Krzysztof J. Wojtas Krzysztof J. Wojtas
38
BLOG

Miłość a poczucie jedności ze światem

Krzysztof J. Wojtas Krzysztof J. Wojtas Kultura Obserwuj notkę 4
Czym jest Miłość? Podstawą naszego istnienia, ale podawane definicje nie spełniają warunków uniwersalności. Stąd proponowane ujęcie.

Opisy, czy próby definicji Miłości u myślicieli od Permenidesa zaczynając zawsze przydają Miłości ważne , chociaż niekiedy i destrukcyjne znaczenie. Jednak tym wszystkim opisom Miłości można zarzucić brak pełni. Hymn do Miłości św. Pawła opisuje jej cechy, ale nie definiuje Miłości. Akwinata definiuje Miłość jako przyleganie do dobra, ale dobro wszak nie jest jednoznaczne. To, co w jednym wypadku jest dobre , w innym jest złe. Podobnie w innych przypadkach.

W tej sytuacji chcę zaproponować definicję, a dopiero później wyjaśnić drogę jej uzyskania:


MIŁOŚĆ - TO PRAGNIENIE WSPÓŁISTNIENIA.


Miłość jest bezinteresownym uczuciem, którym obdarzamy inne byty (bo przecież nie tylko ludzi, ale może być kierowana do całego otoczenia). Występują trzy dość jednoznaczne przypadki takiego stanu z którymi spotykamy się w naszym życiu.

To miłość matki (rodziciela) do dziecka, która akceptuje swoje dziecko takim jakim jest i świadczy na jego rzecz nie oczekując nic w zamian.

Drugi wariant, to miłość dziecka do matki. To także uczucie potrzeby bliskości, a bez elementu interesowności.

Trzeci wariant to miłość partnerska, gdy kierujemy uczucie potrzeby bliskości do partnera o podobnym statusie. Proszę zauważyć, że to uczucie pochodzi od jednej ze stron i nie ma warunku odwzajemnienia.


Te trzy przypadki opisują wszystkie możliwe relacje występujące między różnymi bytami. Miłość do zwierzęcia np. może być uznana za wariant miłości matczynej. Itd.

Elementem wspólnym dla opisanych przypadków jest to, że miłość kierowana jest do drugiego bytu - przy wyraźnym zaznaczeniu odrębności obu z nich. W efekcie można by uznać, że w opisanym zakresie miłość oznacza WSPÓŁISTNIENIE.

Jednak pozostaje przypadek Stwórcy, gdy drugi byt nie istnieje. Czyli przypadek przed stworzeniem świata.

W takim przypadku występować będzie pragnienie zaistnienia bytu partnerskiego jako docelowego rodzaju relacji. Stąd pełnia definicji Miłości jest pragnieniem współistnienia.

Warto zaznaczyć, że jedną z cech Miłości jest kreacja.(To ważny element w pracy artystów - twórców).

Można więc zaznaczyć, że Miłość bez tej cechy jest niepełna, ale nie można mówić, że brak zdolności kreacji ją eliminuje.

Tę kwestię można odnieść do relacji homoseksualnych, ale przecież relacja z otoczeniem - miłość przyrody itd. także nie zawiera elementu kreacyjnego.


Niejako konkurencyjnym ujęciem problemu jest występujące w filozofii wschodu poczucie jedności ze światem.

Jest to bardzo bliskie proponowanemu rozumieniu Miłości. Jest jednak istotna różnica - jedność to wtopienie się otoczenie, gdy miłość zachowuje odrębność.


Uwaga. 

Jednym z najtrudniejszych problemów rozumienia nauki Chrystusa było dla mnie nakazanie "miłości nieprzyjaciół". Można powiedzieć, że "burzy się nasze jestestwo" na takie dictum w odniesieniu do kogoś, kto czyni nam krzywdę.

I proszę to skonfrontować z proponowaną definicją Miłości: zalecenie staje się dopuszczalne mentalnie.

Nawiasem mówiąc - nie ma potrzeby traktować Chrystusa jako Boga; wystarczy widzieć w nim wielkiego filozofa - NAUCZYCIELA.

członek SKPB, instruktor PZN, sternik jachtowy. 3 dzieci - dorośli. "Zaliczyłem" samotnie wycieczkę przez Kazachstan, Kirgizję, Chiny (prowincje Sinkiang, Tybet _ Kailash Kora, Quinghai, Gansu). Ostatnio, czyli od kilkudziesięciu już lat, zajmuję się porównaniami systemów filozoficznych kształtujących cywilizacje. Bazą jest myśl Konecznego, ale znacznie odbiegam od tamtych zasad. Tej tematyce, ale z naciskiem na podstawy rzeczypospolitej tworzę portal www.poczetRP.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (4)

Inne tematy w dziale Kultura