Karlus Karlus
1391
BLOG

Katastrofa smolenska - dzwonki przed antena markera BNDB

Karlus Karlus Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

Na poczatek przedstawie, gdzie moim zdaniem znajduje sie na 101-ce "markernaja antenna".

Na rosyjskich schematach mozna ta antene znalezc umiejscowiona pod kabina pilotow:

image

https://lh3.googleusercontent.com/iFCiCM-mlh4N1HdGFeL_sjXwohSdaKeBtvon1Lj3qK1p9-g4LPj1hu1g9fkJKB5PRVd0P8ZiVf0A_KmdYLyhAlVoYas-_C8jkkuFnDA9GQ=w1920-h2100

Na zdjeciu zrobionym w 2009 przed remontem znajdujemy ta antene tuz za lukiem wejsciowym a przed reflektorami, na zdjeciu wyrwanego poszycia kadluba z tego miejsca pod kabina pilotow lezaca na wrakowisku znajdujemy slad po wyrwanej antenie:

image

https://lh3.googleusercontent.com/BCQN4XQfqdNkoKnDgJtnmiaDU_sB4qaBMRGY_c_1E2pvWDzmHBAnWu_A1HZCnhs_97JSs4zOtQ3F1IOlNJj-3Lb0pD3Tv-neGclkGHRNgg=w1920-h2100

Jak widzimy to roznica w odleglosci na osi podluznej samolotu miedzy antena markera a antena GPS1 wynosi okolo 1 metra, czyli mozna ta roznice pominac.

Teraz postaram sie obalic "STARY MIT" dotyczacy tego, ze dokladnie w polowie czasu trwajacego sygnalu dzwonkow podczas przelotu nad/obok anten markerow przy BNDB markernaja antena na samolocie znajduje sie dokladnie w takiej samej odleglosci do poczatku pasa jak anteny przy BNDB wkopane do ziemi na stale!

Najpierw ustalimy czas dla polowki trwania sygnalu dzwonkow przy BNDB. Posluzymy sie podobno bardzo dokladnymi odczytami fonetycznymi poczatku i konca sygnalu ze stenogramu pochodzacego z ekspertyzy Artiego.

Tam poczatek sygnalu dzwonkow ustalono na 8:40:55,228 a koniec tego sygnalu na 8:40:57,590.

Wedlug tego srodek sygnalu przypada na czas 8:40:56,409

Na ponizszym schemacie podalem miedzy innymi odleglosc punktu rzutu poczatku alarmu TAWS #37 na przedluzenie osi pasa od jego progu. Ta odleglosc wynosi 1940m

image

https://lh3.googleusercontent.com/hNa2rjOO2CFgwFDHUrHlNn-Gwx8LhmJhGY31s8J-QtGJaiaHbSrjNgEwL4A9emH8vAD20XMJky-hp_Tgw72RuLw5IGHLkL8TbVCDWSkocw=w1920-h2100

Oczywiscie na "radiofalowej" trajektorii punkty czasowo-przestrzenne sa sknocone tak jak cala trajektoria, ale ktorys z ekspertow narysowal listki boczne odbijanych od gruntu sygnalow markerow naziemnych (troszeczke za malo rozszerzone), ale o tym za chwile.

Wrocmy do tego, czy markernaja antena na 101-ce moglabyc o czasie 8:40:56,409 na wysokosci stalych markerow przy BNDB?

Wezmy teraz czas rozpoczecia alarmu #37 ze transkrypcji Artiego. Poczatek sygnalu #37 przypada wg Artiego na 8:40:45,888

Roznica czasu od poczatku sygnalu #37 do srodka sygnalu dzwonkowego BNDB wynosi dokladnie 10,521 sekundy !

Odleglosc jaka w tym czasie powinna pokonac markernaja antena na 101-ce to dosyc dokladnie 1940-1060=880m gdzie 1060m to odleglosc stalych markerow przy BNDB do poczatku pasa.

Policzmy teraz stala srednia predkosc (GroundSpeed) przelotu anteny markernej tego 880 metrowego odcinka w czasie 10,521s.

Ta stala srednia predkosc wynosi 83,64 m/s !!

Kazdy wie, ze taka predkosc na tym odcinku jest niezgodna z zapisana predkoscia GS w logach TAWS#37 oraz TAWS#36

#36 => GS=80,32 m/s

#37 => GS=79,61 m/s

Widzimy ze w czasie okolo 7 sekund GS maleje pomimo, ze kat pitch a przy tym opor aerodynamiczny jeszcze nie wzrasta!

Predkosc GS po #37 maleje z kazda sekunda o okolo 1m/s poniewaz wzrasta kat pitch a co za tym idzie i opor aerodynamiczny, dopiero po recznym przesunieciu manetek gazu moc silnikow wolno wzrasta i pokonuje powstajace opory co prowadzi do ponownego wzrostu predkosci GS ale juz tylko do okolo 74,6 m/s

Mamy zatem dowod na to, ze taka duza stala srednia predkosc GS o wartosci 83,64 m/s nie miala na tym odcinku miejsca, a to dowodzi rowniez temu, ze srodek sygnalu markera nie przydal w momencie przelotu nad/obok naziemnymi markerami przy BNDB

Czyli ten mit zostal obalony!

Teraz zainteresowanym przedstawie iterpolowane wielomianami funkcje drogi i predkosci w czasie, oraz policzymy w jakim punkcie znajdowala sie markernaja antena w czasie 10,521s lotu od punktu #37

image

https://lh3.googleusercontent.com/kW2DXHmYYaH_PIycOWg9NmRWtromScruzCNuI_fEmJEZ1r0lmtWdosBOemugLvJLcBDxUL9FNLvg3lBmwQ=w1920-h3000

Jak wstawimy do wzoru na droge wartosc czasu t=10,521s to uzyskamy odleglosc s=755m od punktu #37 co daje odleglosc od poczatku pasa jako 1940-755=1185m

Jak spojrzymy na "radiofalowy" wykres KBWL LP to markernaja antena znajduje sie w obrebie listka bocznego (przyziemnego)

Nastepny etap lotu do miejsca gdzie markernaja antena i antena GPS1 mijaja z boku feralna brzoze to odcinek o dlugosci prawie dokladnie 1185-855=330 metrow i ma miejsce o czasie 15 sekund po poczatku alarmu #37 czyli 15-10,521=4,479s

Pomimo wzorow na odleglosc i na predkosc w czasie policzmy stala srednia predkosc na tym odcinku

330/4,479=73,68 m/s, czyli wszystko w normie.

Policzmy rowniez stala srednia predkosc GS na odcinku 1370,7m od #37 do punktu cross_side pokonana przez antene GPS w 19s

wyniesie ona okolo 1370,7/19=72,14 m/s

PS.

KaNo i architekt M.Dabrowski slyszeli ze gdzies dzwony bija, ale nie wiedzieli w ktorym kosciele. Jak zwykle pomataczyli rozpoczynajac grafike w "strasznym filmie 7" okolo dwie sekundy po #37 , ale machnalem na to reka.

Zainteresowany czytelnik ma moje wzory wyprowadzone z odleglosci charakterystycznych punktow od punktu TAWS#37 , ktore to od ich ukazania czyli od 15.12.2018 nie zostaly przez nikogo merytorycznie obalone czy zakwestionowane!

Merytorycznie to znaczy obliczeniowo oraz w zgodzie z zapisami w czarnych skrzynkach.

Karlus
O mnie Karlus

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka