PKN ORLEN planuje zakup pierwszej w Polsce lokomotywy na wodór

PKN ORLEN planuje zakup pierwszej w Polsce lokomotywy na wodór.
PKN ORLEN planuje zakup pierwszej w Polsce lokomotywy na wodór.
PKN Orlen, w ramach współpracy z PESA Bydgoszcz, planuje zakup nowoczesnej lokomotywy, która będzie pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy. Pojazd powstał na bazie lokomotywy manewrowej SM42, która zyskała innowacyjny i nowoczesny wygląd - podał koncern.

PKN ORLEN, informując o swych planach, podkreślił, iż technologia wodorowa, którą rozwija, wpisuje się w strategię Orlen2030, zakładającą wzrost znaczenia paliw alternatywnych.

Nowoczesna lokomotywa na wodór

"Koncern w ramach współpracy z PESA Bydgoszcz planuje zakup nowoczesnej lokomotywy, która będzie pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy" - oznajmił PKN ORLEN dodając, że oficjalna prezentacja pojazdu odbyła się podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku.

"Nabycie pierwszej w Polsce takiej lokomotywy to krok w kierunku wykorzystania na dużą skalę zeroemisyjnego paliwa wodorowego w transporcie kolejowym" - podkreślił prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie spółki. Jak zaznaczył, zgodnie ze swą strategią, koncern inwestuje w nowoczesne i czyste technologie, które przynoszą konkretne korzyści biznesowe, ale także przyczynią się do realizacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu.

"Taką technologią jest wodór, którego potencjał chcemy w pełni wykorzystać także w transporcie kolejowym. Każdego roku nasza spółka Orlen Koltrans, którą sukcesywnie unowocześniamy, zwiększa udziały w rynku" - dodał prezes PKN ORLEN.

Czytaj też:

Koncern wyjaśnił, że lokomotywa wodorowa, którą zamierza nabyć to prototyp, a jego produkcja właśnie się zakończyła - pojazd powstał na bazie lokomotywy manewrowej SM42, która po modernizacji "zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny wygląd".

"Minimalistyczna stylistyka bryły pojazdu nawiązuje do aktualnych trendów. Jej udźwig to ok. 3200 ton, a dobowe zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 170 kg. Lokomotywa jest wyposażona w dwa symetryczne punkty tankowania, co pozwoli na szybsze zapełnianie zbiorników. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową" - wyjaśnił PKN ORLEN. Lokomotywa, jak wspomniano w informacji, została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód. Koncern przekazał, iż aktualnie pracuje nad układem tankowania wodoru do tej lokomotywy.

PKN ORLEN inwestuje w OZE

PKN ORLEN zwrócił uwagę, że zakup nowoczesnej lokomotywy to kolejne jego działanie w kierunku rozwoju paliw alternatywnych. Koncern przypomniał, że w ubiegłym i na początku tego roku podpisał listy intencyjne o współpracy z samorządami i miejskimi spółkami, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru, w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, gminą-miastem Płock, a także z gminą-miastem Włocławek oraz z MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi i MPK W Olsztynie.

Koncern zaznaczył, iż rozwija także program inwestycyjny Hydrogen Eagle, który zakłada budowę hubów wodorowych w Polsce, Czechach i na Słowacji dla transportu zasilanego odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero i niskoemisyjny wodór. "Hydrogen Eagle pomyślnie przeszedł etap weryfikacji przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w konkursie na projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych w ramach mechanizmu IPCEI i obecnie znajduje się na etapie notyfikacji pomocy publicznej przez Komisję Europejską" - przekazał PKN ORLEN.

KJ

Czytaj też:

Lubię to! Skomentuj23 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka