6 obserwujących
31 notek
24k odsłony
286 odsłon

Prędkości pionowe samolotu PLF 101 podczas podejścia w Smoleńsku

Wykop Skomentuj16

Quwerty znowu zamieścił notkę, w której po raz kolejny popisał się swoimi zdolnościami do manipulacji:

https://www.salon24.pl/u/niegracz/1094743,sprzeczne-dane-odnosnie-parametrow-lotu-tu-154-w-ostatnich-sekundach

W notce powołał się na mój komentarz, w którym podałem szacowaną prędkość pionową baro (w raportach UASC nazywaną Sink Rate) w chwili zderzenia z pierwszym drzewem w odległości około 1100 m od progu pasa.  Quwerty porównał ją ze swoimi wyliczeniami prędkości pionowej – wyszło mu, że są znaczne różnice. Różnice te wynikają stąd, że Quwerty wykonał wyliczenia prędkości pionowej biorąc wysokości mierzone radiowysokościomierzem na odcinku przed zejściem do wysokości poniżej 20 m.

Poniżej zamieszam wykres pokazujący zmiany kilka parametrów, potrzebnych do wyliczeń obu prędkości we właściwym miejscu. Jak widać, w otoczeniu punktu, gdzie miała miejsce kolizja z pierwszym drzewem, wysokość radiowa zamieniła się w ciągu sekundy od wartości 15.6 do 12.5 m, a wysokość terenu względem progu pasa z około -18.9 na -14.6m. Z tego wynikłaby, że samolot opadł w kierunku do ziemi mniej, niż profil terenu podniósł się w stosunku do progu pasa, czyli że radiowa prędkość opadania była równa 3.1m/sek, a barometryczna prędkość wznoszenia 4.3 – 3.1 = 1.2m/sek. Tak dobrze jednak w tym miejscu jeszcze nie było - problem wynika stąd, że zapisy wysokości radiowej były wykonywane z rozdzielczością równą właśnie 3.1m. Dopiero analizując większy fragment wykresu wysokości barometrycznej można dość do bardziej prawdopodobnej (ze względu na naturę zjawiska) prędkości baro w tym miejscu. Ja w swoim komentarzu oszacowałem ją jako -0.5m/sek, nie będę jednak dyskutował, gdy ktoś oszacuje ją jako bliską zeru.

image

Świadomie nie pokazuję na wykresie gotowych rezultatów wyliczeń prędkości radiowej i barometrycznej. Powodem jest, że przy rozdzielczości zapisu wysokości radiowej około 3.1 m/sek pojawiają duże przeskoki wyliczanych prędkości. Chciałem uniknąć pokazywania takich nieprawdopodobnych zmian tych parametrów. Jednak być może w przyszłości, gdy znajdę właściwą metodę filtracji danych uzupełnię powyższy rysunek.

Wykop Skomentuj16
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Polityka