Prezes Zarządu Prezes Zarządu
945
BLOG

Czy Elbląg uzyska status portu morskiego ?

Prezes Zarządu Prezes Zarządu Gospodarka Obserwuj notkę 14

O tym, że inwestycje w gospodarkę sa nieodzowne, nie trzeba nikogo przekonywać. Gospodarka musi pracować, aby była rentowna. Jednocześnie należy tak kierować rozwojem tej gospodarki, aby docelowo zapewnić racjonalne wykorzysatanie zainwestowanego kapitału.

Jednym z dobrych sposobów inwestowania jest wykorzystanie posiadanego potencjału. Tu warto sięgnąć w historię gospodarki morskiej. Morze jest szczególnie ważnym traktem łączącym różne państwa. Dzięki tej drodze można importować dowolny produkt z innego pańśtwa, któe rónież leży nad morzem i nie ponosić dodatkowego obciążenia w postaci tranzytu za prawo wykorzystania obszaru innego państwa w celu dotarcia do otwarterzestrzeni dróg morskich.

Czy Elbląg uzyska status portu morskiego ?

http://jantarowe-lato.cba.pl/mapa.jpg

 

Jednym z takich obszarów do zagospodarowania jest Zalew WIślany. Jak widać, jest to spory obszar wód śródlądowych odcięty od dostępu do pełnego morzagroblą utworzoną przez przyrodę w takim stopniu, że przy bardzo wydłużonym kształcie połączenie tego zalewu z morzem znajduje się tylko z jednej strony. W minionych czasach nie było to problemem, bo władza w jednych rękach całego terytoriumnie stwarzała problemu. Mijały wieki, scena polityczna doprowadziła do powstania bardzo starannie przestrzeganych granic odrębności terytorialnej różnych państw.

Czy Elbląg uzyska status portu morskiego ?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/Vistula_Lagoon.jpg

Obecnie jest to obszar znajdujący się częściowo w jurysdykcji polskiej, częściowo w jurysdykcji obwodu kaliningradzkiego Federacji Rosji.

Jak widać na fotografii satelitarnej, cały obszar odcięty jest wąską łachą oddzielajacą tak powstałe jezioro od Morza Bałtyckiego. Cały pas między zbiornikami zalewu i morza jest niezagospodarowany z wyjątkiem obszaru bezpośrednio przylegającego do kanału łączącego wody zatoki z pełnym morzem. Tu należy dodać, że w zatoce odbywa się tarło śledzia, co ma duże znaczenie w procesie naturalnego zarybienia Bałtyku.

W tej sytuacji aż prosi się o wykonanie przekopu, bowiem sam wał nie jest stabilny i nadaje się tylko do zasiedlenia niewielkimi ośrodkami rybackimi.

Należy też pamiętać, że racjonalnie prowadzona gospodarka może mieć strategiczne znaczenie dla polski, ponieważ ujście z Zatoki do morza znajduje się juz poza granicami Polski. W tej sytuacji racjonalnym rozwiazaniem jest umiędzynarodoweienie tego akwenu z prawem wypływania w morze statków państw sąsiadujących ze sobą lub też wykonanie nowego przekopu w taki sposób, aby statki wpływające do portu w Elblągu mogły tam dotrzeć najkrótszą drogą.

 

Czy Elbląg uzyska status portu morskiego ?

http://www.superjachty.pl/pl/baza-wiedzy/regiony-zeglarskie/petla-zulawska.html.

Szerokość zalewu nie jest mała, jest to pas obszaru szerokości około 6-13 kilometrów i długości około 100 kilometrów. Dlatego skrócenie drogi do morza ma znaczenie gospodarcze.

Przedstawiony na mapce powyżej obszar "Pętli Żuławskiej" ma zdecydowanie krajobrazowy charakter i może nadal być eksploatowany przez miłosników żeglugi. Niemniej przekop po stronie polskiej umożliwiłby racjonalne funkcjonowanie portu w Eblągu.

W mojej ocenie próba wykonania takiego przekopu jest kosztowną inwestycją, która może zapewnić znaczna ilość miejsc pracy na obszarze bardziej pustym, niż zainwestowanym.

Nowe stanowiska pracy powstrzymałyby migrację ludności w poszukiwaniu środków na utrzymanie rodziny a poprawiona infrastruktura mogłaby zaowocować miejscami pracy w przyszłości, kiedy odbudowano by zaniedbaną żeglugę śródlądową. Samo wykoanie przekopu wiąże się ze swfinansowaniem wykonania odpowiednich studiów i projetów realizacji takiego przekopu.

Czy taka inwestycja jest kosztowna ?

Myślę, że na pewno jest to ogromne wyzwanie, bo nie można dopuścić do zniszcznia tarliska ryb, które stanowią surowiec dla przetwórstwa rybnego oraz żeglugi rybackiej. Dodatkowym atutem byłoby uruchomienie portu przeładunkowego, co z kolei zawsze podnosiło walory regionu.

Decyzja jest trudna, ale odbudowuje rynek pracy w tym obszarze.

 

[1]  http://fakty.interia.pl/polska/news-polska-pracuje-nad-wyjasnieniami-dla-ke-w-sprawie-mierzei-wi,nId,2191473

 

[2]  http://www.superjachty.pl/pl/baza-wiedzy/regiony-zeglarskie/petla-zulawska.html

 

 

 

nauczyciel zawodu i praktyk

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (14)

Inne tematy w dziale Gospodarka