Instytut Wolności Instytut Wolności
570
BLOG

Wspólne działania, wspólny rozwój - minister Adamczyk o projektach polsko-ukraińskich

Instytut Wolności Instytut Wolności Polityka zagraniczna Obserwuj temat Obserwuj notkę 14

Minister Infrastruktury RP Andrzej Adamczyk 


Najważniejszym, najambitniejszym i najbardziej strategicznym projektem, który dzięki decyzji obecnego polskiego rządu zostanie zrealizowany w ramach bieżącego Programu Budowy Dróg Krajowych, jest budowa szlaku komunikacyjnego Via Carpatia, szlaku, który połączy w przyszłości Morze Bałtyckie z Morzem Egejskim i Morzem Czarnym. Powstanie tego szlaku drogowego leży w interesie nie tylko państw, przez które będzie on przebiegać, ale także państw ościennych, które planują budowę jego odnóg na swoim terytorium. Jednym z nich jest Ukraina. - pisze minister Adamczyk. Zapraszamy do lektury jego tekstu, który powstał specjalnie dla naszego Biuletynu.


W Ministerstwie Infrastruktury zdajemy sobie sprawę, że inwestowanie w transport jest jednym z podstawowych sposobów przyspieszania rozwoju Polski w skali ogólnokrajowej i regionalnej. Ponad 200 mld zł, które wykorzystujemy dla rozwoju polskiej infrastruktury, zmienia i będzie zmieniać oblicze transportowe naszego kraju.

Inwestowanie w transport opłaca się państwom, ponieważ rozwój gospodarczy na obszarach dobrze skomunikowanych jest bardziej dynamiczny, i ich obywatelom, którzy mogą realizować swoje cele i marzenia dzięki dostępowi do odpowiedniej infrastruktury oraz usług transportowych. Współpraca w zakresie transportu z krajami ościennymi leży w żywotnym interesie zarówno Polski, jak i naszych sąsiadów. Największym z nich, biorąc pod uwagę powierzchnię, jest Ukraina. Dlatego dbamy o to, aby współpraca między Rzecząpospolitą a tym krajem w zakresie inicjatyw transportowych była prowadzona na bieżąco i z korzyścią dla obu stron.

 

W Polsce przywiązujemy szczególną uwagę do równomiernego rozwoju infrastruktury na terenie całego kraju. Wiele lat zaniedbań sprawiło, że obszar Polski Wschodniej, a tym samym wschodniej części Unii Europejskiej, pozostawał niedoinwestowany, a inwestycje w infrastrukturę nie toczyły się w zadowalającym tempie. W kontekście współpracy z Ukrainą najważniejsze są działania prowadzone na terenie województw: lubelskiego i podkarpackiego. Dzięki determinacji rządu Prawa i Sprawiedliwości w ostatnich dwóch latach znacząco one przyspieszyły.

 

Najważniejszym, najambitniejszym i najbardziej strategicznym projektem, który dzięki decyzji obecnego polskiego rządu zostanie zrealizowany w ramach bieżącego Programu Budowy Dróg Krajowych, jest budowa szlaku komunikacyjnego Via Carpatia, szlaku, który połączy w przyszłości Morze Bałtyckie z Morzem Egejskim i Morzem Czarnym. Powstanie tego szlaku drogowego leży w interesie nie tylko państw, przez które będzie on przebiegać, ale także państw ościennych, które planują budowę jego odnóg na swoim terytorium. Jednym z nich jest Ukraina.



Planowany przebieg szlaku Via Carpatia


 

W październiku 2017 r. podpisałem wraz z moim ukraińskim odpowiednikiem, ministrem transportu Wołodymyrem Omelianem memorandum dotyczące szlaku Via Carpatia. W dokumencie tym zadeklarowaliśmy m.in. podejmowanie wspólnych wysiłków w celu zintensyfikowania prac w zakresie planowania i realizacji korytarza Via Carpatia, wykorzystanie wszelkich dostępnych środków w celu ułatwienia procesu budowy i modernizacji dróg należących do szlaku Via Carpatia na terytorium Polski i Ukrainy oraz promowanie projektu wśród innych krajów, a także przedstawicieli Komisji Europejskiej. Celem jest wpisanie całego przebiegu szlaku Via Carpatia do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T podczas najbliższej rewizji sieci.Wierzę, że tak się stanie. Byłby to wyraz poparcia ze strony instytucji Unii Europejskiej dla tej inicjatywy oraz oznaczałoby podniesienie jej rangi.

 

Via Carpatia w Polsce przebiegać będzie w śladzie drogi ekspresowej S19. Cała ta inwestycja ma już teraz zapewnione finansowanie. Do granicy z Ukrainą poprowadzą jej odnogi.

Pierwszą z nich będzie droga ekspresowa S12 na trasie Lublin-Chełm-Dorohusk. W pierwszej kolejności będziemy realizować na tej trasie obwodnicę Chełma. Ten szlak drogowy będzie kontynuowany po stronie ukraińskiej. Nowa droga poprowadzi przez Łuck do Kijowa, a stamtąd, przez Humań, na wybrzeże Morza Czarnego do Odessy.

Drugą odnogą szlaku Via Carpatia w kierunku granicy z Ukrainą jest droga ekspresowa S17 na trasie Lublin-Zamość-Hrebenne. Ta inwestycja ma zagwarantowane pełne finansowanie. Mamy zatem pewność, że w ramach bieżącego Programu Budowy Dróg Krajowych zostanie wybudowana zarówno polska część szlaku Via Carpatia, jak i cała jedna jego odnoga w kierunku granicy z Ukrainą. Po stronie ukraińskiej droga będzie kontynuowana w kierunku Lwowa.

Drogą, która już istnieje, a która stanie się trzecią odnogą szlaku Via Carpatia w kierunku granicy z Ukrainą, jest autostrada A4 na trasie Rzeszów-Korczowa. Po stronie ukraińskiej jej kontynuacja poprowadzi przez Lwów (gdzie złączy się z ukraińskim przedłużeniem polskiej drogi S17), a następnie biegnąc przez Tarnopol wepnie się w drogę Kijów-Odessa.

 

Jestem przekonany, że Via Carpatia pobudzi gospodarczo dotychczas zaniedbywane regiony Polski, a rozwój gospodarczy Ukrainy, dzięki budowanym odnogom tego szlaku, również znacząco przyspieszy.

 

Przedsięwzięcia drogowe nie są jedynym polem współpracy w zakresie transportu pomiędzy Polską a Ukrainą. Rozwijamy również połączenia kolejowe, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem. W aktualnym rozkładzie jazdy znajduje się aż pięć pociągów międzynarodowych łączących oba kraje. Dwa z nich kursują w relacji Kijów-Przemyśl-Kijów, a po jednym w relacji Kowel-Chełm-Kowel, Zdołbunów-Chełm-Zdołbunów i Odessa-Przemyśl-Odessa. Taka oferta znacząco zwiększa ruch turystyczny na pograniczu polsko-ukraińskim i stwarza gościom z Ukrainy możliwość zwiedzania Polski, tak jak Polakom otwiera możliwości zwiedzania Ukrainy, a nawet wyprawy nad Morze Czarne.

 

Na bieżąco prowadzimy współpracę z Ukrainą w zakresie przewozów drogowych. Umowa o międzynarodowych przewozach drogowych, którą w 1992 r. zawarły rządy Polski i Ukrainy stanowi, że wykonywanie przewozów drogowych towarowych i osobowych odbywa się na podstawie wymienianego corocznie kontyngentu zezwoleń. W ramach kontyngentu na 2018 rok, uzgodnionego w 2017 przez Komisję Mieszaną, ograniczono liczbę zezwoleń dla pojazdów najniższych kategorii ekologicznych (Euro-1 i Euro-2) na rzecz zwiększenia udziału w przewozach pojazdów bardziej przyjaznych środowisku (Euro-5 i Euro-6).  Z kontyngentu wydzielono również nowy rodzaj zezwoleń, służących do wykonywania przewozów ładunków za pośrednictwem polskich i ukraińskich portów morskich, co może służyć aktywizacji pracy przeładunkowej portów i przyczynić się do zwiększenia ich udziału w obsłudze wymiany handlowej z zagranicą.  Uzgodniono ponadto, że obie strony będą wspierały się wzajemnie w rozwiązywaniu problemów, jakie napotykają przewoźnicy polscy i ukraińscy przy wykonywaniu operacji transportowych, w tym w zakresie przekraczania granicy przez autobusy wykonujące międzynarodowe przewozy drogowe osób.

 

Jestem pewien, że współpraca w zakresie transportu między sąsiadującymi krajami leży zawsze w ich interesie. Tak samo jest w przypadku Polski i Ukrainy. Jestem przekonany, że współdziałanie w tym kluczowym dla rozwoju gospodarczego obszarze będzie przynosić korzyści zarówno dla gospodarek naszym państw, jak i kieszeni obywateli.


Artykuł wydany w Biuletynie Instytutu Wolności 26/2018: Energetyka, infrastruktura, granica. Co łączy, a co dzieli Polskę i Ukrainę? 


Instytut Wolności jest niezależnym od partii politycznych think tankiem nowej generacji, założonym przez Igora Janke, Dariusza Gawina i Jana Ołdakowskiego. Zapraszamy na stronę Instytutu Wolności.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka