Informator TV-Sat CCTV WLAN Informator TV-Sat CCTV WLAN
1985
BLOG

II Faza rewolucji cyfrowej [cz. 4] - OTT

Informator TV-Sat CCTV WLAN Informator TV-Sat CCTV WLAN Technologie Obserwuj notkę 1

Kontynujemy publikację cyklu artykułów o II fazie rewolucji cyfrowej, które ukazują się w każdy piątek. 

 
Spis treści
1.  Definicja II fazy cyfrowej rewolucji i korzyści dla konsumenta
2.  Cloud computing
3. Wybrane usługi konsumenckie oferowane na bazie cloud computing 
- telewizja hybrydowa
- telewizja OTT
- VSaaS — sposób na bezpieczeństwo
- M2M
- wybrane usługi na tablety i smartfony
4. Omówienie technologii telekomunikacyjnych mających podstawowe znaczenie dla rozwoju cloud computing.
 
W pierwszych odcinkach wspomnieliśmy o ogromnych zmianach jakie nastąpią w informatyce i telekomunikacji wraz z rozwojem formuły przetwarzania i gromadzenia informacji w data center i udostępniania wybranych przez klienta treści i usług na urządzeniach terminalowych. Kluczowe znaczenie w budowie nowej koncepcji, na rynku konsumpcyjnym, mają przekazy telewizyjne. Ich znaczenie wynika z masowości usługi. Przy jej realizacji konieczne będzie pokonanie  trudności technicznych związanych z przesyłaniem dużej ilosci danych bez opóźnień, dotyczy to zwłaszcza transmisji online.
 
 
W poprzednim odcinku omówiliśmy ciekawą inicjatywą europejską, w której standardowy przekaz telewizyjny jest wzbogacony o możliwości jakie oferuje Internet. Infrastruktura do tej usługi nie jest tak wymagająca jak przy transmisjach odbywających się wyłącznie w Internecie. Telewizję HbbTV można nazwać reformą tradycyjnej formuły, prawdziwą rewolucję zapowiada OTT.
 
OTT – telewizja idzie na wojnę
 
Terminem telewizja OTT (Over-The-Top) określa się sposób transmisji poza tradycyjnymi kanałami dystrybucji, jakimi są telewizja naziemna, satelitarna, kablowa. Telewizja OTT charakteryzuje się otwartością, ponieważ do transmisji wykorzystuje Internet zamiast dedykowanej sieci i uniwersalnością, bo OTT może być odbierana na wszystkich urządzeniach, które pozwalają na korzystanie z Internetu (komputery, telefony, telewizory wyposażone w moduł Internetowy).
 
 
Prekursorem przekazów telewizyjnych w Internecie jest Youtube. Trudno uwierzyć, że ta usługa, która tak mocno wrosła w nasze życie, liczy sobie dopiero 6 lat. Witryna www.youtube.com została aktywowana 14 lutego 2005 roku, w 2006r została zakupiona przez Google. Pierwszy film został wyświetlony w kwietniu 2005 roku, obecnie każdego dnia przekazywanych jest na witrynę 85 000 nowych filmów, a w maju 2011 roku przekroczono 3 miliardy wyświetleń filmów dziennie.
 
W maju 2010 roku przeprowadzono na Youtube, po raz pierwszy, światową transmisją wydarzenia sportowego w Internecie, były to zmagania ligowe indyjskiego krykieta — obejrzało je ponad 50 milionów widzów. Równie duże zainteresowanie budziły światowe transmisje beatyfikacji Jana Pawła II i ślubu brytyjskiego następcy tronu.
 
Jednak Youtube to usługa skoncentrowana na odtwarzaniu plików zmagazynowanych na serwerach.
Transmisje online — pierwszy krok do telewizji OTT, zapoczątkowali hobbyści. Swego rodzaju prekursorem takich przekazów był Justin Kan, który nosząc kamerę na głowie przekazywał do Internetu obraz z otoczenia, w którym się poruszał. W ten sposób, w 2007 roku powstała jedna z ważniejszych obecnie firm w zakresie OTT – justin.tv.
 
   
Jednym z ważniejszych kanałów dystrybucyjnych dla OTT są smartfony
 
Po doświadczeniach z Youtube i sukcesie firm typu justin.tv Google postanowił stworzyć światową telewizję internetowa czyli Google TV. Zawiązane zostało konsorcjum pomiędzy: Google, Sony, Intel i Logitech, które wyprodukowało sprzęt umożliwiający odbiór mediów strumieniowych za pomocą telewizorów. Jednak przedsięwzięcie z powodów technicznych, marketingowych i bojkotu przez konkurencję okazało się niedopracowanym, obecnie trwają prace nad przebudową projektu i prawdziwy debiut zapowiadany jest na koniec roku.
 
 
Google TV - pierwsze kroki światowej telewizji
 
 
Działania marketingowe Googla wzmocniły zainteresowanie innymi nadawcami OTT (Hulu, Ustream, Justin TV, Apple TV), co uwidoczniło się podczas tak zwanego „czarnego piątku”.
 
„Czarny piątek” to na rynku amerykańskim tradycyjny początek bożonarodzeniowych zakupów, dzień zniżek i szalonych wyprzedaży, a jednocześnie wskaźnik zainteresowania konsumentów nowymi urządzeniami  — jednym z hitów w 2010 roku były odtwarzacze firmy Roku, pozwalające na odtwarzanie przekazów strumieniowych z Internetu (OTT) na zwykłych telewizorach.
 
Otwartość OTT oznacza również możliwości nadawania przez niekomercyjnych użytkowników oraz małych przedsiębiorców. Wykorzystanie oprogramowania typu Media Server pozwala na umieszczanie transmisji z lokalnych imprez, konferencji itp. Najpopularniejsze oprogramowanie tego typu to: Adobe Media Server, Wowza Media Server, Serwer Windows Media, Serwer Icecast, Serwer Shoutcast.
 
Ograniczeniem rozwoju OTT jest: mała przepustowość Internetu, brak standardów, mała ilość odbiorników telewizyjnych i tunerów wyposażonych w możliwość odbioru.
 
Problem standardu postanowiła rozwiązać firma Google, która zdecydowanie wsparła nowy, otwarty format wideo  — WebM. WebM  — to sposób na transmisję plików multimedialnych (przechowanie treści w pliku, kompresja oraz synchronizacja wideo i audio). Można go nazwać "samochodem z multimediami poruszającym się po autostradzie Internetu". Jeśli uda się przeforsować światowy standard, którym moze być WebM,  zniknie jedna z najważniejszych przeszkód w rozwoju OTT.
 
Telewizja w Internecie znajdują się jeszcze na etapie kształtowania modelu biznesowego. Terminem OTT określane są transmisje live, które obecnie w szerokim zakresie testuje Google, usługi typu VoD i „catch up", czyli ściąganie treści z serwerów w dowolnym czasie wybranym przez klienta, ale także usługi dodane do tradycyjnej telewizji, a świadczone za pomocą Internetu, np. dostęp do treści (accessing content), przesyłanie i opłacanie rachunków, gry itp.
 
W części komercyjnej OTT najbardziej popularne przedsięwzięcia to: Hulu w USA, Nederland 24 w Holandii, ABC iView w Australii, BBC iPlayer, 4od, ITV Player, Demand Five w Wielkiej Brytanii.
 
 
Hulu jeden z potentatów OTT wiąże duże nadziej z dystrybycją na ekranie tabletów
 
OTT wywołało wojnę na rynku nadawców telewizyjnych. Wygra ja ten, kto będzie dysponował ciekawszym programem, jak na razie z sojuszem tradycyjnych nadawców i producentów „contentu" nie może sobie poradzić nawet Google. Telewizje Fox, ABC, CBS i NBC oraz Viacom stworzyły sojusz przeciwko tworzącej się konkurencji Google TV.
Jednak łatwość nadawania telewizji OTT powoduje szybkie powstawanie nowych nadawców, którzy wypełniają wszystkie możliwe nisze, popularyzując nową technologię. Przykładowo telewizja Justin TV to już ponad 30 milionów użytkowników.
Według firmy comScore Wideo Metrix przeciętny amerykański użytkownik Internetu ogląda miesięcznie przez 16,8 godzin materiały wideo pobierane z Internetu - to pokazuje jak duży potencjał biznesowy kryje się w OTT.
 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie