Amerykański zbiornikowiec LNG w terminalu w Świnoujściu, lipiec 2019. Fot. Shutterstock
Amerykański zbiornikowiec LNG w terminalu w Świnoujściu, lipiec 2019. Fot. Shutterstock
Blog energetyczny Blog energetyczny
566
BLOG

PGNiG wyczarteruje statki do transportu LNG

Blog energetyczny Blog energetyczny Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 19

Dwa nowoczesne zbiornikowce będą przewozić skroplony gaz z USA. Obsługą statków zajmie się norweska firma Knutsen OAS Shipping.

Do przetargu na czarter gazowców przystąpiło kilkanaście firm. Postępowanie przeprowadziło biuro handlu LNG w Londynie Supply & Trading z Grupy PGNiG. Wybrano norweską firmę Knutsen OAS Shipping - armator będzie odpowiedzialny m. in. za obsadzenie statków załogą i dbanie o ich stan techniczny. Okres czarterowania wynosi 10 lat z możliwością przedłużenia.


Statki będą odbierać skroplony gaz z terminali budowanych nad Zatoką Meksykańską w USA.

Gazowce zaczną pływać dla PGNiG w 2023 r. Wtedy rozpocznie działalność terminal Calcasieu Pass - pierwsza z dwóch instalacji do eksportu skroplonego gazu ziemnego budowanych przez Venture Global LNG. To jedna z firm, z którą PGNiG ma podpisane długoterminowe kontrakty na zakup LNG. Zawarte one zostały w formule handlowej FOB (ang. Free on Board), co oznacza, że to PGNiG jako nabywca gazu jest odpowiedzialny za jego załadunek i transport. Firma potrzebuje więc do tego mocy transportowych, ale zyskuje dzięki temu elastyczność, bo ładunek gazu może trafić do Polski, albo może być odsprzedany na rynku globalnym i skierowany do dowolnego terminalu importującego LNG.


Rocznie PGNiG będzie kupować od Venture Global LNG około 4,7 mld metrów sześciennych skroplonego gazu (po regazyfikacji) – ok. 1,3 mld metrów sześciennych z terminalu Calcasieu Pass i ok. 3,4 mld metrów sześciennych z terminalu Plaquemines. Oba terminale są w budowie. Ponadto PGNiG zawarło kontrakt w formule FOB z należącą do Grupy Sempra firmą Port Arthur LNG, która także buduje nad Zatoką Meksykańską terminal do eksportu LNG.

W portfelu importowym PGNiG skroplony gaz ziemny z USA stanowi ok. 9,3 mld metrów sześciennych surowca po regazyfikacji. Z tego ok. 7 mld metrów sześciennych będzie pochodzić z kontraktów zawartych we wspomnianej formule handlowej FOB.

Grupa Knutsen, która wygrała przetarg na obsługę gazowców dla PGNiG, jest drugim największym na świecie operatorem tankowców obsługujących platformy wydobywcze i jednym z wiodących operatorów jednostek do przewozu LNG.

BG


Blog o energetyce prowadzony przez zespół Salon24.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka