Polski autobus elektryczny Solaris Urbino. fot. solarisbus.com
Polski autobus elektryczny Solaris Urbino. fot. solarisbus.com

Polski autobus elektryczny szansą dla gospodarki

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 7

Produkcja autobusów z napędem elektrycznym to jedna z dziedzin, w których polskie firmy mogą z powodzeniem konkurować na rynkach globalnych i osiągnąć sukces. Ministerstwo Rozwoju chce im w tym pomóc.

Autobus elektryczny

Głównym narzędziem wspierania polskich producentów autobusów elektrycznych jest program eBus. Zakłada on stworzenie polskiego autobusu elektrycznego i towarzyszącej mu infrastruktury niezbędnej do ładowania, w których główne komponenty, jak choćby baterie, czy układy napędowe będą wytwarzane w Polsce przy wsparciu polskich instytucji naukowo-badawczych. Efektem końcowym ma być powstanie polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości około 2,5 mld zł rocznie. Działające na nim firmy mają stworzyć 5 tys. nowych miejsc pracy i produkować około tysiąca pojazdów rocznie.

Solaris, Autosan, Ursus

Zaangażowanie państwa w pomoc firmom planującym produkcję autobusów elektrycznych wynika z bardzo dynamicznego wzrostu tego rynku, który nadal czeka na zagospodarowanie. Obecnie jest on jeszcze w bardzo wczesnej fazie rozwoju. Z prognozy firmy Frost&Sulivan wynika, że w 2020 roku wszystkie firmy na świecie wyprodukują blisko 15 tys. autobusów z napędem elektrycznym, ponad 6-krotnie więcej niż w 2012 roku. Całkowita produkcja autobusów z napędem elektrycznym i hybrydowym według szacunków Frost&Sulivan miała wynieść w 2012 roku 10 tys. pojazdów, a w 2020 ma wzrosnąć do 41 tys. sztuk. Średni roczny wzrost produkcji w tym okresie to ponad 19 proc. Spośród polskich firm autobusy elektryczne z powodzeniem produkuje już Solaris (model Urbino Electric jest sprzedawany w Hiszpanii, Niemczech i Szwecji), a przymierzają się do tego reaktywowany Autosan, należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej i Ursus.

Komunikacja miejska

Nowe autobusy z napędem elektrycznym w pierwszej kolejności miałyby być testowane przez przedsiębiorstwa obsługujące miejską komunikację autobusową. Ministerstwo Rozwoju oszacowało, że każdego roku wymieniają one około tysiąca autobusów, a jak dotąd kupiły tylko 16 egzemplarzy elektrycznych.

Chińskie autobusy elektryczne

Osiągnięcie sukcesu na rynku autobusów elektrycznych nie będzie łatwe, bo choć rozwija się on od niedawna i jest relatywnie niewielki, to jednak istnieją już na nim firmy zasługujące na miano potentatów. Największy globalny producent, chińska firma BYD (jej akcjonariuszem jest fundusz Berkshire Hathaway należący do Warrena Buffeta) zamierza w tym roku wyprodukować około 6 tys. autobusów elektrycznych. Z szacunków firmy doradczej Research and Markets w 2015 roku na całym świecie sprzedano ponad 19 tys. autobusów z napędem elektrycznym i hybrydowym. Firma prognozuje, że w 2025 roku chińskie firmy będą posiadały połowę tego rynku. Do grona najbardziej liczących się producentów autobusów elektrycznych Research and Markets zalicza 12 firm. Wśród nich jest polski Solaris.

AB

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

Zobacz też:

 

 

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie