Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk
3619
BLOG

Matematyka jest niebiezpieczna – może prowadzić do bezsenności

Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 79

Chciałbym być kotem. Dlaczego? Wyjaśnię.

Tak się złożyło, że aktualnie zmagam się z matematyką którą znałem dobrze dzieści la temu. Tak wyszło. Jest to naturalna kontynuacja moich zainteresowań gajką Dżanibekowa, która z jakichś powodów mnie urzekła. Widać taka miłość jeszcze z lat szkolnych. Pracuję więc nad przypomnieniem sobie tego, co kiedyś wiedziałem, tyle, że tym razem te same narzędzia mają służyć innym celom niż w przeszłości, zatem coś co kiedyś studiowałem po łebkach, dziś muszę opanować na perfekt, tak bym mógł “grać bez nut z zamkniętymi oczami”. I nawet z kotem na klawiaturze.




Podstawowym zajęciem w tych dniach jest zatem przypominanie sobie, powrót do tych samych rozdziałów tych samych książek. Czytam więc na przykład Kobayashi-Nomizu, podstawowy traktat z geometrii różniczkowej, podobnie jak czytałem kiedyś dzieści lat temu. Czytam dziś i znajduję coś czego nie rozumiem zupełnie.

image

Wydaje mi się, że autorzy, autorytety jak by nie było, zrobili błąd. Q może być zbiorem pustym. I nie trzeba do tego geometrii różniczkowej, Czysta teoria mnogości i algebra liniowa.  Twierdzenie zatem jest fałszywe – moim zdaniem. I co w takim razie robić? Nie wiem. Piszę do znajomego matematyka, Kamila N,  w Łodzi, pracuje wszak w tej dziedzinie. Odpowiada mi, że w książce jest dobrze, bowiem A i bowiem B. Ale ja A uznaję, zaś B odrzucam. Co robić? W matematyce nie może być tak, że dla jednego twierdzenie jest prawdziwe a dla drugiego fałszywe. W fizyce tak być może, ale nie w matematyce. Przynajmniej nie w tej matematyce, którą kocham.

Ktoś mógłby powiedzieć: "po co dzielić włos na czworo?" Nawet jeśli to konkretne twierdzenie w książce jest fałszywe, to można je przecież tak zmienić, że będzie prawdziwe. I znów, dla mnie takie manipulacje są chlebem powszednim w fizyce. Ale w matematyce, którą kocham, tego nie zniosę. Chcę wiedzieć NA PEWNO. Od tego jest matematyka, by móc wiedzieć NA PEWNO.

No i mam zgryz. Poprzednią noc nie spałem, bo przewracałem w głowie to twierdzenia. Kolejną noc spać nie będę, bo dalej sprawa wisi w powietrzu.

Chciałbym być kotem. Ten to ma zdrowy sen.

Naukowiec, zainteresowany obrzeżami nauki. Katalog SEO Katalog Stron map counter Życie jest religią. Nasze życiowe doświadczenia odzwierciedlają nasze oddziaływania z Bogiem. Ludzie śpiący są ludźmi małej wiary gdy idzie o ich oddziaływania ze wszystkim co stworzone. Niektórzy ludzie sądzą, że świat istnieje dla nich, po to, by go pokonać, zignorować lub zgasić. Dla tych ludzi świat zgaśnie. Staną się dokładnie tym co dali życiu. Staną się jedynie snem w "przeszłości". Ci co baczą uważnie na obiektywną rzeczywistość wokół siebie, staną się rzeczywistością "Przyszłości" Lista wszystkich wpisów  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie