotacje o łącznej wartości przekraczającej 262 mln zł. NFOŚiGW zaakceptował dotychczas ponad 7,3 tys. wniosków na sumaryczną kwotę ponad 244 mln zł, z czego ponad 5500 szt. (146 mln zł) dotyczyło samochodów osobowych, a około 1700 szt. (98 mln zł) pojazdów dostawczych.

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych na koniec marca 2023 r. w Polsce zarejestrowanych było łącznie ponad 67 100 samochodów z napędem elektrycznym. W programie „Mój elektryk” zaangażowanych jest 28 firm leasingowych. 


Tomasz Wypych


Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie