znalezione w sieci;
Władze lotniska w Modlinie planują rozbudowę terminala.
Rozbudowa terminala pasażerskiego, budowa terminala cargo, który pozwoli obsługiwać przesyłki kurierskie, a w dalszej perspektywie budowa hotelu - takie plany rozwoju portu lotniczego Warszawa-Modlin przedstawił w środę w Warszawie prezes zarządu lotniska Piotr Okienczyc.
"Dzięki rozbudowie terminala pasażerskiego przepustowość lotniska wzrośnie o 4,5-5 mln pasażerów rocznie. Dzisiaj mamy przepustowość 3 mln pasażerów rocznie. Rozbudowa pozwoli na zwiększenie z 4 do 8 punktów odpraw pasażerskich. Zwiększy się także powierzchnia ogólnodostępna, którą będziemy mogli wynająć i zarabiać na tym" - powiedział Piotr Okienczyc.
Dodał, że rozbudowany terminal będzie gotowy na przełomie 2017 i 2018 roku. "Na razie jesteśmy w fazie projektowej, w połowie przyszłego roku powinniśmy już rozpoczynać przetargi" - powiedział Okienczyc. Koszt budowy spółka pokryje ze swojego budżetu.
Kolejną inwestycją, nad którą pracują władze lotniska, jest uruchomienie tzw. ekspress cargo. "Będzie to budynek, w którym można obsługiwać ekspresowe przesyłki kurierskie i tzw. małe cargo. Budynek Cargo powinien być gotowy do połowy przyszłego roku" - powiedział.
Władze lotniska planują także powiększenie bazy technicznej dla samolotów - chodzi o budowę hangarów.
Ostatnim etapem rozbudowy ma być budowa hotelu na terenach przylegających do lotniska. Tu jednak władze portu myślą o udziale partnera zewnętrznego.
Jak już zapowiedziały władze portu w Modlinie, na terenach sąsiadujących z lotniskiem ma działać Specjalna Strefa Ekonomiczna (jako podstrefa Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej) oraz park przemysłowo-technologiczny.
Zakończyła się budowa nowej drogi startowej w Katowice Airport.
W porcie lotniczym Katowice w Pyrzowicach zakończyła się budowa nowej drogi startowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i nawigacyjną. To część wartych ponad 260 mln zł inwestycji na lotnisku.
Dzięki inwestycji Katowice Airport stanie się jednym z trzech polskich lotnisk pasażerskich dysponujących drogą startową o długości ponad 3 km (obok Warszawy i Rzeszowa), mogącym przyjmować dalekodystansowe samoloty szerokokadłubowe o rozpiętości skrzydeł do 65 m.
Jak poinformował w środę rzecznik lotniska Cezary Orzech, nowa droga startowa zostanie oddana do użytku operacyjnego w drugim kwartale 2015 r. "Przed nami kilkumiesięczny okres przygotowania nowej infrastruktury do całkowitej gotowości operacyjnej" - wskazał Orzech.
Jakość konstrukcji i nawierzchni drogi została już sprawdzona przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, a prawidłowość działania instalacji świetlnych - przez zespół inspektorów Inspekcji Lotniczej. Przed władzami lotniska jeszcze szereg kolejnych procedur związanych m.in. z rejestracją i certyfikacją nowej infrastruktury.
"Po pozytywnym odbiorze nowej drogi startowej, w drugim kwartale przyszłego roku, zostanie ona oddana do użytku i wówczas będziemy w pełni przygotowani do obsługi największych statków powietrznych, jak Boeing 747 czy Airbus A380, co znacząco wpłynie na poprawę konkurencyjności naszego portu" - wyjaśnił Orzech.
Budowa nowej drogi startowej - równoległej do starej lecz przesuniętej o ok. 200 m na północ - rozpoczęła się na początku ub. roku. Po przejęciu ruchu przez nowy pas startowy, stary w przyszłości ma zostać przerobiony na drogę kołowania
Nowa betonowa droga ma 3200 m długości (a więc jest dłuższa o 400 m od dotychczasowej, z możliwością przedłużenia o kolejne 400 m) i 45 metrów szerokości (plus po 7,5 m poboczy z każdej strony). Wszystkie parametry umożliwiają korzystanie z niej największym statkom powietrznym z pełnym obciążeniem. Władze Katowice Airport wskazują, że ten sposób poprawią się warunki techniczne lotniska - będzie to jedyny port w otoczeniu, gdzie będzie można wylądować o każdej porze dnia i nocy, w niemal każdych warunkach.
Aby było to możliwe, droga została wyposażona m.in. w świetlne i radiowe pomoce nawigacyjne, dzięki którym samoloty będą mogły lądować przy widzialności wzdłuż drogi nie mniejszej niż 300 m i widzialności pionowej nie niższej niż 30 m. Umożliwi to system ILS II kategorii, który powinien stać się dostępny w drugim kwartale 2016 r.
Do tego czasu na lotnisku działał będzie obecny ILS I kategorii, który umożliwia lądowania przy widzialności poziomej wzdłuż drogi startowej 550 m i pionowej (czyli podstawie chmur) 60 m - na tzw. kierunku podstawowym, czyli od strony Siewierza.
Wartą 150 mln zł umowę na wykonanie nowej drogi startowej zarządzające katowickim lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL) podpisało z firmą Budimex 26 listopada 2012 r.
Budowa nowego pasa była jednym z dwóch zadań wykonanych w trakcie największej inwestycji w historii lotniska. Drugim była zakończona w połowie ub. roku rozbudowę płyt postojowych, które dzięki temu pomieszczą jednocześnie kilkanaście samolotów. Równolegle zmodernizowano drogi kołowania, które umożliwią poruszanie się po lotnisku samolotom wielkości boeinga 747. Ta część inwestycji była warta 81 mln zł i trwała od czerwca 2011 r.
Budowę nowej drogi startowej wraz z rozbudową dróg kołowania i płyt postojowych wsparły środki UE z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wielkość dofinansowania wynosi 107 mln zł, wobec ponad 267 mln zł całości kosztów brutto.
Niezależnie od tego unijnego projektu lotnisko prowadzi kolejny, warty 182 mln zł (w tym blisko 71,5 mln zł z UE). Obejmuje on: budowę nowego terminalu przylotów, modernizację istniejącego hangaru i budowę nowego, pierwszy etap budowy bazy cargo oraz dwa etapy uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej: modernizację systemu odwadniającego oraz budowę stanowiska odladzania samolotów. Całe to przedsięwzięcie ma zakończyć się w 2015 r.
Budowa nowego terminalu przylotów (za ponad 53 mln zł) zwiększy roczną przepustowość lotniska z obecnych 3,6 mln pasażerów do 6 mln.
Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach jest jednym z największych lotnisk w Polsce. W 2013 r. odprawiono tam ponad 2,5 mln podróżnych. W tym roku przewoźnicy korzystający z Katowice Airport obsługują 79 kierunków regularnych i czarterowych (w tym 11 nowości). Władze portu spodziewają się, że bieżący rok zamkną liczbą ok. 2,7 mln odprawionych pasażerów, wśród nich około miliona w ruchu czarterowym.
Rozbudowa Kraków Airport - otwarto hotel Hilton przy lotnisku.
W Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kraków-Balice otwarty został czterogwiazdkowy hotel Hilton Garden Inn Kraków Airport, dysponujący 155 pokojami dla gości. Jest to pierwsza ukończona inwestycja związana z rozbudową krakowskiego portu.
Po zakończeniu rozbudowy w połowie 2015 r. przepustowość lotniska wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie.
Jak poinformowano w środowym komunikacie, zgodnie z umową franszyzy, właścicielem i zarządcą nowego hotelu będzie spółka Kraków Airport Hotel, spółka-córka Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice.
Obiekt został wybudowany na terenie dawnego parkingu przed międzynarodowym terminalem pasażerskim. Wartość inwestycji to 51,4 mln zł.
W obiekcie znajduje się 155 pokoi oraz dziewięć sal konferencyjnych. Na gości czekają również takie udogodnienia, jak m.in. bezpłatna łączność wi-fi, całodobowe centrum biznesu, ośrodek fitness oraz restauracja i całodobowy sklep.
Budowa hotelu to część wielkiego planu inwestycyjnego realizowanego przez Kraków Airport. Na lotnisku trwają prace budowlane związane z rozbudową terminalu oraz remontem dróg kołowania i rozbudową płyty postojowej. Przebudowywany jest także wewnętrzny układ komunikacyjny lotniska. Łączna wartość tych inwestycji wynosi ponad 500 mln zł.
Po zakończeniu tych kluczowych inwestycji w połowie 2015 r. przepustowość portu zwiększy się do około 8 mln pasażerów rocznie. Obecnie może on odprawić do 3,5 mln osób rocznie.
Gotowa jest bryła nowego terminalu pasażerskiego, wewnątrz budynku prowadzone są prace wykończeniowe i montaż instalacji. Trwa montaż konstrukcji stalowej pryzmatu, który będzie stanowił charakterystyczny element frontowej elewacji.
Ukończono już dwie z trzech wież przyrękawowych - środkową i wschodnią. Wykonywana jest konstrukcja żelbetowa trzeciej wieży. Kładka, która połączy terminal, parking i stację sięgnęła pierwszego piętra. Gotowe są fundamenty pod wschodnią ścianę przystanku kolejowego.
W strefie operacyjnej oddano do użytku drogę kołowania Charlie oraz nowe miejsce postojowe przy budynku administracyjnym. Mogą już na nim parkować samoloty typu Boeing 737-800. Zakończono również prace budowlane przy przebudowie dróg kołowania Juliett i Golf. Teraz remontowane są drogi kołowania Alfa, Bravo i Fokstrot, co spowodowało zmianę trasy kołowania samolotów pomiędzy drogą startową a płytą postojową. Bardzo zaawansowane są prace przy rozbudowie płyty postojowej.
W listopadzie rozpoczną się prace w części przylotowej terminalu T1. W związku z tym wszystkie przyloty zostaną przeniesione do terminalu T2 (dawny krajowy). Do dyspozycji pasażerów zostaną tam oddane dwie hale namiotowe o łącznej powierzchni 900 metrów kwadratowych, do których przeniesiona zostanie karuzela bagażowa z T1 oraz kontrola paszportowa.
Kraków Airport jest największym regionalnym portem lotniczym w Polsce. W zeszłym roku krakowskie lotnisko obsłużyło prawie 3,648 mln pasażerów, o 6 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym roku lotnisko planuje obsłużyć ponad 3,7 mln pasażerów. Byłby to rekordowy wynik w historii lotniska, osiągnięty w czasie trwającej gruntownej przebudowy portu.
niezależny antypolityczny głos obywatelski; kocham ten cytat z Cymańskiego /PIS/ cała prawda o rządach PRAWA i SPRAWIEDLIWOŚCI; "Mieliśmy ogromną kasę. Ale daliśmy ją bogatym i pogłębiliśmy rozwarstwienie społeczne. To jest tajemnica, o której się milczy. Bo albo popierasz PiS, albo milczysz. Ten brak krytycyzmu, to zapatrzenie i ten zachwyt nad dwoma latami naszych rządów, to przesada." Produkt Krajowy Brutto w 2014 r. wyniósł 1.728.677 mln zł - podał GUS. „Obecna klasa polityczna jest wychowana na socjalizmie i nie zna, nie potrafi wyobrazić sobie innego ustroju. Nie potrafi wyobrazić sobie państwa, które nie ingeruje w każdą dziedzinę życia.” GUS podaje że w całym kraju dofinansowano budowę 2604 kompleksów boisk sportowych „Moje Boisko – Orlik 2012”,
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Rozmaitości