Vittore Carpaccio, Saint Augustin
Vittore Carpaccio, Saint Augustin
Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk
803
BLOG

3xTeraz

Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 37

Błądzenie jest rzeczą ludzką, ale dobrowolne trwanie w błędzie jest rzeczą diabelską. Tak ponoć napisał Św. Augustyn. Mádrze napisał.


W Wikipedii znajdujemy


W XI księdze Wyznań św. Augustyn tworzy osobliwą koncepcję czasu. Twierdzi on, że czas, tak jak i wszystko, został nam dany od Boga. Zauważa jednak, że ten dar jest nierozłączny z „ruchem” substancji, jest dla ruchu konieczny. Stworzył on koncepcję 3xTeraz. Głosi ona, że mamy „teraz” to w przeszłości, które zaraz po wypowiedzeniu ulatuje w tę przeszłość, mamy to „teraz” zgodne z czasem jego wypowiedzi, oraz to „teraz” jeszcze nie wypowiedziane. Augustyn zauważa, że Bóg daje nam jeden pewnik: śmierć, czyli fakt, który na pewno kiedyś nastąpi w czasie „teraz” przyszłym. Nie ustosunkowuje się jednak co do statusu czasu przeszłego i przyszłego, nie określa ostatecznie czy bytuje on w jakiejś czasoprzestrzeni, którego sam stałby się zarazem formą i substancją.


Tyle krótko na temat Augustyna i czasoprzestrzeni w Wikipedii. Jak pisałem w poprzedniej notce ja mam kota na punkcie swobodnego spadania i mam kota na punkcie wirowania. Otóż ten kot zawiódł mnie do św. Augustyna. A było tak:


Interesuje mnie teoria względności. Choćby z tego powodu, że gdy coś wiruje, to musi wirować względem czegoś innego. Czego? Odległych gwiazd? A jak są tak odległe, to jaki wpływ mają na to co tu i teraz? Einstein próbował na takie i podobne pytania odpowiedzieć. Stworzył szczególną i ogólną teorię względności, ale kręcił na teorie nosem szukał potem dalej. Potem ludzie przeformułowali na wzór Einsteina teorie względności bez ograniczeń na prędkość światła – powstały teorie geometryczne opatrywane nazwiskami Newton, Cartan, Galileusz, …. Nasz Andrzej Trautman był jednym z pierwszych co się za eleganckie sformułowania takich teorii wzięli.


Ostatnio powróciło zainteresowanie tymi geometrycznymi teoriami w związku z kwantowym efektem Halla. Mnie one interesują od strony klasycznego efektu Dżanibekowa. Szukając kto co na ten temat napisał trafiłem na dwie prace Francuzów:


Xavier Bekaert, Kevin Morand, „Connections and dynamical trajectories in generalised Newton-Cartan gravity I. An intrinsic view”, „Connections and dynamical trajectories in generalised Newton-Cartan gravity II. An ambient perspective”. No i tam jest o czasoprzestrzeni Augustyna! Taką właśnie czasoprzetrzenią sam się kiedyś zajmowałem, nie wiedząc, że ona do Augustyna należy. Podobnie jak pokusy obżarstwa i opilstwa:


Słyszę nakaz Boga mego: „Nie obciążajcie serc swoich obżarstwem i opilstwem" . Opilstwo jest ode mnie dalekie i obyś sprawił swoją łaską, by się nigdy do mnie nie zbliżyło. Obżarstwo jednak nieraz dopada Twego sługę — o, uczyń w swej łasce, by się ode mnie oddaliło.


Ja też dziś za dużo na obiad zjadłem. Czasoprzetrzeń Augustyna jest mi bliska. Czasoprzestrzeń Augustyna jest przyzwoitsza od czasoprzestrzeni Arystotelesa, a obie są szczególnymi przypadkami czasoprzestrzeni Lebniza. Tyle na razie się z prac Francuzów dowiedziałem. O postępach będę tu na bieżąco zawiadamiał.



A przy okazji: gdy pisałem tę notkę, pojawił się na Youtube pod moją animacją efektu Dżanibekowa komentarz:





I wrote a demo in Mathematica using NDSolve (numerical integration) that is almost identical to yours. I wasn't aware that the problem had an analytical solution using elliptic functions. Would you like to trade notebooks?


Dziwna "koincydencja". Św. Augustyn ze swym "3xTeraz" macza w tym palce.


Naukowiec, zainteresowany obrzeżami nauki. Katalog SEO Katalog Stron map counter Życie jest religią. Nasze życiowe doświadczenia odzwierciedlają nasze oddziaływania z Bogiem. Ludzie śpiący są ludźmi małej wiary gdy idzie o ich oddziaływania ze wszystkim co stworzone. Niektórzy ludzie sądzą, że świat istnieje dla nich, po to, by go pokonać, zignorować lub zgasić. Dla tych ludzi świat zgaśnie. Staną się dokładnie tym co dali życiu. Staną się jedynie snem w "przeszłości". Ci co baczą uważnie na obiektywną rzeczywistość wokół siebie, staną się rzeczywistością "Przyszłości" Lista wszystkich wpisów  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie