Orlen uruchomił pierwszy hub szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Powstał on przy trasie S7 - na MOP Olsztynek Południe. Multienergetyczny gigant zapowiada, że do końca roku otworzy kilkanaście podobnych punktów przy autostradach i drogach ekspresowych. Inwsestycja ma skrócić czas ładowania, ale też ułatwić podróże pojazdami elektrycznymi na dłuższych dystansach.
Duża moc hubów szybkiego ładowania
Nowy hub Orlen Charge umożliwia ładowanie ośmiu pojazdów jednocześnie. Stacja wyposażona jest w system dynamicznego podziału mocy, który dopasowuje parametry ładowania do możliwości technicznych każdego samochodu. Moc ładowarek wynosi od 200 kW przy pełnym obciążeniu do nawet 400 kW na pojedynczym stanowisku. Według Orlenu czas ładowania do poziomu pozwalającego na dalszą jazdę skrócił się do około 20 minut.
Jak podkreślają przedstawiciele koncernu, oznacza to, że czas spędzony na ładowaniu elektryka może być porównywalny do standardowego postoju kierowców aut spalinowych.
Całodobowa dostępność
Hub w Olsztynku działa przez całą dobę. Kierowcy mają dostęp do ekranów dotykowych, płatności zbliżeniowych oraz aplikacji Orlen Charge umożliwiającej monitorowanie procesu ładowania. Koncern zaznacza, że infrastruktura została zaprojektowana tak, by sprostać zapotrzebowaniu energetycznemu wszystkich modeli elektryków dostępnych na polskim rynku.
Do końca roku mają zostać otwarte kolejne huby, m.in. w Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim, Zgorzelcu i Nowym Dworze Gdańskim. Planowane lokalizacje obejmują zarówno stacje przy autostradach, jak i przy popularnych trasach tranzytowych. - W perspektywie dwóch lat zamierzamy uruchomić ponad 50 takich hubów, wzdłuż głównych tras przejazdowych. W ten sposób Orlen dąży nie tylko do zapewnienia swoim klientom najwyższego poziomu obsługi, ale realizuje również strategiczne aspiracje związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu i transformacją energetyczną kraju i regionu - powiedział Marek Balawejder, członek zarządu ORLEN-u ds. sprzedaży detalicznej.
- Bez względu na to jakim pojazdem podróżujemy, dla bezpieczeństwa naszego i pozostałych podróżnych powinniśmy robić 15 minutowe przerwy co 2 godziny jazdy. Infrastruktura taka jak tu w Olsztynku, pozwala w tym czasie uzupełnić baterie na kolejny odcinek bezpiecznej trasy - wyjaśnił Piotr Suchodolski, dyrektor wykonawczy ds. marketingu komercyjnego ORLEN.
Rozwój elektromobilności w koncepcji ORLEN-u
Rozbudowa sieci hubów jest elementem projektu "Perun E-mobility”, współfinansowanego ze środków UE w ramach CEF Transport AFIF. Obecnie sieć Orlen Charge obejmuje ponad 1,2 tys. punktów ładowania w Polsce, zarówno własnych, jak i Energi należącej do Grupy Orlen.
W strategii koncernu zapisano cel osiągnięcia wiodącej pozycji na rynku publicznego ładowania pojazdów elektrycznych do 2035 roku. Orlen zapowiada również rozwój infrastruktury ładowania w innych krajach, w których prowadzi działalność.
Fot. Nowa ładowarka do samochodów elektrycznych przy S7 - Olsztynek Południe/Orlen
Red.
Inne tematy w dziale Gospodarka