62 obserwujących
641 notek
871k odsłon
5070 odsłon

Uzdrowienie opętanego z Gerazy udowodnione historycznie!!!

Wykop Skomentuj10

 

 

 Jezus przypływa na spotkanie z opętanym w okolicach Gerazy

Epizod ten jest powiązany z wcześniejszym epizodem uciszenia burzy oraz późniejszym wskrzeszenia córki przełożonego synagogi.

1Przybyli na drugą stronę jeziora do kraju Gerazeńczyków2 Ledwie wysiadł z łodzi, zaraz wybiegł Mu naprzeciw z grobów człowiek opętany przez ducha nieczystego.

Zaraz po przybyciu na spotkanie Jezusa wybiega opętany. Informacja, że mieszkał on stale w grobach sugeruje stan permanentnej nieczystości. Zgodnie z Księgą Liczb 19, 16-22 -Podobnie będzie przez siedem dni nieczysty, kto w otwartym polu dotknie zabitego mieczem, zmarłego, kości ludzkich albo grobu. 17 Dla każdego, który zaciągnął nieczystość, weźmie się do naczynia nieco popiołu ze spalonej ofiary za grzech i zaleje wodą źródlaną. 18 Mąż czysty weźmie hizop, zanurzy w wodzie i pokropi namiot, wszystkie sprzęty oraz wszystkich, którzy się tam znajdują, wreszcie tego, który dotknął kości, zabitego albo zmarłego lub też grobu. 19 I tak pokropi mąż czysty tego, który jest nieczysty, trzeciego i siódmego dnia, a w siódmym dniu będzie uwolniony od winy. Mąż nieczysty wypierze szaty swoje, obmyje się w wodzie i wieczorem będzie czysty. 20 Lecz mąż, który stał się nieczysty, a nie dokonał aktu oczyszczenia, będzie wyłączony ze społeczności; zbezcześcił bowiem przybytek Pana. Nie został pokropiony wodą oczyszczenia, więc pozostaje nieczysty. 21 Będzie to dla was prawem po wszystkie czasy. Kto skrapia wodą oczyszczenia, winien wyprać odzienie swoje, a każdy, kto się zetknie z wodą oczyszczenia, pozostanie nieczystym aż do wieczora. 22 Wszystko wreszcie, czego się dotknie nieczysty, a także osoba, która się go dotknie, będą nieczyste aż do wieczora). Czytelnik zostaje przestrzeżony więc, że ma do czynienia z nieczystym człowiekiem zamieszkującym miejsca nieczyste z żydowskiego punktu widzenia, który na dodatek ma nieczystego ducha. Pojawienie się trochę później stada świń dodatkowo zwiększa ilość nieczystych elementów.

3 Mieszkał on stale w grobach i nawet łańcuchem nie mógł go już nikt związać.4 Często bowiem wiązano go w pęta i łańcuchy; ale łańcuchy kruszył, a pęta rozrywał, i nikt nie zdołał go poskromić.5 Wciąż dniem i nocą krzyczał, tłukł się kamieniami w grobach i po górach.

Komentatorzy zauważają, że Markowa charakterystyka zachowania opętanego wypełnia cztery wskaźniki szaleństwa wg literatury rabinicznej (bieganina w nocy, pobyt w nocy w miejscach pochówku, rozdzieranie ubrań, i niszczenie otrzymanych rzeczy). Filon z Aleksandrii informuje o tego typu ostrej i dzikiej naturze szaleństwa, jednakże w mniejszym stopniu na jaką cierpiał ów Karabas, który spędzał dzień i noc stercząc nago na ulicy. W oryginale greckim zastosowane są czasowniki w czasie niedokonanym, mówiące, że opętany krzyczał i kaleczył swoje ciało. Obie te czynności są potwierdzone jako elementy pogańskich kultów, żeby przypomnieć tylko kapłanów Baala w ich szale (1 Król. 18, 28 -Potem wołali głośniej i kaleczyli się według swojego zwyczaju mieczami oraz oszczepami, aż się pokrwawili.).

Informacja, że próbowano go wiązać, ale łańcuchy kruszył a pęta rozrywał, oprócz niezwykłej siły, mówi o tym, że nie było nikogo kto mógłby go kontrolować. Dopiero Jezus zdołał go poskromić bez użycia siły fizycznej, gdyż wiedział, że to co naprawdę wiąże tego człowieka to duch nieczysty. Wiązanie za pomocą kajdan i łańcuchów było powszechne stosowaną praktyką w stosunku do niewolników, więźniów czy pokonanych władców. Niemożność spętania go przywodzi na myśl historię Samsona z Księgi Sędziów 16,9.

Informacja, że po wypędzeniu złych duchów mężczyzna ten siedział ubrany (por. Łk 8,27) wskazuje, że wcześniej był nagi. To ważne ponieważ ubiór w starożytności był istotną wskazówką odnośnie do statutu społecznego. Ubiór w starożytności miał znaczenie nie tylko użytkowe ale przede wszystkim symboliczne. Określał osobę w komunikacji z innymi. Nagość charakteryzowała kogoś kto nie posiadał osobowości, bez znaczenia społecznego. Co ciekawe właśnie Marek w swojej Ewangelii przykłada do kwestii ubioru dużą wagę: Oto Jan Chrzciciel przypomina strojem proroka Eliasza (1;6), dla kobiety cierpiące na wyciek krwi szata Jezusa jest przedłużeniem Jego osoby (5; 28-30), ubiór samego Jezusa staje się olśniewająco biały podczas przemienienia (9;3), żołnierze rzymscy ubierają Go dla szyderstwa w purpurowy płaszcz (15;17-20) wreszcie anioł przy grobie Jezusa ubrany jest w białą szatę (16;5). Jednakże pozostawanie nago w miejscu publicznym, podobnie jak Jezus na krzyżu (15, 24) to największe upokorzenie i degradacja.

6 Skoro z daleka ujrzał Jezusa przybiegł, oddał Mu pokłon7 i krzyczał wniebogłosy: «Czego chcesz ode mnie, Jezusie, Synu Boga Najwyższego? Zaklinam Cię na Boga, nie dręcz mnie!»

Wykop Skomentuj10
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Kultura