Aleksander Chłopek - outsider221 Aleksander Chłopek - outsider221
96
BLOG

Dokument 1

Aleksander Chłopek - outsider221 Aleksander Chłopek - outsider221 Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

 Większość z tych poniżej umieszczonych dokumentów informuje, że celem jest: zapoznanie, rozpracowanie, opracowanie, a także skierowanie do okresowej służby. Ksiądz Jerzy Popiełuszko był rozpracowywany od 1982 roku. Na czy polegało rozpracowywanie? Na inwigilacji, zbieraniu materiałów obciążających, przede wszystkim preparowaniu takich materiałów, na instalowaniu w środowisku rozpracowywanego obiektu swoich ludzi - nowych przyjaciół albo zwerbowaniu ze środowiska obiektu osób skłonnych do rozmów, organizowania prowokacji, słowem: do współpracy. Ważny był także dostęp do mieszkania obiektu. Sukcesem było zwerbowanie kogoś z najbliższej rodziny.

Ksiądz Jerzy w 1984 roku już nie żył. Miał wpływ na miliony. Ja zaledwie na kilkaset, może na parę tysięcy gliwiczan, których inspirowałem "złym przykładem'", a uczniów "niewłaściwymi zajęciami". Ale te odkręcone do ostatniego gwintu śruby w kole samochodowym w 1989 roku nie mogły być przypadkiem. Na szczęście zanim wyjechaliśmy z miasta, zaniepokojony dziwnym zachowaniem pojazdu, zatrzymałem się na poboczu.

Oto siedem dokumentów świadczących o nieustającym zainteresowaniu służb moją osobą - od roku 1966 po rok 1987:

Po uzyskaniu 21.06.1966 r. (podczas przesłuchiwania kolegi) przez SB wiedzy o mojej działalności w Duszpasterstwie Akademickim rozpoczął się rutynowy proces inwigilacji, można powiedzieć - błyskawiczny:

image

Błyskawicznie też zabrano się za rozpracowywanie:




image

Ten poniższy dokument pochodzi prawdopodobnie z 1972 r. i ma związek z pierwszą próbą zwerbowania mnie do służby w WSW. Dlatego zwrócono się do Krakowa z prośbą o informacje o mojej osobie. Przekazano służbom w Gliwicach, że byłem aktywistą w Duszpasterstwie Akademickim d/s kontaktu z klerem:


image

To znów rok 1974 - po pierwszej nieudanej próbie zwerbowania odbyła się właśnie w tym roku próba druga, jeszcze mocniej nieudana, bo z bardziej kategoryczną moją odmową. Przystąpiono więc już do opracowania:

image

Po kilkuletnich ze mną kłopotach i zapasach, wszystko wskazuje na to, że chciano mnie ukarać okresową służbą wojskową - być może liczono, że odpowiednio zaaplikowana służba mnie skruszy. Dlaczego do niej nie doszło? - nie wiem. Może nagła w tym czasie śmierć dyrektora szkoły wpłynęła na zmianę planów. Wszak te działania służb mogły być tylko z nim konsultowane:

image

Rok 1981 - kolejne planowane czynności operacyjne w czasie szczególnym...:

image

Rok 1987 - Dokument, który powstał po ostatniej i znów nieudanej próbie zwerbowania mnie podczas parogodzinnego przesłuchania w Katowicach na u. Lompy. To był rok, kiedy już w Magdalence zapadały pierwsze ustalenia. Rok, w którym udało im się jeszcze wielu  działaczy opozycji przekonać do współpracy:

image


Pochodzę z wielodzietnej rodziny z ośmiorgiem dzieci, znam wartość takiej rodziny i bardzo wiele zawdzięczam Rodzicom i Rodzeństwu. Od 18 roku życia byłem inwigilowany przez SB i objęty prze te służby wielokrotnie operacjami rozpracowującymi. Przepracowałem 35 lat w zawodzie nauczycielskim jako polonista, dwie kadencje w Sejmie, w Klubie parlamentarnym PiS. Od 12 lat bezpartyjny. Obecnie na emeryturze, ze statusem represjonowanego politycznie w PRL. Uczestniczę w lekkoatletycznej rywalizacji sportowej na Mistrzostwach Polski Mastersów, zdobyłem kilkanaście medali, w tym 7 złotych (w skokach: wzwyż, w dal, trójskok i o tyczce). Sympatyk PJJ.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura