„Idee mają konsekwencje” – to tytuł książki Richarda Weavera, poświęconej źródłom kryzysu Cywilizacji Zachodniej, której teza brzmi, że obserwowany przez nas kryzys (zmierzch?) Zachodu nie ma źródeł w ekonomii, przemianach społecznych czy politycznych, ale w świecie idei. Błąd tkwi w intelekcie, w pewnym poglądzie na świat, na miejsce zajmowane w nim przez człowieka, jego relacje z Bogiem i innymi ludźmi. Skoro zaś – rzecze Weaver – problem tkwi w umyśle, to tylko w umyśle może zostać naprawiony. Cywilizacja Zachodu góruje technicznie, ekonomiczne i militarnie nad światem, a więc kryzys zagrażający jej istnieniu tkwić może tylko w głowach ludzi Zachodu.
Piszę o tym wszystkim, gdyż jest to dobre wprowadzenie do najnowszego 61 numeru kwartalnika „Pro Fide, Rege et Lege”. Jest on poświęcony problemowi rozprzestrzeniania się idei, a – z racji poglądów Redakcji „Pro Fide, Rege et Lege” – przede wszystkim idei prawicowych. Jeśliby bowiem poważnie potraktować to, co piszą socjologowie polityki, to wszystkie stronnictwa katolickie, prawicowe, konserwatywne, narodowe i konserwatywno-liberalne są na straconej pozycji i dawno powinny złożyć broń przed demoliberalnym systemem. Wszak wedle socjologów polityki, idee polityczne, doktryny, ideologie są tylko wyrazem interesów klasowych, grupowych, ekonomicznych. Wszyscy ci postmarksiści – którzy teraz skrywają się pod maską naukowego „behawioryzmu” – uważają, że idee prawicowe wyrażają interesy „klas posiadających”, przemysłowców, bankierów, „mieszczaństwa” itd., a odwołując się do tradycji, katolicyzmu, wolnego rynku czy narodu, skrzętnie skrywają swoje prawdziwe klasowe oblicze.
W „Pro Fide, Rege et Lege” rzuciliśmy wyzwanie tego typu poglądom. Wszak gdyby traktować je poważnie, to w Klubie Zachowawczo-Monarchistycznym powinni być sami hrabiowie i markizowie, o książętach krwi nie wspominając. Przed wejściem na nasze spotkania winna wisieć tabliczka „Posiadaczom mniej niż 200 hektarów wstęp wzbroniony”. Wedle tego schematu „Myśl Polska” jest adresowana do zamożnego mieszczaństwa, które jest nacjonalistyczne, gdyż żąda protekcjonizmu względem zagranicznych towarów; „Najwyższy Czas!” reprezentuje zaś interesy „wielkiego kapitału”. Wszyscy wiemy, że w KZM nie ma żadnych ziemian, czytelnicy „Myśli Polskiej” czy „Najwyższego Czasu!” wcale strukturą swoich dochodów nie różnią się od średniej krajowej. Co więcej, jak się patrzy na sympatie polityczne wielkiego biznesu to trudno go posądzić o sympatie prawicowe. Nie jest przypadkiem, że Barack Obama zebrał więcej pieniędzy na swoją kampanię wyborczą niż John McCain; nie jest przypadkiem, że George Soros finansuje partie lewicowo-liberalne; nie jest przypadkiem, że znaczący polscy kapitaliści najchętniej promenują się w towarzystwie polityków SLD. Dlatego też w „Pro Fide, Rege et Lege” zdecydowaliśmy się dać podobnym „socjologicznym” poglądom odpór w dziale „Idee”, który poświęcony jest właśnie problemowi „jak rozprzestrzeniają się idee”. Tematyce tej poświęcony jest tekst mojego autorstwa oraz dr Łukasza Dominiaka.
Druga część „Pro Fide, Rege et Lege” łączy się z dwudziestą rocznicą powstania Klubu Zachowawczo-Monarchistycznego. Nad działem który problematykę tę omawia dominuje znakomite opracowanie dr Tomasza Koziełło na temat myśli narodowej i konserwatywnej w Polsce po 1989 roku. Autor tekstu pod pojęciami „narodowa” i „konserwatywna” nie rozumie wszystkich tych „cieniasów” z rozmaitych formacji tzw. centroprawicy, ale środowisko KZ-M i okolice. Przyznam, że tekst jest to dla mnie ciekawy, gdyż napisany przez osobę, która w środowisku tym nigdy nie działała, pozwalający zobaczyć „jak nas widzą inni”. To tekst istotny, gdyż pokazuje jakie zmiany ideowe zaszły w naszym środowisku przez te 20 lat. Oprócz tekstu Koziełło Czytelnicy znajdą też pierwszą część ankiety nt. przyszłości KZ-M, która w istocie jest ankietą nt przyszłości konserwatyzmu w Polsce. Odpowiadają na to pytanie: prof. Jacek Bartyzel, moja skromna osoba, dyrektor portalu konserwatyzm.pl Marcin Musiał, były poseł Artur Zawisza i znany publicysta Konrad Rękas.
W dziale „Religia” zwraca uwagę znakomita polemika Michała Buszewskiego z ks. Janem Jenkinsem FSSPX na temat wypaczeń doktrynalnych w środowiskach tradycjonalistycznych wiążących się z kwestią kanonizacji świętych. W dziale „Filozofia” polecamy pośmiertny, pamiątkowy tekst Arkadiusza Robaczewskiego poświęcony zmarłemu nie tak dawno o. prof. Albertowi Krąpcowi.
Adam Wielomski
Cena 14,50 PLN (z wysyłką)
Zamówienia proszę kierować na ręce Jarosława Kornasia, na adres: kornas@capitalbook.pl (telefon kontaktowy: 600 32 28 63). Pieniądze proszę wpłacić na konto: Bank PeKaO SA 44-1240-1910-1111-0010-0378-0432 (adres: ul. Wspólna 57/22, 00-687 Warszawa), przed wpłatą pieniędzy proszę o kontakt e-mailowy lub telefoniczny.
Inne tematy w dziale Polityka