wolny-rynek wolny-rynek
332
BLOG

Polska polityka likwidacji kolei kosztowała 76 miliardów PLN

wolny-rynek wolny-rynek Gospodarka Obserwuj notkę 2
 

Polska jako kraj od czasów transformacji ustrojowej prowadziła skrajnie kontrowersyjną politykę likwidacji infrastruktury, stając się największym na kontynencie europejskim likwidatorem linii kolejowych czy portów lotniczych. Jeszcze dziś likwidowane jest np. lotnisko w Legnicy. Jest ono dzielone na działki budowlane i wyprzedawane za ułamek kosztów budowy. Władze miasta nie chcą odpowiadać na pytania prasowe.

Możnaby spróbować podsumować koszty tej kotrowersyjnej polityki. Wg źródeł, Polska dysponowała u szczytu rozwoju sieci kolejowej systemem 26 tysięcy kilometrów linii kolejowych z czynnym ruchem pasażerskim. Do roku 2016 ostała się ledwie połowa sieci kolei pasażerskiej. 

Możnaby zapytać, jakie były koszty tego procesu likwidacji? Zakładając dla uproszczenia że koszt odbudowy jednego kilometra linii kolejowej dla ruchu lokalnego to 5 mln PLN, otrzymujemy kwotę 65 000 000 000 PLN - czyli 65 miliardów PLN. Ale to nie wszystkie koszty. Część linii przebiegała przez tereny silnej urbanizacji- jak na przykład kolej szprotawska w Zielonej Górze, której likwidacja doprowadziła do zmarnowania majątku wycenianego na 500 mln PLN. Można więc oszacować koszty związane z likwidacją sieci kolei aglomeracyjnych i lokalnych w Polsce na kwotę ok. 70 miliardów PLN jeśli uznamy że zliwidowano infrastrukturę transportową w miastach o wartości co najmniej 5 miliardów PLN, co wydaje się kwotą mocno zaniżoną. 

Likwidacja ok. 40 lotnisk powojskowych też przyniosła spore straty dla gospodarki. Koszt budowy około 40 porzuconych i nieużywanych dziś portów lotniczych to 16 miliardów PLN. Część z nich zlikwidowano trwale, jak porty lotnicze koło Kołobrzegu, Łeby czy Legnicy. Ich odbudowa nie jest już nawet możliwa. Wyprzedano szereg działek składających się na te porty lotnicze. Podobne porty działają sezonowo w RFN (np. port lotniczy Heringsdorf koło Świnoujścia, służący sezonowej turystyce nad Morze Bałtyckie).

Reasumując, szacunkowe koszty dotychczasowej polskiej polityki infrastrukturalnej to około 76 miliardów PLN. 

opr. A. Fularz 2016

Ilustracja: likwidacja kolei wokół Słupska

image
wolny-rynek
O mnie wolny-rynek

Absolwent Universite de Metz i Viadrina University, ekonomista. Specjalizuje się w infrastrukturze. Zawodowo jednak zajmuje się branżą e-commerce, ostatnio tworząc np. portal poselska.pl czy ie.org.pl. Interesuje się historią i muzyką. Uprawia sporty: capoeirę, downhill i snowboard. Interesuje się też ochroną zabytków i środowiska naturalnego. Poglądy gospodarcze: ordoliberał, wyznanie: Rastafari/Baha'i. Email: phooli(małpa)gmail.com Czasopismo Gazeta Poselska Promote your Page too

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka