19 obserwujących
321 notek
220k odsłon
  415   1

Na czwartą falę i nie tylko...

Jak się bronić przed covidem i sezonem grypowym?

Dr Rath podpowiada:

 Wit. D3  +  K2-MK7  +  wit. C  łącznie.


Każda z nich pełni swoją ważną funkcję w naszym organizmie, ale ich synergia daje dodatkowe lepsze rezultaty.


Witamina D to witamina rozpuszczalna w tłuszczach, często nazywana „witaminą słońca”, ponieważ promienie ultrafioletowe (UV) ze słońca inicjują jej produkcję w skórze. Dalsze przetwarzanie w wątrobie i nerkach skutkuje produkcją kalcytriolu, aktywnej formy witaminy D.

Dwie główne formy witaminy D to D2 (ergokalcyferol), obecny w produktach pochodzenia roślinnego, takich jak grzyby, oraz D3 (cholekalcyferol). obecny w produktach zwierzęcych i tłustych rybach. Stwierdzono, że forma D3 jest dwukrotnie skuteczniejsza niż D2 w podnoszeniu poziomu witaminy D we krwi.

Pomimo tego, że jest potrzebna dla wielu ważnych  funkcji w organizmie, witamina D jest powszechnie kojarzona tylko ze zdrowymi kośćmi ze względu na jej rolę przy  wchłaniania wapnia z układu pokarmowego i utrzymywaniu optymalnego stosunku wapnia do fosforu.

Jednak ta ważna witamina ma również wiele dodatkowych korzyści zdrowotnych. Obejmują one pomoc w zapewnieniu zdrowej odpowiedzi immunologicznej, prawidłowych funkcji poznawczych i prawidłowego metabolizmu glukozy, a także zmniejszeniu stanu zapalnego. Witamina D pomaga również chronić przed  chorobami sercowo-naczyniowymi i niektórymi nowotworami, takimi jak rak piersi, jelita grubego, trzustki i prostaty.

W połączeniu z wit. C może ograniczyć wiele zdarzeń prowadzących do miażdżycy, a wyniki można osiągnąć przy niższych dawkach, niż gdyby składniki odżywcze były przyjmowane pojedynczo.

Naukowcy z Instytutu Badawczego dr Ratha zbadali skuteczność witaminy D3 i witaminy C wraz z powszechnie stosowanym antybiotykiem, doksycykliną, na Borrelię, bakterię wywołującą boreliozę. Wyniki pokazały, że doksycyklina w połączeniu z witaminą D3 i witaminą C miała znaczące działanie przeciwbakteryjne na Borrelię i zmniejszała jej aktywne i uśpione formy.

Ma więc wieloaspektowe działanie wykraczające  daleko poza zdrowe kości.



Witamina K to rozpuszczalna w tłuszczach witamina znana z wielu funkcji. Chociaż nadal powszechnie nazywa się ją „witaminą krzepnięcia krwi”, naukowcy dowiadują się więcej o jej roli w szerokim zakresie procesów fizjologicznych, w tym podczas pandemii COVID-19. Witamina K jest niezbędna dla zdrowych kości, układu sercowo-naczyniowego i wątroby, a także dla nerek, trzustki, mózgu i układu nerwowego. Posiada również właściwości przeciwzapalne i przeciwrakotwórcze.

Podczas gdy organizm wytwarza pewną ilość witaminy K w układzie pokarmowym, większość swoich potrzeb pokrywa z diety lub suplementów. Dietetyczne źródła witaminy K obejmują zielone warzywa liściaste, rzepę, brokuły, brukselkę, owoce, takie jak jagody, kiwi i winogrona, żółtko jaja, nabiał i inne produkty pochodzenia zwierzęcego, a także produkty fermentowane, takie jak twarde sery, kapusta kiszona i japońska żywność miso i natto.

W tych produktach znajdują się dwa różne rodzaje witaminy K. Zielone warzywa liściaste, owoce i warzywa zawierają podtyp witaminy K1, znany również jako filochinon, podczas gdy witamina K2, znana jako menachinon, znajduje się głównie w sfermentowanej żywności, w której bakterie są częścią procesu jej produkcji. Żywność mleczna, podroby i inne produkty pochodzenia zwierzęcego są również dobrym źródłem K2.

Stwierdzono, że witamina K1 gromadzi się głównie w wątrobie, sercu i trzustce, podczas gdy K2 gromadzi się głównie w mózgu, trzustce i nerkach. Chociaż zarówno K1 jak i K2 są potrzebne w krzepnięciu krwi ze względu na ich zasadniczą rolę w tworzeniu protrombiny,  czynnika krzepnięcia, wydaje się, że K2 ma szerszą funkcjonalność niż K1 i że niedobór K2 jest bardziej wyraźny. Nie ma jednak wyraźnej, konkretnej zalecanej dziennej dawki dla K2.

Osoby najbardziej narażone na niedobór witaminy K2 to noworodki i osoby starsze. Ponadto osoby stosujące dietę niskotłuszczową, osoby z zaburzeniami trawienia.

Witamina K2 jest ważna dla metabolizmu wapnia w organizmie. Przewlekły niedobór jest związany z przerzedzaniem kości i zwiększonym ryzykiem złamań u osób starszych. Jest również ważny dla zdrowia układu krążenia, ponieważ aktywuje białko, które zapobiega zwapnieniu naczyń krwionośnych, zmniejsza sztywność tętnic i poprawia elastyczność naczyń krwionośnych. Jej niedobór może prowadzić do nadciśnienia i miażdżycy. 

Witamina K2 dzięki swoim właściwościom przeciwutleniającym i przeciwnowotworowym może hamować wzrost i rozprzestrzenianie się (przerzuty) komórek nowotworowych, a także wywoływać śmierć komórek nowotworowych.

 Ponadto odgrywa również znaczącą rolę w funkcjonowaniu układu odpornościowego, mózgu i ośrodkowego układu nerwowego. Mózg ma wysoką ekspresję specyficznych receptorów dla enzymów witaminy K2, a niedobór K2 wiąże się z różnymi chorobami neurologicznymi.

Lubię to! Skomentuj28 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale