blueslover blueslover
128
BLOG

"Niebieski Księżyc" nad Kentucky

blueslover blueslover Kultura Obserwuj notkę 1

Postanowiłem iść nadal tropem księżyca. Jeżeli rozwiniemy tytuł poprzedniego wpisu i umiejscowimy go w jednym ze stanów USA to otrzymamy piosenkę

 

Blue Moon of Kentucky.

 

Piosenkę tę napisał w 1947 roku Bill Monroe. Ten utwór należy do rodzaju bluegrass. Jest to podgatunek muzyki country, który swoją nazwę wziął od zespołu towarzyszącego Billowi Monroe, czyli The Blue Grass Boys.

 

Dotychczas na moim blogu tego typu muzyka jeszcze się nie pojawiła. Zatem parę słów o bluegrass music. Inspiracją były melodie ludowe przywiezione do Ameryki przez Irlandczyków i Szkotów. W szczególności tych, którzy osiedlili się w regionie Appalachów. Muzykę z Appalachów, która powstała tam w XVIII i XIX wieku uważa się obecnie za rdzennie amerykańską.

W wieku XX na ten rodzaj muzyki nałożyły się wpływy bluesa i chwilę później i jazzu.

 

Z jazzu  bluegrass zaczerpnął ‘solówki’ poszczególnych instrumentów zespołu. W typowej muzyce country instrumenty służą do akompaniamentu śpiewakowi, w bluegrass grają samodzielną rolę. Bluegrass zaczął się wyodrębniać z country pod koniec lat 30. Bill Monroe uważany jest za jej ojca, chociaż właśnie w Kentucky miał już poprzedników, którzy grywali na zabawach wiejskich.

Examples of stringed instruments used in bluegrass music.

Instrumenty podstawowego składu zespołu bluegrassowego

 

Zespoły bluegrass tradycyjnie grają na akustycznych instrumentach strunowych. Typowy skład to: gitara, banjo, skrzypce, kontrabas; może być mandolina i gitara rezonująca ‘dobro’. Każdy z instrumentalistów chciał się popisać w trakcie wykonywania utworu. Pragnąc by nikt inny nie umiał ich naśladować muzycy wprowadzili niewiarygodne szybkości i karkołomne techniki grania. Zespoły bluegrassowe prowadziły swoiste pojedynki na instrumenty, wokalne przyśpiewki, rozmowy i śmiech podczas muzykowania. Teoretycznie, jak w jazzie, partie solowe powinny być improwizowane. W praktyce wszystko było do perfekcji wyćwiczone. Utwory ze względu na trudność techniczną trwały niespełna kilkadziesiąt sekund aby uniknąć zmęczenia palców.

Charakterystyczna też była przy występach czy nagraniach historyjka-pogadanka jako integralna część występu.

 

Bill Monroe urodził się na farmie w pobliżu Rosine, w stanie Kentucky, w 1911 roku. Jego matka i jej brat dużo w domu śpiewali i grali na banjo i gitarze, tak że Bill wyrastał wśród ludowej muzyki. Ponieważ był najmłodszy spośród 8-mio osobowego rodzeństwa, starsi zagospodarowali ‘lepsze’ instrumenty i jemu pozostała mandolina. Monroe wspominał, że starsi bracia wymontowali mu cztery struny gdyż jego mandolina była za głośna. Mama zmarła gdy miał 10 lat, wychowywał się u wuja, który grał na skrzypcach, akompaniując mu na lokalnych potańcówkach.

 

W 1929 roku Bill wraz z dwoma braćmi wyjechał do Indiany do pracy w rafinerii. Założyli tam zespół Monroe Brothers, grając gdzie się da. W 1936 roku podpisali kontrakt z RCA Victor, dla której nagrywali przez dwa lata. W 1939 roku Bill wyjechał do Atlanty gdzie powołał do życia Blue Grass Boys, już bez braci w składzie. Początkowo nagrywali typowe utwory, krótkie i w szybkim tempie. Później Monroe zaczął eksperymentować ze składem i sposobem gry. W 1946 i 1947 roku nagrywał z zespołem w Columbia Records. Te nagrania stały się wzorem stylu bluegrass. Kilka z nich stało się klasykami: "Toy Heart," "Blue Grass Breakdown," "Molly and Tenbrooks," "Wicked Path of Sin," "My Rose of Old Kentucky," "Little Cabin Home on the Hill,"

 

Bill Monroe flipbook image

Bill Monroe i jego mandolina

 

Najsłynniejszym utworem z tamtego okresu okazał się być Blue Moon of Kentucky, który jednak na nagranie czekał trzy lata. Nagrania w dużo szybszym tempie dokonał Carl Perkins. W 1954 roku na pierwszej sesji w studio Sun Records w Memphis piosenkę nagrał Elvis Presley. Towarzyszyli mu Bill Black na basie oraz Scotty Moore na gitarze. Nagrywali singla i byli już po zarejestrowaniu "That's Alright Mama". Nie było drugiego utworu do wydania singla. Black zaczął w przerwie nucić Blue Moon of Kentucky. Presley i Moore dołączyli i tak powstało to nagranie. Nie był to jeszcze rock’n’roll, to co nagrali można zaliczyć do gatunku hillbilly. Sam Philips, właściciel Sun był zachwycony. Podniecony mówił, że to świetny utwór, że będzie przebojem ‘pop’. Ponoć Elvis odpowiedział, że to po prostu Carl Perkins.

 

To nagranie Elvisa Presleya stało się przebojem muzyki country na całym Południu Stanów Zjednoczonych, osiągając pierwsze miejsce na listach. Za nim poszły liczne inne nagrania. Wśród bardziej znanych artystów wykonujących tę piosenkę należało by wymienić: Patsy Cline, Ronnie Hawkins, Rory Gallagher, LeAnn Rimes, Paul McCartney i Ray Charles.

 

Termin Blue Moon oznacza drugą pełnię księżyca w ciągu jednego miesiąca. Zdarza się to dość rzadko bo tylko raz na dwa i pół roku. Stąd, powiedzenie, że coś stanie się "once in a blue moon" rozumie się jako coś co zdarza się mało kiedy. Myślę jednak, że w tej piosence, jak i w poprzedniej Blue Moon, autorom tekstu chodziło tylko w zaakcentowanie pełni księżyca.

 

Blue Moon of Kentucky stała się niesłychanie popularna w tym stanie. W 1986 roku, dla uczczenia 75 rocznicy urodzin Billa Monroe Senat USA uchwalił rezolucję honorującą wielkie zasługi jakie położył dla rozwoju kultury amerykańskiej. Śladem senatu poszły władze stanu i uchwaliły, że Blue Moon of Kentucky uznany został za oficjalną piosenkę bluegrassową stanu Kentucky. Był to drugi oficjalny utwór stanowy po "My Old Kentucky Home".

 
Blue Moon of Kentucky 
 
 
Blue Moon of Kentucky lyrics
 
Blue moon, blue moon, blue moon,
Keep shining bright.
Blue moon, keep on shining bright,
Youre gonna bring me back my baby tonight,
Blue moon, keep shining bright.

I said blue moon of kentucky
Keep on shining,
Shine on the one thats gone and left me blue.
I said blue moon of kentucky
Keep on shining,
Shine on the one thats gone and left me blue.

Well, it was on one moonlight night,
Stars shining bright,
Wish blown high
Love said good-bye.

Blue moon of kentucky
Keep on shining.
Shine on the one thats gone and left me blue.

Well, I said blue moon of kentucky
Just keep on shining.
Shine on the one thats gone and left me blue.
I said blue moon of kentucky
Keep on shining.
Shine on the one thats gone and left me blue.

Well, it was on one moonlight night,
Stars shining bright,
Wish blown high
Love said good-bye.
blueslover
O mnie blueslover

Muzykę klasyczną można znaleźć na moim drugim blogu, tutaj: CLASSICAL IS WONDERFUL

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Kultura