(to jest aktualizacja mojej poprzedniej notki „TU-154 : 8 katastrof w ciągu 5 lat”- nowe informacje są zielone)
- Po katastrofie, szczątki samolotu, które nie stanowią jego 100%, sugerują spadek z wysokości 10km i pożar (jak widać z katastrofy 22.8.2006).
- Jedna katastrofa TU-154 jest podobna do tej podawanej oficjalnie przez Rosjan... z 3.7.2001. (ostatni przykład)
- Nie wszystkie katastrofy TU-154 kończą się tak tragicznie jak w Smoleńsku, zwłaszcza, jeśli samolot nie spadnie z 10km.
- Opinie, że samolot nie wytrzyma upadku do góry kołami, są sprzeczne z tym co się stało z TU-154 17.3.2007. (bardzo podobny przebieg katastrofy jak ten podawany przez MAK) oraz dla innych typów samolotów.
- Jest wątpliwym,by ślady po "katastrofie" w Smoleńsku były wynikiem upadku samolotu z małej wysokości, nawet jeśli przyjmiemy upadek kołami do góry... co widać na załączonych przykładach, choć ostatni przykład potwierdza oficjalną wersję Rosjan.
Poniżej wykaz katastrof TU-154 ze strony www.1001crash.com z krótką informacją i zdjęciem :
- 1.9.2006. - Iran - Podczas lądowania, samolot zahaczył skrzydłem o ziemię i zapalił się. Zginęło 29 ze 148 osób na pokładzie.
- 22.8.2006. - Ukraina - Podczas burzy samolot spadł z wysokości 12km. Wszyscy zginęli.
- 17.3.2007. - Rosja - Podczas lądowania panowała gęsta mgła. Widoczność pozioma była 150m, a pionowa 100m. Samolot wylądował 400m przed pasem lotniska. Skrzydło zahaczyło o ziemię i oderwało się od kadłuba. Samolot przewrócił się kołami do góry łamiąc się. Skrzydło, ogon i silniki były rozrzucone naokoło kadłuba. Zginęło 6 z 57 osób na pokładzie.
- 15.7.2009. - Iran - Samolot nagle zakręcił i zaczął zniżać się bardzo szybko (47m/s) i rozbił się. Prawdopodobnie piloci zdecydowali się na awaryjne lądowanie z powodu problemów technicznych. Wszyscy zginęli.
- 24.1.2010. - Iran - Podczas lądowania samolot wypadł z pasa lotniska. Tył samolotu zaczął się palić. Wszystkie ze 170 osób na pokładzie ocalały.
- 4.12.2010. - Rosja - Na wysokości 9km 2 silniki (lewy i prawy) zatrzymały się. Urządzenia nawigacyjne miały awarię. Dzięki jednemu silnikowi samolot leciał 80km, bardzo mocno uderzył w pas, ale zatrzymał się dopiero za nim. Zginęły 2 ze 172 osób na pokładzie.
- 1.1.2011. - Rosja - Tył samolotu zaczął się palić podczas kołowania przed startem. Po otwarciu drzwi awaryjnych przez jednego z pasażerów ogień powiększył się. Zginęły 3 ze 124 osób na pokładzie.
Poniżej informacje o katastrofach innych samolotów "kołami do góry" :
- 14.2.2008. - Armenia - Podczas startu samolot przechylił się na bok, skrzydło zahaczyło o pas startowy i samolot przewrócił się kołami do góry, złamał się i zaczął się palić. Wszystkie 21 osób na pokładzie ocalały.
- 7.7.2008. - Kolumbia - Tuż po starcie 2 zewnętrzne silniki zatrzymały się. Piloci zdecydowali się na lądowanie awaryjne, ale lądując samolot rozbił się na kilka części. Załoga przeżyła (był to samolot cargo).
I jeszcze inna katastrofa podobnego do Tu-154 Boeinga 727 :
- 9.1.2011. - Iran - Samolot odchodził z wysokości decyzyjnej, ponieważ załoga nie widziała z powodu gestej mgły ziemi. Samolot nagle zniżył lot i uderzył w zbocze góry. Zginęło 79 ze 115 osób na pokładzie.
- 3.7.2001. - Rosja - Samolot TU-154 przerwał dwie próby podejścia. Podczas trzeciej próby, załoga chciała odejść, ale jej się to nie udało, po 22s od zwiększenia ciągu samolot upadł i spalił się. Zginęło 145 osób, wszyscy, którzy byli na pokładzie.