Ważnym elementem ograniczającym skuteczności wprowadzania reform jest fakt, że w Chinach nigdy nie panowały “rządy prawa”, a wszystko podporządkowane było woli jednostki.Na obecnym etapie rozwoju cywilizacyjnego świata taki stan rzeczy jest niemożliwy do zaakceptowania w stosunkach gospodarczych przez międzynarodowych partnerów Chin. Gdy państwo rządzone jest przez instytucje, unika się jego niepotrzebnej interwencji w życie ekonomiczne społeczeństwa, zapewnia się koordynację polityki i jej ciągłości. Jest to warunek konieczny do rozwoju gospodarki rynkowej. Gospodarka rynkowa wymaga instytucjonalizacji, która jest ściśle związana z rządami prawa. Konstytucja jest gwarantem rządów prawa, ale do zadań obywateli należy obserwacja i kontrola, w jaki sposób państwo jest rządzone. Akcesja do WTO wiązała się więc z koniecznością dostosowania systemu prawnego Chin do obowiązujących zasad. Przez długi czas w historii Chin prawo nie było szanowane, a największą władzę w państwie posiadał cesarz, a po 1949 roku przewodniczący Mao Zedong. Dopiero reformy z 1978 roku i uchwalenie konstytucji w 1982 roku przyniosły istotne zmiany ustrojowe. Należy przy tym zauważyć, że wprowadzanie ich w życie jest procesem niezwykle trudnym i czasochłonnym.Zdaniem “chińskich liberałów” zmniejszony zakres rządów będzie stymulował większą aktywność społeczności lokalnych, co pozytywnie wpłynie na rozwój i w większym stopniu będzie legitymizowało rządzących. W tym wypadku rząd powinien zapewnić ochronę własności prywatnej oraz wolność ekonomiczną, co będzie skutkowało stabilnym środowiskiem dla przedsiębiorców i sukcesem inwestycji. W gospodarce rynkowej państwo i rząd odpowiadają za ustanowienie praw regulujących współpracę gospodarczą, wprowadzają ją i stoją na jej straży.W przypadku chińskim zaangażownie rządu przekracza jej zachodnie modele co ewidentnie widać w dyplomatycznej aktywność w Afryce.Wyzwania, jakie niosły za sobą procesy globalizacji, wymusiły na władzach formalne zmiany i częściową liberalizację centralnego systemu. Autorzy chińskich opracowań zwracają uwagę, że władze centralne przede wszystkim musiały dokonać zmian w funkcjonowaniu władz lokalnych:
Absolwent:SGPiS Warszawa Wydział Handlu, SGH Warszawa Kolegium Gospodarki Światowej Studia Doktoranckie MSP –Dyplom nr 565/2002 dla członków rad nadzorczych SSP, ITS Warszawa - Certyfikat Kompetencji Zawodowych w krajowym transporcie drogowym rzeczy nr 08418/F2/04 ITS- Warszawa - Certyfikat Kompetencji Zawodowych w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy nr 00783/F4/05 Politechnika Radomska Wydział Nauczycielski Studia Podyplomowe – Przygotowanie Kwalifikacyjne do zawodu Nauczyciela. Akademia Świętokrzyska Kielce Studia Podyplomowe Historii. UW Podyplomowe Studium Bezpieczeństwa Narodowego UJ Studia Podyplomowe Dyplomacja i stosunki międzynarodowe UW Wydział Geografii i Studiów Regionalnych. Interdyscyplinarne Studia Podyplomowe Rozwój w dobie globalizacji – Global Development Uniwersytet Papieski Jana Pawła II Studia Podyplomowe Filozofia, Etyka i wiedza o Kulturze KUL Jana Pawła II Studia Podyplomowe Komunikacja Społeczna i Dziennikarstwo. UW Podyplomowe Studia Prawa Miedzynarodowego. Akademia Dyplomatyczna PISM Studium Polityki Zagranicznej. Uniwersytet Łódzki Certyfikat języka angielskiego. Akademia Obrony Narodowej Podyplomowe Studia Międzynarodowych Stosunków Wojskowych.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka