0 obserwujących
100 notek
77k odsłon
  506   0

PGNiG wyczarteruje statki do transportu LNG

Amerykański zbiornikowiec LNG w terminalu w Świnoujściu, lipiec 2019. Fot. Shutterstock
Amerykański zbiornikowiec LNG w terminalu w Świnoujściu, lipiec 2019. Fot. Shutterstock

Dwa nowoczesne zbiornikowce będą przewozić skroplony gaz z USA. Obsługą statków zajmie się norweska firma Knutsen OAS Shipping.

Do przetargu na czarter gazowców przystąpiło kilkanaście firm. Postępowanie przeprowadziło biuro handlu LNG w Londynie Supply & Trading z Grupy PGNiG. Wybrano norweską firmę Knutsen OAS Shipping - armator będzie odpowiedzialny m. in. za obsadzenie statków załogą i dbanie o ich stan techniczny. Okres czarterowania wynosi 10 lat z możliwością przedłużenia.


Statki będą odbierać skroplony gaz z terminali budowanych nad Zatoką Meksykańską w USA.

Gazowce zaczną pływać dla PGNiG w 2023 r. Wtedy rozpocznie działalność terminal Calcasieu Pass - pierwsza z dwóch instalacji do eksportu skroplonego gazu ziemnego budowanych przez Venture Global LNG. To jedna z firm, z którą PGNiG ma podpisane długoterminowe kontrakty na zakup LNG. Zawarte one zostały w formule handlowej FOB (ang. Free on Board), co oznacza, że to PGNiG jako nabywca gazu jest odpowiedzialny za jego załadunek i transport. Firma potrzebuje więc do tego mocy transportowych, ale zyskuje dzięki temu elastyczność, bo ładunek gazu może trafić do Polski, albo może być odsprzedany na rynku globalnym i skierowany do dowolnego terminalu importującego LNG.


Rocznie PGNiG będzie kupować od Venture Global LNG około 4,7 mld metrów sześciennych skroplonego gazu (po regazyfikacji) – ok. 1,3 mld metrów sześciennych z terminalu Calcasieu Pass i ok. 3,4 mld metrów sześciennych z terminalu Plaquemines. Oba terminale są w budowie. Ponadto PGNiG zawarło kontrakt w formule FOB z należącą do Grupy Sempra firmą Port Arthur LNG, która także buduje nad Zatoką Meksykańską terminal do eksportu LNG.

W portfelu importowym PGNiG skroplony gaz ziemny z USA stanowi ok. 9,3 mld metrów sześciennych surowca po regazyfikacji. Z tego ok. 7 mld metrów sześciennych będzie pochodzić z kontraktów zawartych we wspomnianej formule handlowej FOB.

Grupa Knutsen, która wygrała przetarg na obsługę gazowców dla PGNiG, jest drugim największym na świecie operatorem tankowców obsługujących platformy wydobywcze i jednym z wiodących operatorów jednostek do przewozu LNG.

BG


Lubię to! Skomentuj18 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka