Prowadzenie firmy za granicą
Wyzwania, jakie stawia przed polskimi przedsiębiorcami państwo sprawia, że zaczynają oni myśleć globalnie. Polacy z sukcesami prowadzą firmy za granicą. Oto nasze wskazówki / Agnieszka Moryc, Admiral Tax & Admiral Private.
0 obserwujących
21 notek
1246 odsłon
  60   0

Rozliczenia self-employed: jakie koszty mogą wliczyć pracujący z domu?

Pracujesz jako samozatrudniony z domu? Zastanawiasz się jakie koszty możesz odliczyć? Już tłumaczymy!

Jakie wydatki może odliczać self-employed pracując  z domu?

Zgodnie z prawem wydatek jest dopuszczalny jako odliczenie tylko wtedy, gdy został poniesiony całkowicie i wyłącznie w celach biznesowych. Wydatki te nie muszą być rozliczane osobno, czyli np landlord nie musi wykazywać ile płacisz mub jako firma a ile jako osoba prywatna ani część domu nie musi być na stałe wydzielona do celów biznesowych. Na przykład, możesz ubiegać się
o dopuszczalne wydatki za pokój używany jako twoje biuro w godzinach pracy, ale nie może on być
w tym czasie wykorzystywany do innych celów.

Co ważne, samozatrudnieni w różny sposób organizują swoje biznesy, więc nie ma ustalonej proporcji kosztów dopuszczalnej dla poszczególnych rodzajów działalności. Oznacza to, że kwota, którą chcesz odliczyć jako dopuszczalny wydatek, nie zawsze będzie podobna do kwoty osoby prowadzącej podobny rodzaj działalności w podobnych okolicznościach.

Co należy wziąć pod uwagę przy podziale wydatków?

  • Powierzchnia – jaka część Twojego domu jest wykorzystywana do celów biznesowych?
  • Zużycie – ile jest zużywane (np. tam, gdzie jest mierzone zasilanie takie jak: prąd, gaz lub woda)?
  • Czas – jak długo jest wykorzystywany do celów biznesowych?

Możesz uprościć proces obliczania wysokości roszczenia, stosując uproszczone wydatki, stawki ryczałtowe dla określonych wydatków. Z kosztów uproszczonych można skorzystać tylko wtedy, gdy pracujesz więcej niż 25 godzin miesięcznie w domu:

1. Koszty ogrzewania, oświetlenia i prądu

Pamiętaj, że koszty ogrzewania, oświetlenia i prądu są dopuszczalnymi wydatkami w przypadku korzystania w całości i wyłącznie przez Twoją firmę z lokalu. Proporcja odliczenia w stosunku do wydatków, będzie zależała od tego, ile energii zużywa Twoja firma w Twoim domu. Niektóre firmy używają znacznie więcej niż inne. Dopuszczalna jest również część opłat za wodę.

2. Koszt połączeń telefonicznych i Internetu

Podobnie jeśli mówimy o kosztach połączeń telefonicznych i szerokopasmowych. Są one dopuszczalne, jeśli jest używany dla biznesu. W przypadku częściowego wykorzystania do celów biznesowych dopuszczalna jest odpowiednia proporcja. Szczegółowy rachunek pomoże w ustaleniu kosztów wykonanych połączeń biznesowych. Dozwolone są również niektóre z miesięcznych opłat uiszczanych operatorom telefonicznym/szerokopasmowym.

3. Koszty ubezpieczenia


Koszty ubezpieczenia też mogą stanowić wydatek firmowy. Jeśli masz oddzielną polisę biznesową odliczenie jest dozwolone w całości, ale żadna część polisy na gospodarstwo domowe nie może być w tym przypadku odliczona od podatku. Jeśli nie masz oddzielnego ubezpieczenia biznesowego, dopuszczalna jest odpowiednia część Twojego ubezpieczenia domowego.

4. Koszty kredytu

Ponadto, jeśli część domu jest wykorzystywana wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej przez pewien lub cały czas, odliczenie części odsetek od kredytu hipotecznego, które spłacasz, jest dozwolona.

5. Koszty czynszu

Część czynszu, który płacisz wynajmującemu, jest dopuszczalnym wydatkiem, jeśli część Twojego domu/mieszkania jest wykorzystywana wyłącznie do celów służbowych przez część czasu, w którym pracujesz. Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą nie może pobierać oddzielnego czynszu od swojej działalności, ponieważ nie możesz wynająć sobie nieruchomości.

6. Koszty napraw i konserwacji

Te odliczenia są możliwe jeśli prowadzisz firmę z domu. Może to obejmować remont elewacji budynku lub naprawy dachu. Jeśli pomieszczenie jest wykorzystywane wyłącznie do celów biznesowych, koszty remontu są w całości dopuszczalne.

Czego nie mogę odliczyć jako self-employed?

Niemożliwe jest odliczanie np. kosztów wydanych na remont domu, w rozumieniu rozszerzenia lub zamontowania urządzeń służących mieszkaniu, a nie pracy. Jeśli jednak np. budowałeś warsztat lub biuro domowe na dole ogrodu w celu prowadzenia firmy, możliwe jest, że wydatki będą podlegać zwrotowi, jeśli zostały poniesione w całości wyłącznie na potrzeby firmy.Pamiętaj także, że jeśli częściowo pracujesz poza domem, nadal możesz ubiegać się o potrącenia z dopuszczalnych wydatków poniesionych, gdy część domu jest wykorzystywana wyłącznie do celów biznesowych.

Lubię to! Skomentuj1 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale