Igor Janke Igor Janke
18309
BLOG

Odchodzę z dziennikarstwa

Igor Janke Igor Janke Polityka Obserwuj notkę 162

Podjąłem jedną z ważniejszych decyzji w życiu. Po 20 latach ostatecznie odchodzę z dziennikarstwa. Postanowiłem wykorzystać zdobyty do tej pory kapitał i doświadczenia do pracy publicznej i działalności biznesowej.

Dziennikarstwo przestaje pełnić rolę, do której zostało powołane. Misja, która w mojej pracy była zawsze ważna, jest na coraz dalszym miejscu w niemal wszystkich redakcjach. Coraz dalej dziennikarstwu do mojego ideału – anglosaskiego modelu zdystansowanego, rzetelnego, bezstronnego przyglądania się działaniom władzy i tłumaczeniu tego, co dzieje się na świecie.

Na polskim, choć nie tylko polskim rynku mediów, dzieje się dużo złego. Model biznesowy, który sprawiał, że mediom opłacało się być uczciwym, rzetelnym i bezstronnym, kończy się. Następuje cywilizacyjna zmiana. Wyciągam z tego wnioski. Zamierzam zająć się realizacją tego, co rozumiem przez misję, trochę inny sposób. Mam nadzieję – bardziej efektywnie.

Kibicuję wszystkim moim koleżankom i kolegom, którzy dalej pozostają w mediach. Trzymam za nich kciuki. Dziękuje wszystkim, z którymi pracowałem w „Po prostu”, „Życiu Warszawy”, „Życiu”, PAP, TVP, TV Puls, TOK FM, a przede wszystkim – w „Rzeczpospolitej”. Zapewne wiele razy będziemy się jeszcze spotykać.

Dalej mam zamiar uczestniczyć w życiu publicznym. Nie będę już codziennie komentował bieżącej polityki, bo czuję, że to ma coraz mniej sensu. Pozostaję w Salonie24, który dalej chcę budować, ale już nie jako bloger-dziennikarz, ale bloger – kierujący think tankiem i pracujący w biznesie. Będę nadal komentował rzeczywistość, ale już z perspektywy, bardziej strategicznej niż doraźnej.

Coś, co rozumiem jako misję publiczną, którą dziennikarstwo przestało, moim zdaniem, wypełniać, chcę realizować w Instytucie Wolności – think tanku, który założyliśmy razem z Janem Ołdakowskim i Darkiem Gawinem (BTW – czy byliście już naszej stronie www.instytutwolnosci.pl ?). Rozpoczynamy  prace nad strategicznymi projektami, dotyczącymi różnych, ważnych dziedzin dla Polski. Organizowaliśmy już debaty o sytuacji w Gruzji, o Europy Środkowej, mediach publicznych, przyszłości Węgier i Europy (z udziałem Viktora Orbana). Wkrótce następne dyskusje i pierwsze raporty, m.in. o roli państwa w gospodarce, suwerenności gospodarczej, modelu edukacji czy stosunkach polsko-amerykańskich. O tym, co robimy w Instytucie Wolności, będę na pewno pisał na blogu.

Jak wspomniałem, zaczynam też prace w biznesie. Zostałem partnerem w firmie Bridge, która zajmuje się strategicznym doradztwem komunikacyjnym.  Założyli ja 14 lat temu moim przyjaciele Piotr Wysocki i Piotr Bazylko. Do tej pory funkcjonowała pod nazwą Media i Doradztwo. Teraz zmienia nazwę i profil.

Sam będę w niej zajmował się tworzeniem strategii dla naszych klientów. Prowadzę też Akademię Mediów, gdzie organizuję szkolenia dotyczące wystąpień publicznych czy pisania i doradzam budowaniu własnych mediów przez instytucje biznesowe. Akademia skierowana jest przede wszystkim dla zarządów firm. Wszystko o nas możecie znaleźć na stronie www.bridge.pl. Zainteresowanych – zapraszamJ.

Deklaruję solennie jedno – na moim blogu nie będę pisał o żadnej sprawie związane z interesami prowadzonymi przez Bridge, czy klientów naszej firmy. Zasady etyki były dla mnie bardzo ważne przez 20 lat pracy w dziennikarstwie, prowadząc działalność biznesowa, nadal mam zamiar ich przestrzegać z żelazna konsekwencją.

To tyle. Czułem się w obowiązku podzielić tym z Wami. No to skaczę do nowego basenu. Sprawdziłem - jest tam dużo wody:).

Salon24 istnieje dalej, mam nadzieję, że moje nowe doświadczenia pomogą mi rozwijać go bardziej także od strony biznesowej.  

Igor Janke
O mnie Igor Janke

Autor podcastu Układ Otwarty. Prezes niezależnego think tanku Instytut Wolności

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka