Konstytucja Rzeczypospolitej określa i reguluje zakres działania i uprawnienia instytucji publicznych i osób sprawujących tam funkcje kierownicze. Organ naczelny (prezydent) jest strażnikiem ustanowionych zasad i nie ma uprawnień do ich zmiany.
Tzw. "prawa obywatelskie" nie są i nie mogą być określane w Konstytucji; umieszczenie tam takowych - likwiduje podstawę istnienia Rzeczypospolitej.
Preambuła, lub raczej deklaracja założycielska określa wzajemne zobowiązania i ich zakres jakie zostały poczynione na rzecz wspólnoty.
Rzeczpospolita powstaje jako dążenie do ustalenia zasad współżycia ludzi wolnych, których wolą jest życie we wspólnocie. Akt założycielski jest taką deklaracją; może odwoływać się do doświadczeń przodków. Jednak stwierdzenie zaczynające się od słów: "My, Naród" - jest już błędne, gdyż jest to odwołanie do jakiejś uzależnionej wspólnoty. Zasady (prawa) Rzeczypospolitej nie mogą mieć (nie powinny mieć) wstępnych uwarunkowań. Zwłaszcza, że takie pojęcie jak NARÓD nie ma jednoznacznej definicji początkowej i łatwo może być poddane manipulacji.
Zależność jest odwrotna - to Rzeczpospolita swymi zasadami współżycia kształtuje NARÓD. Narodem Rzeczypospolitej są wszyscy ci, którzy przestrzegają Jej reguł i zasad, a spoiwem jest honor wynikający z przestrzegania przyjętych ustaleń.
Tak więc Konstytucja Rzeczypospolitej nie może określać "praw obywatelskich", bo to obywatele są źródłem praw - oni są prawem.
Wolność obywateli Rzeczpospolitej - to ich niezbywalne prawo (ius) do odpowiedzialności za przyjęte własną wolą zobowiązania.
Rozważając kształt Konstytucji i wcześniejsze uwagi dotyczące przemocy, nieodzownym, a wręcz zasadniczym celem zapisów konstytucyjnych jest takie określenie relacji między instytucjami życia publicznego w Rzeczypospolitej, aby nie nastąpiła dominacja którejś nich. Należy mieć na uwadze (było to podkreślane), że wszystkie instytucje mogące stosować przemoc (niezależnie od typu), zawsze będą dążyć do powiększania zakresu swych uprawnień i możliwości.
Jest sprawą oczywistą, że najbardziej podatna na te trendy jest instytucja państwa, które obejmuje swymi możliwościami wszystkie inne formy przemocy w życiu publicznym.
Podstawowym celem rozważań związanych z Konstytucją jest struktura państwa zapewniająca sprawne funkcjonowanie podległych organizacji, ale też eliminacja dominacji i ingerencji w życie prywatne obywateli.
Dyskusje dotyczące struktury organizacyjnej, sposobów wyłaniania organów przedstawicielskich i decyzyjnych - to podstawowa domena rozważań i analiz. Jednak warunkiem jest utrzymanie zasady nadrzędności obywateli nad literalnym zapisem reguł, gdyż to obywatele są ich źródłem.
Komentarze