Bez AI nie wyobrażamy sobie wydawać pieniędzy. Sztuczna inteligencja na zakupach

Redakcja Redakcja Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 3
Nikt się nie spodziewał, że tak szybko będziemy wdrażać AI w codziennym życiu. Bez sztucznej inteligencji już nie wyobrażamy sobie zakupów. Ponad jedna trzecia polskich konsumentów (37 proc.) korzysta z AI podczas zakupów — to aż 42-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2024, wynika z najnowszego raportu Adyen Index: Retail Report 2025.

Najczęściej po sztuczną inteligencję sięga pokolenie Z (64 proc.). Ponad połowa użytkowników AI (52 proc.) deklaruje, że technologia ta stanowi dla nich źródło inspiracji. Tymczasem tylko 28 proc. przedsiębiorców planuje inwestycje w AI w najbliższych 12 miesiącach w celu wsparcia działań sprzedażowych i marketingowych.

Opinie na temat korzystania z pomocy AI przy robieniu zakupów są pozytywne 52 proc. przyznaje, że technologia pomaga odnaleźć inspirację podczas zakupów odzieży i dodatków, produktów spożywczych. Co dziesiąty Polak (11 proc.) po raz pierwszy skorzystał z AI, jako wsparcia w zakupach, w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a 5 proc. twierdzi, że to właśnie dzięki sztucznej inteligencji znajduje najlepsze pomysły. Ponad połowa z nas (52 proc.) korzysta z AI, by trafiać na mniej znane marki, co stwarza realną szansę dla tych firm na budowanie partnerstw, a 49 proc. deklaruje otwartość na zakupy z wykorzystaniem AI w przyszłości.  


Wszystkie grupy wiekowe korzystają z pomocy AI 

Zainteresowanie korzystaniem ze sztucznej inteligencji w robieniu zakupów widoczne jest we wszystkich grupach wiekowych. Wśród przedstawicieli pokolenia Z (16–27 lat) odsetek osób korzystających z rad AI podczas zakupów wynosi 64 proc., wśród millenialsów (28–43 lata) 49 proc., generacji X – 29 proc., a baby boomers – 13 proc. Aż 58 proc. polskich konsumentów jest świadomych tego, że firmy mogą wykorzystywać AI do rekomendowania produktów.

- Polscy konsumenci chętnie sięgają po narzędzia AI – nie tylko po to, aby przyspieszyć zakupy, ale przede wszystkim, aby uczynić je bardziej trafnymi i inspirującymi. Widzimy, że technologia ta przestaje być domeną tylko młodych użytkowników – sztuczna inteligencja trafia do szerokiego spektrum odbiorców. Niezależnie od wieku, klienci szukają dziś bardziej spersonalizowanego doświadczenia – chcą, aby technologia podpowiadała, odkrywała i rekomendowała – komentuje Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen. 

Przedsiębiorcy chcą inwestować w AI

Polscy przedsiębiorcy, zapytani o strategie zwiększania przychodów w 2025 roku, wskazali inwestycje w sztuczną inteligencję i nowe technologie. Ponad jedna czwarta (28 proc.) planuje inwestować w AI w celu wsparcia sprzedaży i marketingu, a 25 proc. w obszar innowacji produktowych.

- Sztuczna inteligencja przestała być traktowana jako wizja przyszłości. Coraz więcej firm wdraża zaawansowane technologie oparte na AI, które automatyzują procesy płatnicze, zwiększają konwersję i pomagają lepiej zarządzać ryzykiem. Takie rozwiązania nie tylko usprawniają finalizację zakupów, ale też podnoszą poziom bezpieczeństwa – wykrywając podejrzane transakcje w czasie rzeczywistym. Efekt? Klienci zyskują bardziej płynne i komfortowe doświadczenie zakupowe, a firmy – wymierne korzyści biznesowe. Nie dziwi więc, że sztuczna inteligencja była wskazywana jako główny czynnik wzrostu w 2025 roku - dodaje Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.

Choć inwestycje w nowe technologie rosną, jedynie 39 proc. firm w Polsce umożliwia klientom wygodne zakupy i płatności między kanałami offline i online. To jednak o 13 punktów procentowych więcej niż w ubiegłym roku. Kolejne 13 proc. planuje wdrożenie takiego rozwiązania w najbliższych 12 miesiącach. Zbliżony odsetek (16 proc.) zamierza rozwijać ofertę ekskluzywnych doświadczeń zakupowych w sklepach stacjonarnych.  


Konsumenci kierują się opiniami w sieci i nowoczesnymi technologiami

Raport Adyen pokazuje, że technologie i doświadczenia online otwierają przed markami nowe możliwości kontaktu z klientami. Aż 40 proc. Polaków oczekuje, że będzie mogło dokonywać zakupów w wielu punktach styczności z marką, takich jak media społecznościowe, aplikacje mobilne czy sklepy internetowe. Co ciekawe, nieco ponad jedna trzecia (31%) deklaruje, że regularnie dokonuje zakupów bezpośrednio przez media społecznościowe, co potwierdza rosnącą rolę kanałów digital w ścieżce zakupowej.

Mimo postępującej cyfryzacji, sklepy stacjonarne pozostają ulubionym miejscem zakupów dla polskich konsumentów – wskazało tak 39 proc. badanych, wobec 24 proc., którzy preferują zakupy online. Główne powody to chęć zobaczenia i kontaktu z produktem przed zakupem (43 proc.), możliwość przymierzenia (42 proc.) oraz natychmiastowa dostępność (36 proc.).  


Fot. Monday News/zakupy

Tomasz Wypych

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj3 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (3)

Inne tematy w dziale Gospodarka