Gwant Gwant
608
BLOG

Zerwanie linii energetycznej w zapisach rejestratorów samolotu PLF101 w Smoleńsku

Gwant Gwant Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 27

Jednym ze zdarzeń odnotowanych podczas katastrofy było zerwanie linii energetycznej. Położenie miejsca zdarzenia pokazuje rysunek 1. Było to na chwilę przed tym, gdy nastąpiło zderzenie z drzewem odnotowane w logu systemu TAWS jak alert #38.

image

Rys 1. Miejsca kolizji wg MAK

Odległość od miejsca zerwania linii energetycznej, do miejsca zderzenia z drzewem, które spowodowało powstanie zdarzenia ”Landing” wynosiła około 45 metrów. Przy prędkości rzędu 75m/sek pokonanie tej odległości zajęło 0.6 sekundy. Samo zdarzenie odnotowane zostało przez system TAWS około 100ms później (ze wskazaniem pozycji odległości o około 7 do 8 metrów od miejsca zderzenia). To przesunięcie jest związane z tym, że TAWS otrzymuje z FMS informacje o pozycji (w postaci komunikatów L310+L340 oraz L311+L341 na łączu ARINC 429) co 100 milisekund i dopiero wtedy może ustalić pozycję tego, co zauważono.

image

Rys 2. Przebieg sygnału w kanale 1 CVR

Usytuowanie obu zdarzeń w czasie pokazuje rysunek 2, na którym przedstawiono przebieg sygnału zapisywanego w kanale 1 rejestratora CVR. Na lewo od czerwonej kreski z napisem „Linia ener.” widać przebieg sygnału odpowiadającego słyszalnemu komunikatowi „PULL UP” z systemu TAWS. Na prawo od tej kreski widać odnotowane w kanale 1 zakłócenie, które powstało w chwili zerwania linii energetycznej. Zakłócenie to uchwyciła i przekazała do rejestratora CVR aparatura łączności radiowej w samolocie.

Wzmacniacze kanałów 1 i 2 rejestratora MARS-BM mają układy automatycznej regulacji wzmocnienia (ARW), które wyrównują średni poziom sygnału w różnych chwilach czasowych. Oznacza to, że silne zakłócenie, które pojawiało się w chwili zerwania linii energetycznej mogło spowodować wytłumienie poziomu rejestracji (widocznych na wykresie) dalszych sygnałów, które pojawiły się po około 100 ms.

Na lewo od czerwonej kreski z napisem „TAWS#38” widać przebieg sygnału odpowiadającego niedokończonemu komunikatowi „PU…”. To daje się zinterpretować jako zakończenie wyprowadzania sygnalizacji akustycznych przez TAWS z powodu wykrycia zdarzenia „Landing”.

Jak widać na rysunku 3 nie da się zauważyć zakłócenia sygnału w kanale 3, choć pewne efekty akustyczne są słyszalne. Nie da się tego jednak jednoznacznie wyodrębnić, bo w zbliżonym czasie pojawia się końcówka wypowiedzi „…mać”. Wzmacniacze kanałowe dosyć dobrze bronią się przed przenikaniem zakłóceń do zapisu, bo linie sygnałowe są ekranowane, podobnie jak wzmacniacz mikrofonowy USM, a napięcia zasilające są podwójnie stabilizowane:

- stabilizatorem ogólnym rejestratora MARS-BM;

- indywidualnymi stabilizatorami dla poszczególnych kanałów.

W kanale 3 przez około 0.5 sekundy widać spadek amplitudy sygnału, nie da się tego jednak powiązać z zerwaniem linii energetycznej, bo dokładnie takie same efekty widać w zapisach wcześniejszych. Wzmacniacz kanału 3 rejestratora MARS-BM nie ma układu ARW i dlatego wahania poziomu zachowują się w zapisie bez żadnych korekt.   

Na rysunku 3 można natomiast zobaczyć przesunięcie o około 100 milisekund od momentu zderzenia samolotu z drzewem, kiedy pojawił się efekt akustyczny, do momentu odnotowania zdarzenia „TAWS#38.

image

Rys 3. Przebieg sygnału w kanale 3 CVR

Na rysunku 4 przedstawiono przebieg sygnału w kanale 4 CVR w odpowiadającym czasie. Mimo, że widać tam zakłócenia sekwencji odliczania impulsów, nie da się tych zakłóceń jednoznacznie powiązać z zerwaniem linii energetycznej, bo zaczynają się i kończą wcześniej. Nie da się ich także powiązać ze wstrząsami spowodowanymi zderzeniami z drzewami – są inaczej rozłożone w czasie. Te błędy w odliczaniu sekwencji impulsów synchronizujących są rezultatem zakłóceń przenikających do urządzenia UsS-16 z systemu zasilania w samolocie.

image

image

image

Rys 4. Przebieg sygnału w kanale 4 CVR

Opisywane wyżej efekty zarejestrowane w kanałach rejestratora CVR zostały przedstawione po raz pierwszy w raporcie Andrzeja Artymowicza dla NPW [1] - ta notka jest tylko przypomnieniem tego, co zawiera raport, z dodaniem kilku szczegółów. Przedstawiony powyżej moment charakterystyczny oznaczony jako „zerwanie linii energetycznej” ma przypisany inny czas niż to przedstawiono w stenogramie zwartym w raporcie. W raporcie podano czas 8:40:00.523 dla odnotowanego efektu w kanale 1. Według mnie wartość 40 minut, to jest oczywista pomyłka redakcyjna – uważam, że powinno być 41 i dlatego w notce poprawiłem tę wartość.

[1] Załącznik nr 8, “Cyfrowe przetwarzanie i analiza dźwięku rejestratora dźwiękowego MARS-BM z samolotu TU-154M 1011” opracował: Andrzej Artymowicz

[2] В.П.ЖАВОРОНКОВ РАДИОЭЛЕКТРОННОЕ ОБОРУДОВАНИЕ САМОЛЕТА TY-154M и его летная эксплуатация, Москва МЕНАТЕП-ИНФОРМ 1995 

[3] INTERSTATE AVIATION COMMITTEE, AIR ACCIDENT INVESTIGATION COMMISSION, FINAL REPORT …… 





Gwant
O mnie Gwant

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka