13 obserwujących
246 notek
288k odsłon
  278   0

Przeliczanie metry-stopy - CVR - Tu154m

katastrofa smoleńska

Kolejny fragment zapisów z CVR dotyczy wypowiedzi załogi o metrach i stopach. 

Tak odczytali go biegli PW:

8:27:01.314 - "Do ilu schodzimy?"- Nawigator

8:27:02.872 - "Do sześciuset?"-Nawigator

8:27:03.345 - [ dropout, złe przyleganie taśmy do głowicy nagrywającej]

8:27:03.838 - "Tysiąc pięćset"

8:27:02.600 - 8:27:05.678 - "Przelicz to sobie"

8:27:05.774 - " czyli 4900" - Nawigator


Tak ja odczytałam ten fragment po - "Do ilu schodzimy?"

 - "Do sześciu" - planowane wstępne zniżenie na wysokość 6.. tysięcy stóp( czyli  na około1800 metrów)- /w tle słyszalny krótki dżwięk z jakiegoś urządzenia, przypominający buczenie/

-"Wysota?" - zapytanie o wysokość do jakiej mogą się zniżać,("Iść w metr?"-błędnie odczytana wcześniej przez mnie wypowiedż)

-" 1500" -/ tysiąc pięćset/- odpowiedż na pytanie, że otrzymana przez radio wysokość do której  mają się zniżać to 1500 metrów

-/log caution/(?) -/dżwięk z tła, informacja głosowa wygenerowana sztucznie przez jakieś urządzenie(?)/, w tłum.""uwaga  dziennika"(?)

-"Komputer sam obliczy" 

-"W 4900"-/w cztery tysiące dziewięćset/ - informacja z komputera(?) , przeliczenie metrów na stopy


Tu ten odszumiony fragment, wzmocniony dżwięk:

https://uploadfile.pl/pokaz/2200332---es31.html

.


Wnioski:

- po zapytaniu o wysokość do jakiej będą schodzić, to wstępnie do sześciu...,ale tysięcy stóp, a nie dziwne zapytanie "Do sześciuset?".

Jakim ważnym punktem miałoby być to 600 metrów? Żadnym, i nikt ani na radiu ani wcześniej  nikt z załogi nie mówi o 600 metrach. Tak więc odczyt  biegłych PW "do 600" uważam za błędny.


- trzeba zwrócić też uwagę  w jakim tempie nawigator przeliczył wysokość 1500m na stopy.

Według biegłych policzył to ... w czasie...nawet nie jednej sekundy(??)

Z odczytu biegłych:

-"Przelicz to sobie"- koniec wypowiedzi 8:27:05.678

-"Czyli w 4900" - odpowiedż Nawigatora" po przeliczeniu" 8:27:05.774


- ta fraza "Przelicz to sobie" jest błędna moim zdaniem, albowiem jest tam "komputer sam obliczy". 

Tak więc Nawigator  nie  musiał tego liczyć i przeliczać, bo robił to komputer pokładowy.


Jeśli moje wnioski są błędne, prosżę je sprostować.Staram się odnieść do stenogramu biegłych w oparciu o to co słyszę w danych fragmentach po wzmocnieniu dżwięku i odszumieniu.

/Do notki dołączę poszczególne wypowiedzi w plikach./


04.05.-dołączam obiecane pliki


1.cały fragment , jeszcze bardziej wzmocniłam dżwięk

https://uploadfile.pl/pokaz/2200335---9u2h.html


2."do 6"-/"do sześciu"/- w tle słychać dżwięk z jakiegoś urządzenia, jakby buczenie(?)

https://uploadfile.pl/pokaz/2200336---gf6k.html


3."wysota?"- ta wypowiedż nakłada się na część frazy"do sześciu"

https://uploadfile.pl/pokaz/2200338---1csv.html


4."do sześciu"-"wysota?"-"1500"

https://uploadfile.pl/pokaz/2200337---ed33.html


5."...ciu -"wysota?"

https://uploadfile.pl/pokaz/2200339---63bc.html


6."do sześciu"-"wysota?"

https://uploadfile.pl/pokaz/2200340---iwhd.html


7."komputer sam obliczy"-w tle słychać informację głosową wygenerowaną przez jakieś urządzenie(?)

https://uploadfile.pl/pokaz/2200341---lmua.html


8."komputer sam obliczy"-"w 4900"

https://uploadfile.pl/pokaz/2200342---0xxl.html

.



Ps. Proszę Adminów o umieszczenie notki w temacie" Katastrofa smoleńska".


https://www.youtube.com/watch?v=4YOoyvR63Ss

.


Lubię to! Skomentuj10 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale