4 obserwujących
131 notek
63k odsłony
  1155   4

Komunikacja miejska napędzana wiatrem

Wyobraźmy sobie, że cały transport publiczny – dajmy na to w Warszawie – jest napędzany energią wiatru…

Po pierwsze proces ten przyczyniłby się do redukcji emisji dwutlenku węgla. Pytanie tylko, czy rzeczywiście emisja dwutlenku węgla w następstwie działalności człowieka jest istotną przyczyną niekorzystnych zmian klimatu. A nawet jeżeli jest, to udział państw Unii Europejskiej w światowej emisji CO2 pochodzącego z paliw kopalnych wynosi około 7%. [7]

Po drugie zmniejszyłoby to naszą zależność od rosyjskich paliw. Tylko, że jednocześnie mogłaby wzrosnąć zależność Polski od niemieckiego know-how. Stąd decyzję o „wiatryfikacji” i wodoryzacji transportu publicznego musiałby poprzedzić rozwój krajowych technologii wykorzystywania energii wiatrowej i pozyskiwania wodoru z elektrolizy.

Po trzecie wprowadzenie taboru wiatrowo-wodorowego przyczyniłoby się do dywersyfikacji rodzajów energii napędzającej pojazdy przewozu publicznego. Wszelako pod warunkiem, że pojazdy napędzane wodorem nie zmonopolizowałyby tej branży. Być może korzystne byłoby, aby udział tego typu wozów stanowił 30-50% floty przewoźnika. W takim przypadku, gdyby wystąpiły kłopoty z dostawami paliw węglowodorowych bądź energii elektrycznej, paraliż transportu zbiorowego byłby ograniczony, bo nadal jeździłyby pojazdy wodorowe. I na odwrót – gdyby nastąpiły braki wodoru, to nadal funkcjonowałyby autobusy z silnikiem spalinowym oraz pojazdy zasilane z trakcji elektrycznej.

Po czwarte – i tu wymienimy już ewidentną wadę – inwestycje w energię wiatrową i wodór będą na pewno bardzo kosztowne. Przy czym jest wątpliwe, by mityczne środki z Unii Europejskiej płynęły szerokim strumieniem na projekty realizowane głównie przez polskich konstruktorów i producentów.

Przedstawione wyżej uwagi poczynione przez laika są zapewne dyskusyjne. Ale jeżeli tak jest, to dowodzi to, że publiczna dyskusja o kwestiach paliwowo-energetyczno-transportowych jest potrzebna. Są to sprawy warte większego zainteresowania niż pomówienia i pogróżki, którymi poprzez media obrzucają się nasi politycy z konkurencyjnych ugrupowań.

Źródła:

  1. https://mlodytechnik.pl/technika/2258-zaglowy-pojazd
  2. https://www.nesobus.pl/
  3. https://pl.wikipedia.org/wiki/Solaris_Urbino_12_hydrogen
  4. https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/ztm-podsumowuje-2021-r-pasazerowie-powoli-wracaja-do-komunikacji-72340.html
  5. https://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis_of_water
  6. https://www.tauron-ekoenergia.pl/elektrownie/energia-wiatrowa/zagorze
  7. https://edgar.jrc.ec.europa.eu/report_2021
Lubię to! Skomentuj55 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie