Jakelo Jakelo
1666
BLOG

Dekomunizacja nazw ulic w Łodzi - zaskakujące zdarzenie.

Jakelo Jakelo Polityka historyczna Obserwuj temat Obserwuj notkę 17

Na skądinąd ciekawej wystawie geo-, kartograficznej i fotograficznej wybałuszam gały przed  fotografiami pana Stanisława Pyszela. image

Jedną z fotogafii opisano jako zajezdnię autobusową ”na Kraszku”. Inną, faktycznie przedstawiającą budynek zajezdni opisano jako stadion Startu.

W rzeczywistości, eksponat przedstawia drewnianą, w stylu westernowych saloonów halę sportową RTS Widzew z roku 1960, przy ul. Armii Czerwonej 80. Zadaję sobie pytanie: czyżby organizatorzy wystawy bali się użyć ówczesnej nazwy ulicy? Ulica ta, pierwotnie była Traktem Rokicińskim, później Szosą Rokicińską, później już tylko Rokicińską. Po 1945r. nazwano ją Armii Czerwonej i ta nazwa przetrwała do 1990r. Zdekomunizowano ją w pierwszym rzucie nazywając ją Aleje Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Widząc tę fotografię w Łodzi na poważnej imprezie pod patronatem PAD ze zdziwieniem, jako że jestem już starszawym widzewiakiem i miejsce to dokładnie od 1965r. pamiętam w takim wyglądzie, przeczytałem podpis, że jest to zajezdnia autobusowa przy ul. Kraszewskiego. Parsknąłem śmiechem, bo po pierwsze primo po ul. Kraszewskiego nie chodzą tramwaje, a na fotografii nabruku wyróżnia się torowisko, a po drugie secundo miejsce to pamiętam z dzieciństwa jako halę sportową RTS WIDZEW. Ja w niej zaliczyłem pierwszą imprezę choinkową, tam chodziłem z tatą na mecze bokserskie, szczypiorniaka i koszykówki... itd... itp. Halę wyburzono przed rokiem 1980 w związku z budową łódzkiej trasy w-z.

Zastanawiam się co skłoniło organizatorów wystawy do unieszczenia tej fotografii z fałsxywym opisem. Być może bali się podać prawdziwy opis z uwagi na konieczność użycia wówczas nazwy ulicy Armii Czerwonej.

Co ciekawe, nazw związanych z komunizmem używać nie wolno, wolno natomiast używać nazwy hitlerowskie  np. hitlerowską nazwę miasta - Litzmanstadt.

Jednej z ulic nie przywrócono bardzo ładnej nazwy przedwojennej - ul. Pińska zapewne dlatego, bu nie konfliktować się z Rusinami. No więc jest ciekawie.

Jakelo
O mnie Jakelo

Prawnik

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka