615 obserwujących
1599 notek
9371k odsłon
  10870   0

„Корсаж”, czyli gorset

09:40:52 Krasn.: Tak bezchmurnie, widoczność ponad 10 była, wszystkie zgody wydaliśmy, w prognozie niczego nie ma i nagle ni z tego ni z owego całą sprawę poniosło.
09:41:00 OD: Zrozumiałem, duży Tupolew wyleciał w 27 minut do was.
09:41:04 Krasn.: Tupolew wyszedł o 27?
09:41:05 OD: Tak, o 9:27.
09:41:06 Krasn.: No, to trzeba mu szukać zapasowego, to raz, jeśli jest gotowy, Wnukowo, czy coś tam takiego.
09:41:11 OD: No, Wnukowo, oczywiście.
(…)
09:41:34 Krasn.: No dobrze, jeśli on idzie, zrobi pewnie kontrolne podejście, ja mam tylko do paliwa, gdzie on będzie mógł dotrzeć po jednym podejściu, dokąd go odesłać.
09:41:42 OD: No, ja sądzę, że Wnukowo, ponieważ trzeba znaleźć komorę celną i granicę.
09:41:44 Krasn. No, to dawajcie, podpowiedzcie.
09:41:46 OD: No, ja przekażę do głównego centrum, oni tam pokierują.
(…)
09:45:01 RP: No i co, uzgodniliście Wnukowo?
09:45:02 D: Tak, potwierdzili.
09:45:03 RP: Wnukowo, tak?
09:45:03,5 D: Tak.
09:45:04 RP: Dobrze.
(…)
09:51:39 RP: Smoleńsk, trzeba dla głównego Polaka skonkretyzować zapasowe, dlatego że jak na razie nie ma pogody. Ja jakoś nie widzę poprawy.
09:51:44 OD: Komunikowałem się z głównym centrum, zabiorą na Wnukowo.
09:51:46 RP: Na Wnukowo, tak?
09:51:47 OD: Aha.
(…)
10:13:45 RP: Nie wiem, Nikołajewicz(u), na pewno jego od razu skierują na zapasowe, bez obniżania, nie ma sensu, nie widzę, żeby jego tutaj sprowadzać, kurde.
10:13:52 Kokarew: No, prawidłowo, prawidłowo/No, dobrze, dobrze. A to, no, gdzie on teraz jest?
10:13:56 RP: Gdzieś po trasie idą, ja nie mogę powiedzieć, albo w strefie Mińska, albo już w moskiewską wszedł.
10:14:01 Kokarew (nieczyt.) kiedy on powinien (nieczyt.)
10:14:04 RP: No, w założeniu powinien już, już powinien wychodzić w założeniu, widzę, że pokład (? - kto to tłumaczył – przyp. F.Y.M.) idzie, ale ten akurat na Moskwę od razu nie idzie, on czy nie on, trudno powiedzieć. No, nam wszystko powiedzą.
10:14:16 Kokarew: A jego już, już przestrzegali (nieczyt.)
10:14:22 RP: Tak, tak, tak, jego uprzedzali, że tutaj jest mgła i co tam jeszcze.
(...)
10:17:36 RP: Potrzebuję informacji, dokąd on odszedł, czy na Wnukowo, czy dokąd, gdzie on jest teraz?
10:17:41 OD: Albo na Wnukowo albo do Tweru. W Twerze będzie zasadnicze.
10:17:44 RP: Nie, ja mam na myśli, będziemy tak nazywać, polski statek.
10:17:48 OD: A, polski.
10:17:49 RP: Tak.
10:17:50 OD: Polski jednoznacznie na Wnukowo, w Twerze nie ma komory celnej.
10:17:53 RP: Nie, a czasem oni do nas do Mińska odchodzą. I potrzebuję dokładną informację.
(…)
10:18:38 RP: Pliuskin. To może jakoś można zadzwonić do głównego centrum kontroli lotów, żeby wiedzieć dokładnie, że na niego oczekują. Lub, cholera, tutaj mają czekać, czy do Moskwy mają jechać, to znaczy do Mińska.
10:18:51 OD: Ja nie wiem, gdzie go lepiej (nieczyt.)
(…)
10:19:11 RP: No, cholera go wie, chcę tę informację, kurde. To już ich sprawa, ja im muszę podać, gdzie będzie: albo Wnukowo, albo Mińsk, cholera wie gdzie jeszcze.
10:19:19 OD: Ja rozumiem, u was mgła wciąż się utrzymuje?
10:19:20 RP: Nawet jeszcze gorzej się zrobiło.
10:19:22 OD: No, rozumiem. Dobrze.
(…)
10:21:06 D: Paweł Waleriewicz, dzwonił „Jużnyj”.
10:21:08 RP: No.
10:21:09 D: PLF 101-szy oblicza na dwudziestą pierwszą minutę na schemat orientacji.
10:21:13 RP: Tak, chwileczkę.
10:21:14 A: Czyżby do nas idzie?
10:21:15 D: (nieczyt.) Idzie.
(…)
10:21:48 D: Punkt kontrolerów lotu, Ignatow.
10:21:49 RP: A jak ty z „Jużnym” się komunikowałeś?
10:21:51 D: Oni do mnie zadzwonili.
10:21:52 RP: A jak do nich zadzwonić?
10:21:54 D: Przez miejską linię.
(…)
10:23:00 RP: Halo, dzień dobry, dzwonię z „Północnego”. Kto kieruje lotem polskiego samolotu?
10:23:08 Jużnyj: Moskwa kieruje.
10:23:09 RP: A?
10:23:10 Juznyj: Moskwa kieruje.

 

 

 
10: 28: 27 KL: - Nie przespać go, z kursem 40 idzie, żeby go na czas zawrócić, gdzie on kur..., teraz?
10: 29: 05 KL: - Tak, tak, tak, tak, kur... gdzieś powinien być.
10: 29: 20 KL: - Job twoju mać, wszystko jedno, kur...
10: 29: 31 KL: - Odpowiedział.
10: 29: 34 KL: - Gdzie ten 25 kilometr, jeszcze nie zobaczyłem.
10: 29: 38 A: - Ty go nie widzisz, tak?
10: 29: 48 KL: - Tak, przepadł.
10: 29: 48 KL: - O jest, widzę, 20 kilometrów...

 

 

 
10:32:52 DYSP: (niezrozumiałe.) ostateczną decyzję (niezrozumiałe) jeśli odchodzi na zapasowe, to łączenie z RDC (rejonowe centrum dyspozycyjne) i tam mu powiedzą, czy Witebsk, czy Mińsk.
10:33:06 Krasn: Dobrze, ja, Anatolij Iwanowicz, przyjąłem.
10:33:12 Krasn: Słuchaj, ten meteo, jest jakiś niepoczytalny, czy co?
10:33:14 KL: Podaje teraz 800 metrów.
10:33:21 Krasn: Jakie tam 800…
10:33:28 Krasn: … o teraz 800 metrów, a tu w ogóle, spójrz,… choćby tam, metrów 200-300, na pewno jest, a tam metrów 200 maksimum.
(…)
10:33:39 KL: PLF 1-0-1, wysokość 500?
10:33:45 101: Podchodzimy 500
10:33:52 Krasn: Towarzyszu generale, podchodzi do trawersu. Wszystko włączone, i reflektory w trybie dziennym, wszystko gotowe.
10:34:02 Krasn: W trybie dziennym, w trybie dziennym, i z prawej, i z lewej.
10:34:06 Krasn: Nie zrozumiałem, no z lewej, na progu i z lewej i z prawej stoją.
10:34:12 Krasn: Oczywiście, w trybie dziennym, oczywiście.
10:34:22 Krasn: No tak, zrozumiałem, dobrze, dobrze.
10:34:33 Krasn: Słuchaj, nie widzę tego reflektora, jak on wygląda.
10:34:35 KL: Jaki, normalnie, normalnie.
10:34:38 Krasn: I ten też podnieś.
10:34:43 Krasn: Właśnie nie wiem, czy mu mówić o tych reflektorach czy nie.

 

 
I teraz rzekoma rozmowa z polską załogą. Brakuje wielu wypowiedzi Polaków, które pojawiają się nawet w ruskich stenogramach. Czy wieża NIE SŁYSZY załogi? Plusnin miał potem mówić, że „nie kwitowali”. Pogrubieniem zaznaczam wypowiedzi przypisane do polskiej załogi. Ostatnia z nich, podana niżej, potwierdza o 10:40:34 włączenie reflektorów.

 
10:34:50 KL: PLF 1-0-1, zajęliście 500?
10:34:54 101: Zająłem 500 metrów.
10:34:56 KL: 500 metrów, na lotnisku wojskowym wykonywaliście lądowanie?
10:35:02 101: Tak, oczywiście.
10:35:04 KL: Reflektory w trybie dziennym, z lewej i prawej na próg pasa.
10:35:10 101: Przyjąłem.
10:35:13 KL: 1-0-1, wykonujcie trzeci, odległość 19.
10:35:19 101: Wykonujemy trzeci, polski 101.
10:35:22 KL: Polski 101, i od 100 metrów bądź gotowy do odejścia na drugi krąg.
10:35:29,5 101: Tak jest.
10:35:31 Krasn: O co chodzi, proszę mówić.
10:35:39 KL: W ogóle się zrobiło…
10:35:43 Krasn: No, wiesz, zadzwoń przynajmniej na "Południowy”", czy są przynajmniej jakieś ślady poprawy?
10:36:04 Krasn: Zadzwońmy do miasta.
10:36:06 Krasn: … 62-84-21
10:36:24 Krasn: Dzień dobry, pułkownik Krasnokucki, "Północny"… jaką macie pogodę?
10:36:32 Krasn: Też macie mgłę?
10:36:33 Krasn: Zaczęło się poprawiać, dobrze zrozumiałem?
10:36:39 Krasn: Zrozumiałem.
10:36:41 Krasn: Zaczęły się przejaśnienia, 600, było 200, zrobiło się 600.
10:36:50 Krasn: Olegu Nikołajewiczu, na 4 zakręcie, kontrolne podejście i dalej wyjście, przy odejściu w strefę Mińska, albo Witebsk albo Mińsk, zapasowy mu określa.
10:37:00 Krasn: … tak, (mgła – red.) siadła w ogóle, 200 metrów widoczność, nawet mniej, z tym kursem.
10:37:19 Krasn: 150 całkowicie osiadła, i pogarsza się coraz bardziej.
10:37:23 101: Wykonujemy czwarty, polski 101.
10:37:26 KSL: 101, wykonujcie czwarty.
10:37:32 Krasn: Jeszcze gorzej się zrobiło, spójrz, Pasza.
10:37:35 Krasn: Nie podejdzie.
10:37:42 Krasn: Najważniejsze, daj mu na drugi krąg, na drugi krąg i koniec, a dalej, sam podjął decyzję, niech sam decyduje.
10:38:17 Krasn: Pojawił się, tu jest ścieka.
10:38:26 Krasn: Nie, nie, w porządku, w porządku.
10:38:51 Krasn: Waleriju Iwanowiczu, odległość 12… nie, nie, metrów 200 widać, dokąd ma podchodzić.
10:39:09 KSL: 101, odległość 10, wejście w ścieżkę.
10:39:30 KSL: 8 na kursie, ścieżce.
10:39:34 101: Podwozie klapy wypuszczone, polski 101.
10:39:37 PRP (Pomocnik Kierownika Lotów): Pas wolny.
10:39:40 Kl: Lądowanie warunkowo, 120, 3 metry.
10:39:50 KSL: Podchodzicie do dalszej, na kursie, ścieżce, odległość 6.
10:39:54 101: (niezrozumiałe, po polsku) (w polskiej transkrypcji: Nawigator: Czterysta metrów.)
10:40:01 NO: (niezrozumiałe)
10:40:14 KSL: 4, na kursie, ścieżce.
10:40:17 101: Na kursie, ścieżce.
10:40:27 KSL: 3, na kursie, ścieżce.
10:40:28 Krasn: Reflektory włącz.
10:40:31 KL: Reflektory włączcie.
10:40:34 101: Włączone. [dalej nie ma żadnych wypowiedzi polskiej załogi – przyp. F.Y.M.]
10:40:39 KSL: 2, na kursie, ścieżce.
10:40:50 KL: (niezrozumiałe)
10:40:53 KSL: Horyzont, 101.
10:40:55: Kierownik Lotu (KL): Kontrola wysokości, horyzont.
10:40:59: KL: Ile można czekać?
10:41:02: KL: Odejście na drugi krąg.
10:41:07: KL: Odejście na drugi krąg.
10:41:09: KL: Gdzie on jest?
10:41:11: Odejście na drugi krąg.
10:41:14: KL: K...a, no gdzie on jest?
10:41:16: Kierownik Strefy Lądowania: Ch.. go wie, gdzie on jest.
10:41:18: KL: 101.
10:41:20: KL: K...a mać.
10:41:24: Krasn: Moim zdaniem, k...a
10:41:31: KL: K...a
10:41:34: KL: 101.
10:41:38: Kranoskutski: K...a!
10:41:44: KL: 101.
10:41:48: Krasn: K...a, rzucajcie tam straż, dokąd k...a!

 

 

 
W ruskich stenogramach, jak wiemy, końcówka wygląda tak:

 
10:40:34 KBC: Włączone.
10:40:37 Szt: 150.
10:40:38 D: 2 na kursie i śnieżce.
10:40:39 TAWS: TERRAIN AHEAD, TERRAIN AHEAD.
10:40:41 A: 100 metrów.
10:40:42 Szt: 100.
10:40:42 TAWS: PULL UP, PULL UP.
10:40:44 TAWS: PULL UP, PULL UP.
10:40:46 TAWS: TERRAIN AHEAD, TERRAIN AHEAD.
10:40:48 Szt: 100.
10:40:49 2P: W normie.
10:40:49 Szt: 90.
10:49:49 TAWS: PULL UP, PULL UP.
10:40:50 Szt: 80.
10:40:50 2P: Odchodzimy.
10:40:51 Sygnał dźwiękowy, F=400 Hz.
10:40:51 TAWS: PULL UP, PULL UP.
10:40:51 Szt: 60.
10:40:52 Szt: 50.
10:40:52 D: Horyzont 101.
10:40:53 Szt: 40.
10:40:53 TAWS: PULL UP, PULL UP.
10:40:54 Szt: 30.
10:40:54 D: Kontrola wysokości, horyzont.
10:40:55 Szt: 20.
10:40:56 Sygnał dźwiękowy, F=400 Hz. ABSU.
10:40:56 Sygnał dźwiękowy, F=800 Hz.
10:40:56 Sygnał dźwiękowy, F=400 Hz. ABSU.
10:40:56 TAWS PULL UP, PULL UP.
10:40:57 Sygnał dźwiękowy, F=400 Hz. ABSU.
10:40:58 TAWS PULL UP, PULL UP.
10:40:59 Odgłos uderzenia.
10:41:00 2P ***** mać!
10:41:00 TAWS PULL UP, PULL
10:41:02 D Odejście na drugi krąg!
10:41:02 A Krzyk *****

 

 

 
„Na wieży” nie słychać też tej wymiany zdań z godz. 10:27/10:28 (między załogą innego samolotu a „A”, czyli „nieokreślonym rozmówcą”) – choć zarejestrowana jest ona jako słyszana w kabinie pilotów:

 
„niezr.”
(Bort) „Zakończyłem zrzut. Zniżanie na wschód”
„niezr.”
(Bort) „Pozwolili”

 

 
Wyjaśnienie tych zagadek nasuwa mi się następujące. 1) Zapisy rozmów w wieży także, tak jak kopie VCR, są sfałszowane (co chyba by nas szczególnie nie zdziwiło), czyli m.in. brakuje pewnych fragmentów lub 2) zapisy nie są całkiem sfałszowane i dowodzą nie tylko tego, że tupolew mógł być skierowany na inne lotnisko, ale i tego, że rozmowa między wieżą a „tupolewem” wyglądała inaczej niż to pokazują kopie zapisów czarnych skrzynek, lub też 3) kopia zapisów rozmów w kokpicie pokazuje fragmenty rozmowy załogi z inną wieżą, w innym miejscu.

 
Wedle ruskich stenogramów polski samolot miałby nawiązać kontakt z Siewiernym niedługo po rozmowie „barcelońskiego samolotu” (331 Transaero) z wieżą (ta rozmowa kilkanaście minut po 10-tej), bo o godz. 10:23:29,9; na stenogramach rozmów z wieży jest to 10:23:30, więc poślizgu wielkiego nie ma i część wypowiedzi (poza wspomnianą koncówką) pokrywa się. Zwracam jednak uwagę, że po krótkiej wstępnej rozmowie między załogą a wieżą następuje kilka minut ciszy (jeśli chodzi o kontakty załoga-wieża), a tupolew, wedle stenogramów z wieży, znika z radaru (10:28). Wcześniej zaś, jak widzieliśmy wyżej w dialogu, wieża Jużnyj informuje tę w Siewiernym, że tupolew się kieruje na północne lotnisko i to na polecenie Moskwy:

 
10:21:06 D: Paweł Waleriewicz, dzwonił „Jużnyj”.
10:21:08 RP: No.
10:21:09 D: PLF 101-szy oblicza na dwudziestą pierwszą minutę na schemat orientacji.
10:21:13 RP: Tak, chwileczkę.
10:21:14 A: Czyżby do nas idzie?
10:21:15 D: (nieczyt.) Idzie.
(…)
10:21:48 D: Punkt kontrolerów lotu, Ignatow.
10:21:49 RP: A jak ty z „Jużnym” się komunikowałeś?
10:21:51 D: Oni do mnie zadzwonili.
10:21:52 RP: A jak do nich zadzwonić?
10:21:54 D: Przez miejską linię.
(…)
10:23:00 RP: Halo, dzień dobry, dzwonię z „Północnego”. Kto kieruje lotem polskiego samolotu?
10:23:08 Jużnyj: Moskwa kieruje.
10:23:09 RP: A?
10:23:10 Jużnyj: Moskwa kieruje.

 
Tymczasem w stenogramach, wiemy doskonale, NIE MA polecenia z Moskwy, by polska załoga lądowała na Siewiernym. Sami Ruscy, jak przypominaliśmy sobie wczoraj w wielu komentarzach pod moim postem, zapewniali 10 Kwietnia już po zamachu, że nakłaniali tupolewa do lądowania na innych, zapasowych lotniskach, zaś załoga kategorycznie odmawiała, upierając się przy lądowaniu na Siewiernym.

 
W ciągu tych paru minut „ciszy” (na linii Tu-”Korsaż”) odbywają się rozmowy Tu z Jakiem, mówi się też o zapasowym lotnisku: Witebsk lub Mińsk, zaś o 10:27:59-10:28:04 pojawia się w zapisie ta tajemnicza wymiana zdań dotycząca zrzutu i zniżania na wschód oraz hasło „Pozwolili”, której to rozmowy, powtarzam, NIE MA w stenogramach z wieży.

 
O godz. 10:28:50 „Szt.” pyta: „Stanąć na kurs?” a Dowódca odpowiada: „Nie.”

 
Co więcej, załoga Jaka informuje Tu, że Ił chyba odleciał po dwóch nieudanych próbach lądowania, zaś piloci nadal słyszą w słuchawkach czyjąś rozmowę. Wg ruskich stenogramów o 10:30:10 załoga ponownie nawiązuje kontakt z wieżą i decyduje się na próbne podejście. Jednakże, według polskich rekonstrukcji zapisów rozmów w kokpicie, przed tym komunikatem pojawia się jeszcze taka wymiana zdań:

 
10:29:53 Nawigator: „Zanim zdecyduje, to może kartę byśmy zrobili w międzyczasie? Wszystko jedno czy to bedzie Mińsk, czy Witebsk.
10:29:57 Kapitan: „Tak, bardzo proszę.”

 

 
Nie wygląda więc na to, by w planach załogi było lądowanie na Siewiernym.
Na wieży w Siewiernym zachodzi w tym samym czasie taka wymiana zdań:

 
10:29:38: „Ty jego nie widzisz, tak?”
10:29:39: „Tak. Przepadł.”

 
  Czy zatem o 10:30:09 ktoś nie zaczyna mówić z Siewiernym ZA polską załogę na jej dotychczasowych częstotliwościach? To oczywiście hipoteza, zauważmy jednak - co już sygnalizowałem - że to, co słychać w wieży w ostatnich minutach lotu różni się od tego, co zostało nagrane jako zapisy czarnych skrzynek. Jeśliby wziąć pod uwagę to, że w wieży słychać bardzo zniekształcony głos załogi, to przecież włączenie się kogoś, kto jedynie by udawał polską załogę, wcale nie jest szczególnie trudne. Reszta już byłaby inscenizacją, podczas gdy polski tupolew zmierzałby na lotnisko zalecone przez „kontrolę” w Moskwie.  

 
S. Szojgu relacjonował wieczorem 10 Kwietnia carowi Putinowi, że polski tupolew zniknął z radarów o 10:50. Jakie radary, jakiego lotniska miał na myśli? Bo chyba nie północnego?

 

 
PS. Ruskie słowo „korsaż” znaczy „gorset”. Корсар, Пират – to ewentualnie „korsarz”, tak więc w polskich stenogramach rozmów z wieży i z wieżą – jest błąd – nie powinno się pisać „Korsarz”, by podawać kryptonim wieży. Swoją drogą, czy ktoś wie, jaki ruski kryptonim ma Jużnyj albo inne pobliskie? Żeby się nie okazało, że np. „Корсар”.

 

 

 

Lubię to! Skomentuj332 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale