BMatecka BMatecka
1112
BLOG

Zbliża się 10 rocznica śmierci Wisławy Szymborskiej. O autorce

BMatecka BMatecka Literatura Obserwuj temat Obserwuj notkę 110

Wisława Szymborska to nie tylko poetka, felietonistka czy eseistka. Autorka tworzyła również sztuki wizualne, jak na przykład kolaże. Jednym z takich dzieł podzieliła się z... Woodym Allenem, znanym Holywoodzkim reżyserem. Na swoim blogu zebrałam ulubione cytaty Wisławy Szymborskiej. A tak o autorce mówił Woody Allen, reżyser znany między innymi ze wspaniałego filmu Annie Hall:

(…)Jestem uważany za dowcipnego i zabawnego człowieka, ale to jej dowcip góruje nad moim. Jest niezmiernie dowcipną poetką, mądrą. Ma wielki wkład w moje zadowolenie z życia. (…) To jest czysta przyjemność. Czytasz wiersze i delektujesz się czytaniem niesłychanie dramatycznych, ale jednocześnie zabawnych i ironicznych poezji. (…) Ona jest w stanie uchwycić najbardziej wzruszające momenty życia i jego smutek i jednocześnie pozostać optymistką. Ja tego nie potrafię. Mogę pisać o smutku i jego istocie, ale gdy to robię złoszczę się i czuję się rozgoryczony, nie potrafię być ponad to, a ona to potrafi. (…) Wiele jej wierszy miało wpływ na mnie. A ten [Odzież] najbardziej ponieważ jestem hipochondrykiem. Uderzył mnie tak mocno, że czasami budzę się w nocy i myślę o nim i znowu go przeżywam, bo jego treść ma dla mnie ogromne znaczenie. (…) Posiadanie tego sprawia mi olbrzymią przyjemność i znaczy dla mnie znacznie więcej niż te wszystkie głupie, złote statuetki, które dają mi w branży filmowej. (…) Ona pasuje dokładnie do mojej definicji artysty. Głębokiego i przenikliwego, ale pamiętającego jednocześnie o tym, że jego zadaniem jest zabawianie widza. I ona to właśnie robi. (…) Czuję się zaszczycony, że wie o moim istnieniu.

A jakie są Wasze ulubione cytaty autorki? Z jakich dzieł pochodzą i dlaczego te słowa do Was trafiają? Podzielcie się w komentarzach.

BMatecka
O mnie BMatecka

Blogerka, piszę o rzeczach pięknych, które poruszają duszę. Zapraszam na beatamatecka.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura