manama1 manama1
200
BLOG

Polska logistyka na bizantyjskich manowcach

manama1 manama1 Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Na około dziesięciu przejrzanych przez polskich podręczników logistyki (z oczywistych względów nie będę tu wymieniał konkretnych tytułów lub nazwisk autorów) prawie we wszystkich z nich widnieje - ściśle się powtarzająca informacja - iż pierwszym autorem dzieła logistycznego był- bliżej mi ani, sądzę  historiografii bizantyjskiej -   nieznany cesarz Leontos I , rządzący w latach  887 -911. Niektórzy autorzy nawet podają nazwę jego dzieła logistycznego, wraz z zaskakującym jak sądzę (znawców literatury bizantyjskiej) tytułem.

Tymczasem, o ile się orientuję,  Pierwszy pisemny zapis definicji logistyki znajdujemy w dziele napisanym na cześć cesarza bizantyjskiego Leona VI Mądrego/ Λέων ΣΤ΄  ὁ Σοφός  (886-912, 11 maj),drugiego cesarza dynastii macedońskiej  pt. Taktika/Τακτικά – (rozdziały X i XI o wozach transportowych, o obozach) w którym uznał on logistykę obok strategii i taktyki za trzecią sztukę wojenną.


Ja nawet rozumiem, iż Leontos VI  i   Λέων ΣΤ΄  ὁ Σοφός/ Leo VI Mądry (niezwykle zresztą elokwentny i oczytany cesarz)  brzmi nawet podobnie , a nawet dla owego "Leontosa" daty (rzekomego)  panowania się prawie jakby pokrywają.

Jeżeli zatem czegoś nie wiem, proszę mnie poprawić- no bo  jeżeli jest tak, jak można zapewne sądzić, .no to.....




manama1
O mnie manama1

poważny i niepoważny, z dystensem i bez, patriota i pseudoeuropejczyk, myślacy z własnej skromnej perspektywy, motto: \"wiele lat analizy dla dnia syntezy\" niestety

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura