Teselacja Dedekinda
Teselacja Dedekinda
Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk
1025
BLOG

Świadomość a kwadratowe koła

Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 32

Spytał mnie dziś przy śniadaniu syn: "czy mogą być kwadratowe koła?" Żona syna ofuknęła, że przecież to logiczny nonsens. Ja, jako fizyk, jestem z logicznymi nonsensami zaprzyjaźniony. Wiele rzeczy w fizyce najpierw wydają się logicznymi nonsensami, po jakimś czasie jednak się oswajamy. Cała mechanika kwantowa to jeden logiczny nonsens - a jednak, póki co, nic lepszego od niej nie mamy.


Wracając do kwadratowych kół: spytałem skąd się takie pytanie w ogóle wzięło? Syn odpowiedział, że czytał gdzieś w sieci, na jakimś forum,  dyskusję o tym czym jest świadomość? No i jeden z uczestników dyskusji argumentował, że myśleć o tym iż świadomość może istnieć bez materii to tak jakby myśleć, że mogą istnieć kwadratowe koła.

Zacząłem wtedy pojmować o co idzie. Ktoś coś sobie przyjął za aksjomat wiary, w coś tam uwierzył (ten akurat w materializm), no i stara się przekabacić innych na swoją wiarę używając pseudo-logicznych argumentów.

Gdy to zrozumiałem, wiedziałem jak synowi odpowiedzieć. I odpowiedziałem, że wszystko zależy od przyjętej platformy. W ramach na przykład geometrii mówienie o kwadratowych kołach jest faktycznie karkołomne, bowiem geometria baczy na kąty. A kąty są inne w kwadracie a inne w kole. Kwadrat ma kanty, koło ich nie ma. Kant jest tu dobrze zdefiniowanym pojęciem.


Jednak w topologii kąty nie występują. Ważna tam jest ciągłość. Kwadrat można w sposób ciągły zdeformować w koło, koło w kwadrat. Koło i kwadrat są homeomorficzne. Homeomorfizm to w topologii podstawowa relacja równoważności.  Zatem dla topologa kwadratowe koło to rzecz dopuszczalna. Natychmiast domyśli się , że idzie o obiekt homeomorficzny z kwadrato-kołem.


Gdy jednak ktoś topologii nie zna - ten będzie na kwadratowe koło się zżymał. Tak jak nasz materialista od świadomości. Brak mu wiedzy, brak mu wyobraźni, brak polotu. Sam nie ma skrzydeł to i innym nie da polatać.

W poprzedniej notce pisałem o atomie życia i wspomniałem o brzegu.  Brzeg, obrzeże, skraj, granica - to moje hobby, moja pasja. Interesują mnie obrzeża nauki. Pokazywałem wczoraj kandydata na atom życia. Dziś dalszy zoom - brzeg widziany z bliska, gdy krzywizna okręgu staje się prawie niewidoczna:

image

Wygląda jak linia prosta (ta czerwona), a jest to fragment okręgu. Ten okrąg jest brzegiem koła. Brzeg - tam jest ciekawie. Powierzchnia wody: tam się ciekawe rzeczy dzieją:


Będzie o brzegu więcej w kolejnych notkach. W Brzegu (nad Odrą)  w dzieciństwie mieszkałem - stąd się to pewnie u mnie wzięło.





Naukowiec, zainteresowany obrzeżami nauki. Katalog SEO Katalog Stron map counter Życie jest religią. Nasze życiowe doświadczenia odzwierciedlają nasze oddziaływania z Bogiem. Ludzie śpiący są ludźmi małej wiary gdy idzie o ich oddziaływania ze wszystkim co stworzone. Niektórzy ludzie sądzą, że świat istnieje dla nich, po to, by go pokonać, zignorować lub zgasić. Dla tych ludzi świat zgaśnie. Staną się dokładnie tym co dali życiu. Staną się jedynie snem w "przeszłości". Ci co baczą uważnie na obiektywną rzeczywistość wokół siebie, staną się rzeczywistością "Przyszłości" Lista wszystkich wpisów  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie