Fikając w czasie
Fikając w czasie
Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk
472
BLOG

Zawracanie czasu

Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 7

W ostatnim dniu roku 2016 zakończyłem tu cykl odnoszący się do efektu Dżanibekowa. Ostatnią w cyklu była notka Śledztwo w sprawie tajemniczych kręgów w Kwaternionowie. Potem przeniosłem całą sprawę na blog angielsko-języczny. W cyklu ponad sto notek opisałem tam prawie wszystko co opisałem tutaj, ale też poszedłem jeszcze dalej. Aż zaszedłem do miejsca, w którym zostałem zmuszony do zwolnienia i wręcz zatrzymania się. Bowiem trafiłem na nowy obszar, dotąd, jak mi się wydaje, niezbadany.


Jest to matematyka i fizyka prawdopodobnie całkowicie nieużyteczna. Sabine Hossenfelder, której stanowisko referowałem w kilku poprzednich notkach, zapewne by się na taką fizykę dąsała. Jednak może nie tak bardzo, bowiem Sabine popierała odchodzenie od modnych lecz bezsensownych badań, i przechodzenie do nowych, oryginalnych. U mnie ta nowość polega na przejściu od fikania swobodnej gajki w kosmosie do fikania relatiwistycznego we Wszechświecie w który nawet czas może fikać i zmieniać kierunek. Gdy nam czas fiknie i i miast w przyszłość zacznie nam biec wstecz – czyż to nie interesujące? Krzyk i radocha będzie jak na wesołym miasteczku.


A jak cały Wszechświat fiknie, to może być płacz i zgrzytanie zębów.


„ujrzałem niebo nowe i ziemię nową, bo pierwsze niebo i pierwsza ziemia przeminęły, i morza już nie ma „


Więc sprawa jest interesująca. A wszystko wzięło się stąd, że dzięki mojemu znajomemu od mistyczno-naukowego detektywu z witryny Kniganews trafiłem na Sabinę i na holografię, i stąd na kosmologię, a dalej na wirujące wszechświaty Godla, i na spłaszczane i rozciągane wszechświaty „anti de Sitter”. Jak się taki wszechświat w jednym kierunku spłaszczy a w drugim rozciągnie, to można w nim fikać jak to fika asymetryczna gajka Dżanibekowa. Nie widziałem by ktoś to badał, więc sobie pomyślałem, że sam zbadam. I nawet jeśli ktoś badał, to może zostawił jeszcze coś do zbadania innym?


Z Wikipedii:


Przestrzeń anty de Sittera

image

Przestrzeń anty-de Sittera – maksymalnie symetryczna lorenzowska rozmaitość ze stałą, negatywną krzywizną skalarną. Jest to Lorentzowska analogia n-wymiarowej przestrzeni hiperbolicznej, podobnie jak przestrzeń Minkowskiego oraz przestrzeni de Sittera są analogiami przestrzeni euklidesowej i eliptycznej.


Pojęcie to jest najlepiej znane z roli, jaką pełni w korespondencji AdS/CFT.


W języku ogólnej teorii względności przestrzeń anty-de Sittera jest maksymalnie symetrycznym, rozwiązaniem próżniowym równań pola grawitacyjnego Einsteina z negatywną wartością (przyciągającą) stałej kosmologicznej Λ (korespondującą do negatywnej gęstości energii próżni i pozytywnego ciśnienia).


W matematyce przestrzeń anty-de Sittera czasami definiowana bardziej ogólnie jako przestrzeń o arbitralnej sygnaturze (p,q). Generalnie w fizyce ważny jest przypadek z jednym czasopodobnym wymiarem. W związku z różnym zapisem znaków to koresponduje do dwóch typów notacji (n-1,1) lub (1,n-1).


Władając angielskim możemy się dowiedzieć więcej:


Gödel metric as a squashed anti-de Sitter geometry


Czyli wariacka metryka Gödla to przestrzeń anty de Sittera na którą ktoś nadepnął i ją lekko zdeformował.

image

Metryka Gödla – rozwiązanie równań Einsteina ogólnej teorii względności znalezione przez Kurta Gödela w 1949, w którym tensor energii-pędu zawiera dwa określenia, pierwsze reprezentuje gęstość materii homogenicznie rozmieszczonych wirujących cząsteczek pyłu, druga związana jest z niezerową stałą kosmologiczną.


Rozwiązanie to ma dziwne właściwości. W szczególności chodzi o istnienie zamkniętych krzywych czasopodobnych, które dopuszczałyby w pewnym sensie podróże w czasie we wszechświecie opisanym przez powyższe rozwiązanie. Rozważana czasoprzestrzeń jest ciekawym i ważnym przykładem dydaktycznym.



No dobra, skoro ciekawy przykład dydaktyczny, to czemu nie pofikać?I tym się od następnej notki zajmiemy.


Naukowiec, zainteresowany obrzeżami nauki. Katalog SEO Katalog Stron map counter Życie jest religią. Nasze życiowe doświadczenia odzwierciedlają nasze oddziaływania z Bogiem. Ludzie śpiący są ludźmi małej wiary gdy idzie o ich oddziaływania ze wszystkim co stworzone. Niektórzy ludzie sądzą, że świat istnieje dla nich, po to, by go pokonać, zignorować lub zgasić. Dla tych ludzi świat zgaśnie. Staną się dokładnie tym co dali życiu. Staną się jedynie snem w "przeszłości". Ci co baczą uważnie na obiektywną rzeczywistość wokół siebie, staną się rzeczywistością "Przyszłości" Lista wszystkich wpisów  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie