26 obserwujących
68 notek
112k odsłon
1623 odsłony

Fakty i mity kontroli ruchu lotniczego

Wykop Skomentuj13

Dnia 20 października obchodzimy międzynarodowy dzień kontrolera ruchu lotniczego. Warto przy tej okazji rozprawić się z pewnymi mitami, które otaczają ten zawód. Udało mi się opisać 14 z nich, ale jest ich na pewno więcej i jeśli macie własne przemyślenia, możemy się z nimi rozprawić w komentarzach.

1. Kontrolerzy machają pałeczkami, by ustawić samolot na stanowisku

To nie kontrolerzy ruchu lotniczego ustawiają samoloty, lecz koordynatorzy ruchu naziemnego, czasem zwani z angielskiego marshallerami, bądź follow-me. Są to pracownicy poru lotniczego, którzy odpowiadają za ruch na płytach lotniskowych. Wprowadzają samolot na stanowisko, czasami wyprowadzają z płyty, bądź przez płytę. Kierują też samochodem z napisem follow-me, za którym samolot ma podążać w sytuacjach, gdy nie może tego zrobić samemu. To, co dzieje się na płytach, a więc w miejscach, gdzie samoloty parkują, wymieniają pasażerów i towary, tankują itp., w ogóle kontrolerów nie interesuje.

2. Wszyscy kontrolerzy pracują na wieżach kontroli ruchu lotniczego

Ten mit często rozpowszechniany jest przez filmy i popkulturę. Praktycznie zawsze, gdy w filmie pokazany jest kontroler, to pracuje on na wieży. W rzeczywistości na wieżach pracują tylko kontrolerzy kontroli lotniska, a więc dość wąska grupa. Znaczna większość kontrolerów pracuje w centrach kontroli ruchu lotniczego, pracując z samolotami na większych wysokościach, których i tak nie dałoby się dostrzec przez okno. Ich podstawowym narzędziem pracy jest zobrazowanie radarowe.

3. Kontrolerzy w całości polegają na nowoczesnej technologii

Ten mit bierze się stąd, że we wnętrzu nowoczesnej wieży pełno jest różnego rodzaju ekranów i to sprawia wrażenie, że kontroler w pełni polega na tym, co podpowiadają mu komputery. Owszem technologia trafiła na wieże i wspiera w podejmowaniu decyzji, nadal to jednak osąd kontrolera i jego własny wzrok pozostają podstawowymi narzędziami w pracy kontrolera wieżowego. Wszelkiego rodzaju radary lotniskowego i tego typu technologie są ciągle bardzo ułomne i ludzki wzrok jest najlepszym narzędziem. Gdy zaczyna go brakować, np. we mgle, przepustowość lotnisk znacząco spada. Kontrolerzy radarowi znacznie bardziej polegają na technologii, ale to nadal ich umiejętności i doświadczenie mają decydujące znaczenie.

4. Kontrolerzy to nadludzie, którzy nie popełniają błędów

Znów często ten obraz buduje popkultura. W rzeczywistości kontrolerzy to zwyczajni ludzie, którzy przeszli określony trening i mają kilka cech wymaganych w tym zawodzie. Nie każdy może zostać kontrolerem, ale gdy ktoś już nim zostaje, to nie przestaje być zwykłym człowiekiem. Jeśli chodzi o błędy ludzkie, to są one nieuniknione i to zarówno po stronie kontrolerów, jak i pilotów. Systemy zarządzania ruchem lotniczym buduje się tak, aby nie tylko zmniejszyć liczbę błędów, ale przede wszystkim zapobiegać ich konsekwencjom i minimalizować ewentualne negatywne skutki. Dobry kontroler potrafi w porę dostrzec swój błąd i go poprawić, choć rzadko się do niego przyzna.

5. Praca kontrolera jest niezwykle stresująca

Ten mit można podsumować dość popularnym stwierdzeniem: "Praca kontrolera to 99% nudy i 1% całkowitej paniki". W gruncie rzeczy nie jest to praca bardzo stresująca, choć czasami wykonywana pod dużym obciążeniem, przez co szybko prowadzi do zmęczenia. To jednak nie to samo. Jeśli człowiek stresuje się tym, co robi, to zwyczajnie nie nadaje się do pracy kontrolera i prędzej czy później odejdzie z tego zawodu. Prawdziwy stres przychodzi dopiero w tych rzadkich sytuacjach zagrożenia. Znane są przypadki kontrolerów, którzy po ekstremalnie stresującej sytuacji zwyczajnie osiwieli. Dlatego kontrolerom zapewnia się podstawowe wsparcie psychologiczne. Mogą to robić przeszkoleni koledzy tzw. peerowie, a także wykształceni psychologowie. W normalnej jednak pracy taka pomoc nie jest potrzebna i wystarczają proste techniki radzenia sobie z napięciem i rozładowywania tego normalnego stresu, związanego z pracą.

6. Kontroler jest panem i władcą przestworzy

Kolejny mit, który po części bierze się z nieco niefortunnego przetłumaczenia słowa kontroler. Po angielsku control ma trochę więcej znaczeń, niż kontrola, bardziej jest to nadzorowanie, doglądanie, zarządzanie i taką właśnie rolę pełni kontroler ruchu lotniczego. Dogląda tego ruchu, pilnuje, aby przebiegał on sprawnie i bezpiecznie, oraz aby samoloty się nie pozderzały. Kontroler po prostu zapewnia służby i każda instrukcja, która wydaje, jest w ramach tych służb. Kontroler nie ma mocy zamykania lotnisk czy przestrzeni ani podejmowania decyzji odnośnie tego, czy pilot będzie lądował, albo gdzie poleci. To jest rola odpowiednio nadzoru lotniczego, dyżurnego portu lotniczego i dowódcy statku powietrznego.

Wykop Skomentuj13
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości