Niedawno wróciłem z symulatora, gdzie udało mi się zrobić eksperyment, który miał na celu przełamanie protekcji jedynie za pomocą brutalnego sterowania, czyli takiego do którego dochodzi podczas walki pilota z samolotem. Ciekaw też byłem czy da się doprowadzić do opadania z prędkością 24 000 stóp na minutę. Gdy wcześniej trenowaliśmy głębokie przeciągnięcia, prędkość opadania wynosiła 12-16.000 stóp na minutę. Dane z transpondera wskazywały zniżanie Air Asia QZ-8501 z prędkością 24.000 stóp na minutę, czyli więcej niż moim zdaniem było możliwe. Odnalezione są już skrzynki, więc niebawem dowiemy się co tam tak naprawdę się stało.
Wykonanie:
Lecąc na FL380 doprowadziłem do przejścia samolotu w „Abnormal Attitude Law”, by utracić protekcje w „Normal Law”
Abnormal Attitude Law będzie gdy:
- Pitching attitude: > 50 degrees nose up or 30 degrees;
- Bank Angle: > 125 degrees;
- AoA: > 30 degrees, down: A320 > 10 degrees; A318, A319 and A321 > 15
- Speed: > 440kt; or < 70kt to 90kt (subject to plane’s pitching attitude);
- Mach number: > 0.91
Aktywna jest nadal protekcja przed przeciążeniem 2.5 g (jak dobrze pamiętam).
Kolega na prawym filmował wskazania na wyświetlaczach PFD i ND.
Poniżej zamieszczam film z eksperymentu.
§ 19 art. 24.5 RL-2006: Ogólne zasady wykonywania lotów
W czasie lotu na prostej do lądowania dowódca statku powietrznego obowiązany jest przerwać zniżanie:
5) gdy warunki lotu lub zjawiska pogody nie gwarantują bezpiecznego lądowania
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Rozmaitości