Dziewanowski Dziewanowski
393
BLOG

30 sierpnia - pamiętaj

Dziewanowski Dziewanowski Polityka Obserwuj notkę 11
303 Dywizjon Myśliwski im. Tadeusza Kościuszki
30 sierpnia 1940 roku pilot dywizjonu porucznik Ludwik Paszkiewicz zestrzelił, podczas lotu treningowego, niemiecki samolot. Następnego dnia sześciu pilotów jednostki zgłosiło zniszczenie sześciu samolotów niemieckich w jednym locie. 
Zaczęła rodzić się legenda 303 Dywizjonu Myśliwskiego.
Ludwik Paszkiewicz 
 
Sprawozdanie z lotu por. L. Paszkiewicza:
 Wystartowaliśmy dwiema eskadrami (A i B) na ćwiczenia atakowania bombowców "Blenheim". W powietrze wyszliśmy o 4.1 S po południu. Po osiągnięciu 10 000 stóp polecieliśmy w kierunku północnym. Po chwili zauważyliśmy pewną liczbę samolotów, kręcących się w różnych ewolucjach.Centrum zamieszania znajdowało się okuto 7000 stóp poniżej nas, z prawej strony. Zameldowałem o tym dowódcy, majorowi Kelletowi, przez radio, ale gdy nie odpowiadał, dałem pełny gaz i ruszyłem ku nieprzyjacielowi. Widziałem resztę kadry około 300 jardów za sobą. Pode mną widziałem płonące przedmieścia jakiegoś miasta i Hunicane" z warkoczem dymu za ogonem. Nagle dostrzegłem bombowiec o podwójnym usterzeniu ogonowym - prawdopodobnie Dornier skręcający w moim kierunku. Na mój widok gwałtownie zanurkował. Przewróciłem maszynę na plecy i znurkowałem za nim. Gdy przekręcałem samolot do położenia normalnego zauważyłem czarne krzyże na skrzydłach. Wycelowałem w kadłub i otworzyłem ogień z blisko 200 jardów, przenosząc serię na lewy silnik, który się zapalił. Gdy podszedłem zupełnie blisko, znów zaatakowałem i wtedy zobaczyłem innego "Hurricane" w ataku i Niemca skaczącego ze spadochronem. Dornier wszedł w ciasny zakręt, dałem mu jeszcze jedną serię. Znurkował, uderzył w ziemię i buchnął płomieniami. Wówczas podszedłem do tamtego "Hurricane" i zobaczyłem jego litery rozpoznawcze: VC-I.

Po raz pierwszy w życiu strzelałem do nieprzyjacielskiego samolotu.

por. pil. L. W. Paszkiewicz
 
 Źródło: www.mysliwcy.pl 

Nick "Dziewanowski" bardzo znamienny, ale tylko dla tych którzy wiedzą...

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka