Pasażerowie robią sobie zdjęcia na tle chińskiego samolotu C919, fot. PA/XINHUA / Ding Ting CHINA OUT
Pasażerowie robią sobie zdjęcia na tle chińskiego samolotu C919, fot. PA/XINHUA / Ding Ting CHINA OUT

Lotnicze ambicje Chin szybują w górę. Dziewiczy lot maszyny C919

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 17
Pierwszy duży samolot pasażerski, wyprodukowany w Chinach, odbył swój pierwszy lot komercyjny. Maszyna poleciała z Szanghaju do Pekinu ze 130 pasażerami na pokładzie - poinformowały w niedzielę chińskie media państwowe.

Pierwszy komercyjny lot samolotu pasażerskiego chińskiej produkcji

Podróż ta stanowi kamień milowy w trwających od dziesięcioleci staraniach tego kraju, by konkurować z zachodnimi rywalami w sektorze lotniczym.

Samolot China Eastern Airlines C919 wystartował z lotniska Hongqiao w Szanghaju o godzinie 10:32 czasu lokalnego (0232 GMT).

Dwie godziny później maszyna wylądowała na stołecznym lotnisku w Pekinie, około 40 minut przed czasem, jak twierdzi państwowy nadawca CCTV. Po 1 godzinie 40 minutach lotu samolot miał wrócić do Szanghaju.

Pasażerowie otrzymali czerwone karty pokładowe i wystawny "posiłek tematyczny" upamiętniający lot, podał kanał telewizyjny. Dziewiczy lot odbyło 130 pasażerów.

Lot "był niezwykle płynny i komfortowy. Myślę, że zapamiętam go na długo" – powiedział chińskiej telewizji państwowej CCTV jeden z pasażerów.


Chińska myśl techniczna na zachodnich komponentach

Prezydent Xi Jinping okrzyknął projekt triumfem chińskiej myśli technicznej i innowacji, a media państwowe uznały samolot za symbol dumy narodowej i siły chińskiego przemysłu.

C919 jest budowany przez państwową firmę Commercial Aviation Corp of China (COMAC), która rozpoczęła prace nad modelem 15 lat temu, aby konkurować z najpopularniejszymi samolotami zagranicznymi, takimi jak Boeing 737 MAX i Airbus A320. "W przyszłości większość pasażerów będzie mogła podróżować na pokładach dużych samolotów chińskiej produkcji" — uważa telewizja CCTV.

Chociaż samolot jest montowany w Chinach, w dużej mierze opiera się na zachodnich komponentach, w tym silnikach i awionice  od firm takich jak GE, Safran i Honeywell International.

Pekin chce konkurować z samolotami zagranicznymi

C919 wykonał swój pierwszy testowy lot w 2017 r.; przeprowadzono również liczne loty testowe przed niedzielnym pierwszym lotem komercyjnym. COMAC spodziewa się, że będzie w stanie produkować 150 samolotów C919 rocznie w ciągu pięciu lat.

Samolot nie ma szans na zdobycie znaczących zamówień z zagranicy, dopóki nie zostanie certyfikowany przez amerykańskie lub europejskie organy nadzoru lotniczego. Według lokalnych mediów, COMAC otrzymał około 1200 zamówień na C919, głównie od krajowych linii lotniczych.

Wspierane przez państwo linie China Eastern Airlines zamówiły pięć odrzutowców C919 w marcu 2021 roku, a pierwszy egzemplarz odebrały kilka miesięcy później. Jeszcze w tym roku przewoźnik ten ma dysponować pozostałymi zamówionymi maszynami.

Od poniedziałku C919 będzie kursował na regularnej trasie China Eastern między Szanghajem a południowo-zachodnim miastem Chengdu, podała telewizja CCTV.

ja

(Zdjęcie: Pasażerowie robią sobie zdjęcia na tle chińskiego samolotu C919, fot. PA/XINHUA / Ding Ting CHINA OUT )

Czytaj także:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka