Karlus Karlus
2514
BLOG

Katastrofa smolenska - Log TAWS CALLOUT_500

Karlus Karlus Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 8

Uprzejmie prosze Administracje o umieszczenie tej notki w dziale katastrofa smolenska. Dziekuje. Karlus


01.04.2010 w locie 101-ki z Bagram do Tbilisi podczas podejscia do ladowania TAWS poinformowal akustycznie zaloge o przekroczeniu poziomu wysokosci nad gruntem 500 ft. Zapisany zostal log z ktorego mozemy sie bardzo duzo dowiedziec.

16.01.2018 opublikowalem schemat:

image

https://lh3.googleusercontent.com/2cy0cG_ld-NQU8uFiCeWT-mXAa90Kz47Q7hI_8rv_SbGlaTsYEvVu5UJiSMFnd1Pf2yjABR2nfBMdRDALQ=w1920-h2800


Z tego logu dowiadujemy sie, ze ILS_1/2 mial status TT czyli oba byly aktywne, z wysokosci WB dowiadujemy sie ze ustawione na WBE SWS bylo ustawione prawidlowe cisnienie referencyjne QNH

(troche obliczen WB=1992ft wysokosc lotniska podana jako 1624ft=495m nad MSL czyli w momencie wystapienia CallOut500 mamy roznice poziomow 1992-1624=368ft= 112m , dalej mamy 495m+112m=607m npm jako wysokosc baryczna, ktora jest prawie idealnie rowna poprawionej zapisanej wysokosci MSL=637,95-29,78=608,17m)

Na wykresie wysokosci radiowej w locie 101-ki z Tuskiem do Smolenska w dniu 07.04.2010 zauwazamy pierwsza osiagnieta wysokosc radiowa 152m nad gruntem o czasie 11:16:54 czyli okolo 30s przed przyziemienie glownym podwoziem na pasie  startowym.

Czyli @Tiger65 mial calkowita racje piszac w komentarzu:

"Tiger65
1 marca 2021, 15:52
@Karlus

Poza Sinke Rate był chyba jeszcze jeden alarm TAWS ździebko wcześniej - CALLOUT 500 ft "

https://www.salon24.pl/u/karlus/1116085,katastrofa-smolenska-taws-alarm-roc-caution-10-04-2010-a-07-04-2010#comment-20217460


Pisze ze @Tiger65 mial calkowita racje majac rowniez na mysli CAUTION Sink_Rate(1) z prio 21

Za pomylke z alarmem ROC_CAUTION wszystkich przepraszam!


A tu rozkodowana alert_variable.

image

Pare komentarzy:

Tiger65
5 marca 2021, 15:20
@Karlus

Zakładając, że 7.04 miał miejsce alert TAWS call out 500ft, to masz może wyjaśnienie, dlaczego nie zapisał się wtedy parametr PH1VZBLIZ z "1", tylko dopiero chwilę później dla alertu TAWS sink rate?
Odpowiedz
Karlus
5 marca 2021, 16:35
@Tiger65

przeczytalem gdzies, ze status tego "alarmu" to "tylko" informacja ktora nie wywoluje zapisu w MSRP jako alarmu.

O "INFORMATIONAL" tu:

image

https://lh3.googleusercontent.com/XmKTPu1vIp5fEOQuxVfU4mi_DSNMfgmczZQPc_Z8DPuo74_2fIvP0JKEaCeqDDyPQdQBvuBQD7I04steFeD5I2DB-RscMvf91-xCD-rFLg=w1920-h1000

a o prio CALLOUT_500 tu

image

https://lh3.googleusercontent.com/RkUctlCnGugOthl5p1x-ymD4M4VBcQPkvRLmv4B_nGboQPZJd8rC2gxmIeC_3egJXwYbHEsv7ECV4gtBk2Ie_o8QsDe1SjyQW4SsgVI3VA=w1710-h1500

Odpowiedz
Tiger65
6 marca 2021, 00:36
@Karlus

>przeczytalem gdzies, ze status tego "alarmu" to "tylko" informacja ktora nie wywoluje zapisu w MSRP jako alarmu.

jesteś pewien, że poza QAR ATM także MSRP rejestrował TASW? W ruskim raporcie nie jest to opisane, są tylko zaznaczone momenty wystąpienia TAWS na wykresach np. str. 175/210, 176/210. Czy nałożone je na podstawie odczytu czasu z zapisanych alertów czy też rzeczywiście MSRP podobnie jak QAR rejestrował TAWS/PH1? W raporcie jest tylko:Предупреждающие события были зарегистрированы в 10:40:06, 10:40:32, 10:40:39, 10:40:4625 и совпадают с записью этих событий бортовыми параметрическим и звуковым самописцами
oraz
С учетом разницы поясного времени, дополнительно, ко времени TAWS было добавлено три секунды для синхронизации со временем бортового параметрического самописца

Niby napisali "бортовыми параметрическим и звуковым самописцами", ale pojedyńczo czyli QAR (параметрическим ) plus MARS (звуковым).

Zakładając, że tylko QAR rejestrował, to dlaczego nie miałby to być Callout? Jest wtedy przecież sygnalizacja głosowa, tak jak przy innych.


Odpowiedz
Karlus
6 marca 2021, 09:12
@Tiger65

ciekawy temat. Kto dokonal "podpiecia" dyskretnej sygnalizacji TAWS do MSRP ?
Na wykresach w raporcie MAK mamy zaznaczone obszary "CCOC" jaki to byl dyskretny parametr w rosyjskim kodowaniu MSRP?


Znalazlem to podpiecie w rosyjskim MSRP w dyskretnym parametrze Nr 40-(6) jako "padlenie dawlenia w gidrosystemie 1" oraz

"opasnaja skorost zblizania z ziemloj" !

O tym pisalem na schemacie z 03.07.2013 :

image

https://lh3.googleusercontent.com/QvkY_OiszGCuuGQwtkZA-r6rd7T4oFCEyjSZ7h-FCidyjBfHnfvYkzigdf4UIZXalwHdqc2qNsWiiDAfFw=w1368-h2164

Na tym schemacie jak i w rosyjskiej tabelce sa podane rowniez graniczne wartosci przy przekroczeniu ktorych powinien wystapic alarm glosowy, wizualny i w zapisie w MSRP. (na ft i na fpm mozna latwo przeliczyc.

Karlus
O mnie Karlus

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka