Od 17 listopada 2025 r. na linie między Wrocławiem a gminami ościennymi wyjeżdżają nowe autobusy aglomeracyjne – elektryczne Mercedesy eCitaro i przegubowe Mercedesy Conecto G. Flota przekroczy 100 pojazdów, a układ tras zostanie uporządkowany wokół linii 920, 945 i 955 z pełną integracją Urbancard. To świetna informacja dla mieszkańców.
Nowe autobusy w aglomeracji
Drugi etap rozbudowy połączeń aglomeracyjnych obejmuje Wrocław oraz gminy Długołęka i Czernica. Do ruchu włączone zostaną krótsze, elektryczne Mercedesy eCitaro oraz dłuższe, przegubowe Mercedesy Conecto G. To kontynuacja zmian po sierpniu 2025 r., kiedy na trasy między Wrocławiem a gminą Długołęka wyjechało 46 fabrycznie nowych autobusów SOR (15 NS18, 24 NS12 i 7 elektrycznych ENS12).
W sumie na ulicach Wrocławia oraz w gminach Długołęka, Czernica i Wisznia Mała będzie kursować 66 nowych autobusów, a w styczniu 2026 r. dołączy kolejnych jedenaście. Miasto realizuje projekt wspólnie z samorządami i konsorcjami przewoźników, których liderami są firmy Kłosok i Nowak Transport.
Komfort i dostępność – realne udogodnienia w codziennej podróży
Nowe pojazdy są niskopodłogowe i klimatyzowane, a ich wnętrza zaprojektowano z myślą o wygodzie i dostępności. Zbigniew Gruszka z firmy Nowak Transport podkreśla, że pojawi się więcej miejsc dla wózków dziecięcych i osób z niepełnosprawnością, wyznaczono przestrzeń dla psa przewodnika, a siedzenia bez podestów oznaczono żółtą tapicerką.
Poręcze przy drzwiach mają profilowaną strukturę ułatwiającą korzystanie osobom z ograniczeniami wzroku. Na pokładzie pasażerowie skorzystają z ładowarek USB, nowego systemu informacji pasażerskiej oraz defibrylatora AED w ramach programu „Bezpieczny Wrocław”. To konkretne rozwiązania, które przekładają się na wygodny dojazd do pracy i codziennych spraw – bez względu na porę dnia.
Bezpieczeństwo w standardzie – technologia wspiera kierowcę
Autobusy wyposażono w pakiet systemów poprawiających bezpieczeństwo: asystenta hamowania z ostrzeżeniami optycznymi i akustycznymi, doświetlanie zakrętów, alkoblokadę, monitorowanie zmęczenia kierowcy, wykrywanie pieszych i rowerzystów w pobliżu pojazdu, asystenta prędkości oraz rozpoznawanie znaków drogowych. Dzięki temu przejazdy po mieście i w relacjach podmiejskich są bardziej przewidywalne, także w godzinach szczytu.
Nowa siatka połączeń i integracja z Urbancard
Pod hasłem „Łączymy aglomerację wrocławską” porządkowana jest siatka tras. Linia 920 zostaje wydłużona do Wojnowic – z Galerii Dominikańskiej przez Opatowice, Trestno, Blizanowice, Kamieniec Wrocławski, Gajków, Jeszkowice. Linia 945 połączy Plac Grunwaldzki z Chrząstawą Wielką, a 955 – Plac Grunwaldzki z Ratowicami. Dotychczasowe 845 i 855 wchodzą do systemu aglomeracyjnego jako 945 i 955, co oznacza możliwość podróżowania z Urbancard i łatwiejsze przesiadki między połączeniami aglomeracyjnymi i wewnątrzgminnymi.
Zmiany obejmą również linie miejskie 120 i 121, na których pojawią się nowe autobusy. Jak wyjaśnia Paulina Tyniec-Piszcz, zintegrowanie układu wokół 920, 945 i 955 porządkuje trasy i węzły przesiadkowe, dzięki czemu dojazd do i z Wrocławia jest szybszy i bardziej przewidywalny. Wójt gminy Czernica Jarosław Jagielski dodaje, że rozbudowa oferty autobusowej daje alternatywę dla samochodu nawet w godzinach szczytu, a równolegle rozwijana jest kolej aglomeracyjna na liniach 277 i 292 (przystanki m.in. Dobrzykowice, Nadolice Małe i Wielkie, Chrząstawa Mała).
Wygodny dojazd do pracy – w praktyce „wsiadasz i jedziesz”
Rozszerzenie floty i przejrzysta siatka połączeń przekładają się na codzienną wygodę dojazdów. Większa liczba nowych, pojemnych pojazdów, czytelna informacja pasażerska i integracja biletowa z Urbancard sprawiają, że podróż do pracy, szkoły czy na uczelnię staje się prostsza i „po prostu super” – bez problemów z parkowaniem i z pewnością, że po przesiadce dojedziesz tam, gdzie potrzebujesz.
Red.
Fot. Bartosz Mokrzycki/Wrocław