zhongguo zhongguo
424
BLOG

DWA CHIŃSKIE WIERSZE o HERBACIE

zhongguo zhongguo Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 11

Z historią obejmującą ponad 4500 lat nic nie może być bardziej związane jak najpopularniejszy napój na świecie - HERBATA

Przez tysiące lat - z pewnością od początku historii pisanej w Chinach - widziano w tym napoju źródło zdrowia i przyjemności czcząc go hojnie.


Wiersz LU Tonga, jednego z chińskich poetów dynastii Tang, słynącym z zamiłowania do herbaty.

„Siedem filiżanek herbaty”

Pierwsza filiżanka nawilża usta i gardło

Drugi łamie moją samotność

Trzecia przeszukuje moje obnażone wnętrzności

i odkrywa tysiąc tomów dziwnych ideogramów

Czwarta budzi lekki pot

 i cała czerń mojego życia rozpuszcza się w moich porach

Przy piątej jestem oczyszczony

Szósta wysyła mnie do królestwa Nieśmiertelnych

Siódma - ach, nie mógłbym wchłonąć więcej!

Czuję tylko powiew chłodnego wiatru na rękawach.

Gdzie jest Peng Lai Shan*?

Ach! Pozwól mi unieść się w delikatną bryzę i odlecieć stąd!

* Peng Lai Shan : jeden z rajów taoistycznych, legendarna szczęśliwa wyspa leżąca daleko na wschodnim oceanie


                                         image


Wiersz DU Xiao Shang

W zimową noc

Przyjechał przyjaciel

Nie piliśmy wina lecz herbatę

Czajnik zaświstał

Węgiel się zarumienił

Na zewnątrz świecił jasny księżyc

Sam księżyc

Nie miał nic specjalnego

Czułem zapach kwiatu śliwy!


                          image


tłumaczenie:   image

zhongguo
O mnie zhongguo

CHINY - to moja pasja i powołanie. KRAJ, w którym jest najwięcej ludzi do polubienia. JĘZYK, HISTORIA, KULTURA, TRADYCJA ... wszystko mnie interesuje. Wśród moich podróży po Chinach losy wiodą mnie tam gdzie jest zawsze coś do odkrycia </&lt NAGRODA ''za systematyczną prezentację kultury chińskiej i budowanie mostów pomiędzy narodem chińskim i polskim'' (2012 rok)"

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura