Janusz  Korwin-Mikke Janusz Korwin-Mikke
10771
BLOG

Tekst projektu Konstytucji nowego Państwa Polskiego

Janusz  Korwin-Mikke Janusz Korwin-Mikke Polityka Obserwuj notkę 33

W imię Boga Wszechmogącego!

My, Naród Polski,

pomny swych odwiecznych słowiańskich korzeni,

trwałej przynależności do cywilizacji łacińskiej,

chlubnej tradycji budowania Wielkiej Polski,

pracy i walk pokoleń Polaków o niepodległość,

pragnąc w millenium koronacji Bolesława Chrobrego

zapewnić rodakom pełnię wolności, własności i sprawiedliwości,

naszą odzyskaną suwerenność

wyrażamy na kartach niniejszej Konstytucji Państwa Polskiego

 

 

 

DZIAŁ I. PAŃSTWO

 

Zasady ogólne

 

Art.1

 

1. Państwo Polskie, zwane dalej Państwem, strzeże swej suwerenności i całości, dba o podległe sobie Ziemie Polskie, dba o dziedzictwo cywilizacji łacińskiej, przestrzeganie polskich tradycji, o realizację zasad sprawiedliwości i służy kolejnym pokoleniom swych obywateli.

 

Art.2

 

  1. Obywatelami Państwa Polskiego są osoby będące obywatelami III Rzeczypospolitej Polskiej w dniu powstania Państwa Polskiego, z możliwością nabycia lub utraty obywatelstwa zgodnie z Art. 21 Konstytucji

  2. Obowiązkiem obywatela jest przestrzeganie prawa.

  3. Państwo chroni naturalne prawa swych obywateli – w szczególności ich życie, wolność i własność.

  4. Obowiązki i prawa innych podmiotów określa ustawa.

 

Art.3

 

  1. Językiem Państwa jest język polski.

  2. Stolicą Państwa jest Warszawa.

 

Art.4

 

  1. Symbolami Państwa są: dewiza, barwy, godło, herb podstawowy, herb wielki, pieczęć, chorągiew, flaga, kokarda i hymn.

  2. Dewiza Państwa brzmi „Bóg, Honor, Ojczyzna”.

  3. Barwami Państwa są kolory biały i czerwony.

  4. Godłem Państwa jest orzeł biały ze złotymi: koroną, przepaską i orężem.

  5. Herbem podstawowym Państwa jest Orzeł Biały, zawierający godło Państwa umieszczone na tarczy czerwonej.

  6. Symbole Państwa, jego organów oraz jednostek podziału terytorialnego chroni i w zgodzie z tradycją oraz zasadami heraldyki określa ustawa.

 

Art.5

 

  1. Podstawowymi jednostkami podziału terytorialnego Państwa są: Ziemia i gmina.

  2. Ustawy mogą tworzyć pomocnicze jednostki podziału terytorialnego.

 

Organy Państwa

 

Art.6

 

Państwo działa poprzez swoje organy, na podstawie i w granicach prawa.

 

Art.7

 

Kadencja organu:

  1. jednoosobowego rozpoczyna się w dniu objęcia funkcji w tym organie,

  2. wieloosobowego rozpoczyna się w dniu jego pierwszego posiedzenia,

  3. kończy się w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia kolejnej kadencji organu.

 

Art.8

 

Organ wieloosobowy:

  1. podejmuje decyzję większością ponad połowy pełnego składu w formie uchwały,

  2. funkcjonuje na podstawie przyjętego przez siebie regulaminu.

 

Art.9

 

Organy konstytucyjne Państwa to:

  1. Prezydent,

  2. Judykatura – czyli:

a) Trybunał

b) Sądy

  1. Legislatura - czyli:

a) Rada Stanu

b) Senat

c) Sejm

d) Rady Ziem

e) Rady Gmin

  1. Egzekutywa – czyli:

a) Rząd

b) Wojewodowie

c) Zarządy Ziem

d) Zarządy Gmin

  1. Pomocniczymi organami są:

a) Rada Banku Polski oraz Prezes i Zarząd Banku Polski,

b) Kancelarie organów Państwa.

 

Art.10

 

  1. Organ konstytucyjny Państwa może:

a) utworzyć lub zlikwidować organ pomocniczy,

b) nadać lub zmienić jego statut.

  1. Organem pomocniczym organu Państwa jest Kancelaria.

 

Art.11

 

  1. Tylko obywatel może pełnić funkcje w organie Państwa, z zastrzeżeniem ust. 2.

  2. Tylko mieszkaniec wspólnoty może pełnić funkcje w radzie lub zarządzie ziemi lub gminy.

 

 

DZIAŁ II. PRAWA KARDYNALNE

 

Obywatel

 

Art.12

 

Obywatelstwo polskie nabywa się:

  1. przez urodzenie z rodziców będących obywatelami polskimi,

  2. na wniosek – na podstawie ustawy go rozpatrującej.

 

Art.13

 

Obywatelstwo polskie traci się z chwilą:

  1. przyjęcia obywatelstwa innego państwa na wniosek własny,

  2. niezrezygnowania z obywatelstwa innego państwa w ciągu 30 dni od daty dowiedzenia się o jego otrzymaniu,

  3. rezygnacji,

  4. skazania prawomocnym orzeczeniem sądu na karę utraty obywatelstwa.

 

Art.14

 

Nabycie i utrata obywatelstwa oraz ich szczegółowe przesłanki są jawne.

 

Art.15

 

Obywatel Państwa podczas pobytu za granicą ma prawo do opieki ze strony Państwa.

 

Art.16

 

Pełnoletni obywatel ma prawo:

  1. głosowania w wyborach, jeżeli nie został ukarany prawomocnym orzeczeniem sądu na karę pozbawienia prawa głosowania,

  2. kandydowania w wyborach na zasadach określonych w Konstytucji, jeżeli nie został ukarany prawomocnym orzeczeniem sądu na karę pozbawienia tego prawa lub pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego.

 

Życie i rodzina

 

Art.17

 

  1. Państwo zapewnia obywatelowi ochronę życia od poczęcia aż do naturalnej śmierci, z zastrzeżeniem ust. 2.

  2. W czasie pokoju kara śmierci może być wymierzona obywatelowi wyłącznie za zabójstwo z winy umyślnej.

 

Art.18

 

  1. Osoby w wieku do lat 18 lat znajdują się pod władzą rodzicielską lub opiekuńczą.

  2. Odebranie władzy rodzicielskiej lub jej ograniczenie może nastąpić tylko w wyjątkowych wypadkach w drodze orzeczenia sądu.

 

Art.19

 

Małżeństwo, czyli uznany związek mężczyzny z kobietą, jest chronione na zasadach określonych w ustawie.

 

 

DZIAŁ III. ŹRÓDŁA PRAWA

 

Art.20

 

Akty prawne będące źródłami prawa powszechnie obowiązującego w Państwie to kolejno:

  1. Konstytucja,

  2. Ustawy lub ratyfikowane przez Państwo, umowy międzynarodowe i akty prawne organizacji międzynarodowych, których członkiem jest Państwo,

  3. rozporządzenia,

  4. akty prawa miejscowego.

 

Art.21

 

  1. Przestępstwem może być tylko czyn sprzeczny z z prawem ogłoszonym przed jego popełnieniem.

  2. Prawo obowiązuje wszystkie osoby przebywające na terenie Państwa – chyba, że na mocy ratyfikowanej umowy międzynarodowej niektóre osoby maja immunitet.

  3. Prawo sprzeczne z prawem wyższego rzędu nie obowiązuje

  4. Prawo sprzeczne z prawem tego samego rzędu wydanym później nie obowiązuje

  5. Prawo sprzeczne z zasadą „Chcącemu nie dzieje się krzywda” nie obowiązuje

  6. Prawo polskie obowiązuje wyłącznie na terenach podległych państwu polskiemu.

  7. Państwo Polskie nie uznaje za przestępstwa czynów sprzecznych z prawem innych państw, jeśli nie są sprzeczne z prawem polskim

 

Art.22

 

  1. Prawo obowiązuje w Państwie pod warunkiem prawidłowego ogłoszenia treści aktu prawnego będącego jego źródłem wDzienniku Praw Państwa Polskiego.

  2. Zasady ogłaszania aktów prawnych określa ustawa.

 

Art.23

 

  1. Państwo może należeć tylko do organizacji międzynarodowej, z której może wystąpić.

  2. Ustawa określa zasady:

  1. wstępowania i występowania z organizacji międzynarodowych,

  2. zawierania i wypowiadania umów międzynarodowych przez Prezydenta.

 

 

Art.24

 

  1. Akt prawny organizacji międzynarodowej lub umowa międzynarodowa obowiązują od daty ich ratyfikacji przez Prezydenta.

  2. Prezydent ratyfikuje akt prawny organizacji międzynarodowej lub umowę międzynarodową za zgodą organu Państwa, w kompetencjach którego leży stanowienie prawa przewidzianego tymi aktami prawnymi i po orzeczeniu Trybunału o ich zgodności z aktami prawnymi wyższego rzędu.

 

Art.25

 

Prezydent wydaje dekrety na podstawie i w granicach szczególnego upoważnienia określonego w akcie prawnym wyższego rzędu i w celu jego wykonania.

 

Art.26

 

  1. Rady Ziem i gmin oraz terenowe organy Państwa ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze ich działania.

  2. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa ustawa.

 

Art.27

 

Zarządzenia obowiązują tylko organy podległe organowi wydającemu zarządzenie.

 

Dział IV

 

Wolności i prawa

 

Art.28

 

Pozbawienie obywatela wolności może nastąpić wyłącznie w związku z popełnieniem przez niego czynu zabronionego przez ustawę pod groźbą kary i na podstawie orzeczenia sądu, chyba że został schwytany na gorącym uczynku.

 

Art.29

 

  1. Nie można, wbrew stronom, podważyć umowy ani zmienić jej treści, chyba że stanowi ona czyn zabroniony przez ustawę pod groźbą kary, wynika z takiego czynu, lub ma go na celu.

  2. Nie można podważyć woli testatora.

 

 

Art.30

 

  1. Obywatele mają prawo do jawnego zrzeszania się, w tym w związkach wyznaniowych.

  2. Zakazane jest istnienie zrzeszeń dążących do łamania prawa.

  3. Związki zawodowe i związki pracodawców działają jako zrzeszenia i nie maja żadnych szczególnych przywilejów.

  4. Majątek i finanse zrzeszeń są jawne.

Art.31

 

Obywatel ma prawo do wyrażania własnego zdania oraz poglądów. Może je też ogłaszać publicznie jeśli ich forma lub treść nie uraża powszechnie przyjętych obyczajów.

 

Art.32

 

  1. Obywatel może wykonywać przepisy swojej religii oraz sprawować jej obrzędy prywatnie lub publicznie, o ile nie stanowią one czynów zabronionych przez ustawę pod groźbą kary.

  2. Nikt nie może być zmuszony do udziału w czynnościach lub obrzędach religijnych – chyba, że pozostaje pod władzą rodzicielską lub opiekuńczą i nie ukończył 15 lat.

 

Art.33

 

Zasady uzyskiwania przez obywatela informacji o działalności organów Państwa i osób pełniących w nich funkcje określa ustawa.

 

Własność

 

Art.34

 

Pozbawienie albo ograniczenie własności może nastąpić wyłącznie na podstawie lub w wykonaniu orzeczenia sądu w związku z :

  1. popełnieniem przez właściciela czynu zabronionego przez ustawę pod groźbą kary,

  2. niewykonaniem zobowiązania wynikającego z ustawy,

  3. niewykonaniem zobowiązania umownego,

  4. koniecznością realizacji celów Państwa, za pełnym wynagrodzeniem szkody.

  5. w przypadku wywłaszczenia nieruchomości za pełną kompensatą powiększoną o 40%

 

Art.35

 

Każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody wyrządzonej mu przez organ Państwa wskutek czynności urzędowej sprzecznej z prawem na zasadach określonych wustawie.

 

Sprawiedliwość

 

Art.36

 

Obywatele są równi wobec prawa.

 

Art.37

 

  1. Obywatel ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny i bezstronny sąd.

  2. Wyjątki od zasady jawnego rozpatrywania spraw określa ustawa.

  3. Orzeczenia sądu są jawne.

 

Art.38

 

  1. Obywatel ma prawo do obrony we wszystkich stadiach postępowania przed sądem.

  2. Oskarżony nie musi dowodzić swej niewinności, to oskarżyciel musi dowieść winy.

  3. Obywatela uważa się za niewinnego, dopóki jego wina nie zostanie prawomocnie orzeczona przez sąd.

 

Art.39

 

Obywatel ma prawo złożenia do Trybunału, na zasadach określonych w ustawie, wniosku o zbadanie zgodności z aktem prawnym wyższego rzędu przepisów aktu prawnego, na podstawie którego ostatecznie orzeczono o jego obowiązkach lub prawach określonych w Konstytucji.

 

Art.40

 

Ekstradycja obywatela polskiego jest zakazana.

 

Pełnienie funkcji

 

Art.41

 

Funkcje w organach Państwa obejmuje się:

  1. na podstawie powołania,

  2. w wyniku wyborów.

 

Art.42

 

  1. Osoba obejmująca funkcję w organie Państwa składa przysięgę treści:Uroczyście przysięgam postanowień Konstytucji dochować i swe obowiązki sumiennie wykonywać zgodnie z jej duchem, którą może dokończyć słowami:Tak mi dopomóż Bóg.

  2. Niezłożenie przysięgi w oznaczonym w Konstytucji lub ustawie terminie oznacza nieobjęcie funkcji w organie Państwa.

 

Art.43

 

Osoba pełniąca funkcję w organie Państwa traci ją z chwilą:

  1. śmierci,

  2. osobistego złożenia rezygnacji,

  3. objęcia funkcji w innym organie Państwa,

  4. utraty prawa głosowania w wyborach lub kandydowania w wyborach,

  5. określoną w akcie prawnym tworzącym dany organ pomocniczy.

 

Art.44

 

  1. Warunki pełnienia funkcji w organach Państwa określa ustawa.

  2. Osoba pełniąca funkcję w organie Państwa nie może:

1) prowadzić działalności nie dającej się pogodzić z zasadami jej pełnienia,

2) czerpać innych korzyści z majątku Państwa poza wynagrodzeniem określonym ustawą lub odszkodowaniem uzyskanym na zasadach ogólnych.

 

Art.45

 

Bieg przedawnienia przestępstw popełnionych przez osobę pełniącą funkcję w organie Państwa ulega zawieszeniu na czas pełnienia przez nią tej funkcji.

 

Art.46

 

  1. Osoba pełniąca funkcję w wieloosobowym konstytucyjnym organie Państwa (poza organami Ziem i gmin):

a) odpowiada za działalność wchodzącą w zakres pełnionej funkcji wyłącznie przed tym organem,

b) od dnia powołania lub ogłoszenia wyników wyborów do ostatniego dnia działania organu danej kadencji - może być pociągnięta do odpowiedzialności karnej, pozbawiona wolności, zatrzymana lub aresztowana tylko za zgodą własną lub tego organu.

  1. Szczegółowe zasady pociągania osób, o których mowa w ust. 1, do odpowiedzialności karnej oraz ich zatrzymania lub aresztowania w wyniku ujęcia na gorącym uczynku przestępstwa określa ustawa.

 

Wybory

 

Art.47

 

  1. Czynne prawo wyborcze w wyborach ogólnokrajowych mają wszyscy obywatele – z wyjątkiem:

a) nieletnich

b) przebywających w więzieniach i zakładach psychiatrycznych

c) będących na posadach państwowych (w tym: wszystkich służb mundurowych)

d) pobierających od państwa zasiłki.

  1. Czynne prawo wyborcze w wyborach lokalnych posiadają obywatele danej Ziemi, miasta, lub gminy. Obywatelem Ziemi, miasta lub gminy jest osoba posiadająca tam nieruchomości. Siła jej głosu jest proporcjonalna do podatku płaconego od tych nieruchomości. Można głosować w wielu jednostkach terytorialnych, których się jest obywatelem.

  2. Bierne prawo wyborcze posiadają wszyscy obywatele. Ustawa może dla każdego rodzaju wyborów określać wiek uprawniający do kandydowania w nich. Zmiana takiej ustawy nie może dotyczyć najbliższych wyborów.

  3. Ustawa określa zasady:

a)zgłaszania kandydatów w wyborach,

b) przeprowadzania wyborów,

c) zgłaszania wniosków o orzeczenie nieważności wyborów,

d) orzekania o ważności wyborów.

 

Art.48

 

W ciągu 30 dni od daty ogłoszenia wyników wyborów o ważności wyborów:

  1. rady Ziemi/gminy lub prezesa zarządu Ziemi/gminy orzeka właściwy sąd ziemski/gminny,

  2. pozostałych wybieranych organów konstytucyjnych Państwa orzeka Trybunał.

Art.49

 

Orzeczenie o nieważności wyborów oznacza konieczność ich powtórzenia w ciągu 14 dni od daty jego ogłoszenia.

 

DZIAŁ IV. PREZYDENT

 

Wybory Prezydenta

 

Art.50

 

  1. Obywatele wybierają Prezydenta na okres 7 lat w głosowaniu powszechnym, równym, pośrednim i tajnym.

  2. Elektorzy wybierani są podczas poprzednich wyborów prezydenckich i mogą być wybierani ponownie w wyborach powszechnych, tajnych, równych i bezpośrednich.

  3. Prezydent obejmuje funkcję z chwilą złożenia przysięgi przed Prezesem Trybunału.

 

Art.51

 

  1. Sto tysięcy obywateli mających prawo głosowania w wyborach Prezydenta lub co najmniej tysiąc członków rad gmin zgłasza kandydata na Prezydenta za jego zgodą.

  2. Kandydat nie może zostać wybrany Prezydentem po raz drugi.

 

Art.52

 

  1. Głosowanie pierwotne odbywa się w drugą niedzielę maja roku kalendarzowego, którego numer jest bez reszty podzielny przez 7.

  2. Prezydentem zostaje kandydat, który w głosowaniu pierwotnym otrzymał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów od elektorów.

  3. Jeżeli żaden z kandydatów nie został Prezydentem w głosowaniu pierwotnym, czternastego dnia po pierwszym głosowaniu przeprowadza się głosowanie ponowne.

 

Art.53

 

  1. W głosowaniu ponownym wyboru dokonuje się spośród dwóch kandydatów, którzy w głosowaniu pierwotnym otrzymali kolejno największą liczbę głosów. Jeżeli którykolwiek z kandydatów wycofa zgodę na kandydowanie, utraci prawo bycia wybieranym lub umrze, jego miejsce zajmuje kandydat, który otrzymał kolejno największą liczbę głosów w głosowaniu pierwotnym. W takim przypadku datę głosowania ponownego odracza się o dalszych 14 dni.

  2. Prezydentem wybrany zostaje kandydat, który w głosowaniu ponownym otrzymał więcej głosów elektorskich.

  3. Jeżeli obaj kandydaci otrzymają równą liczbę głosów, przeprowadza się losowanie spośród nich.

 

Art.54

 

  1. Utrata funkcji przez Prezydenta następuje także w wyniku stwierdzenia przez Senat jego trwałej niezdolności do sprawowania władzy ze względu na stan zdrowia większością ponad trzech czwartych pełnego składu Senatu,

  2. W razie utraty funkcji przez Prezydenta obejmuje ją do końca kadencji Marszałek Sejmu, kolejni wicemarszałkowie Sejmu, Marszałek Senatu i wicemarszałkowie Senatu, o ile wyrażą na to zgodę.

 

Art.55

 

  1. Prezydent od dnia ogłoszenia wyników wyborów może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej przed Trybunałem, pozbawiony wolności, zatrzymany lub aresztowany tylko za wyrażoną osobiście zgodą własną lub dwóch trzecich pełnego składu Senatu.

  2. W sytuacji, o której mowa w ust. 1, obowiązki Prezydenta pełni osoba, która objęłaby funkcję Prezydenta w razie jej utraty przez niego.

 

Akty prawne

 

Art.56

 

W ciągu 14 dni od daty otrzymania ustawy od Marszałka Senatu Prezydent:

  1. może odmówić jej podpisania - lub

  2. może ją przekazać do Trybunału z wnioskiem o zbadanie jej zgodności z aktami prawnymi wyższego rzędu.

 

Art.57

 

Prezydent podpisuje ustawę i zarządza jej ogłoszenie w ciągu 14 dni od daty jej otrzymania:

  1. od Marszałka Senatu, jeżeli nie przekazał jej do Trybunału,

  2. od Prezesa Trybunału wraz z orzeczeniem o zgodności jej przepisów z przepisami wyższego rzędu.

 

Działania

 

Art.58

 

Prezydent sprawuje władzę w Państwie, a w szczególności:

  1. prowadzi politykę zagraniczną Państwa,

  2. powołuje i odwołuje pełnomocnych przedstawicieli Państwa w innych państwach i przy organizacjach międzynarodowych,

  3. przyjmuje listy uwierzytelniające i odwołujące akredytowanych przy nim przedstawicieli dyplomatycznych innych państw i organizacji międzynarodowych,

  4. rozstrzyga bieżące spory kompetencyjne,

  5. prowadzi politykę wewnętrzną Państwa,

  6. zapewnia wykonanie ustaw,

  7. chroni interesy Skarbu Państwa,

  8. zwraca się z orędziem do Senatu lub Sejmu,

  9. nadaje ordery i odznaczenia,

  10. wykonuje prawo łaski.

 

Premier, ministrowie i wojewodowie

 

Art.59

 

  1. Prezydent osobiście:

a) powołuje i odwołuje osoby określone w Konstytucji, w tym Premiera, a na jego wniosek ministrów i wojewodów; w sytuacjach wyjątkowych może odwołać ministra bezpośrednio.

b) określa strukturę organów pomocniczych Państwa podległych ministrom i wojewodom.

  1. Rząd stanowi Premier i ministrowie: wojny, policji, spraw zagranicznych, finansów, sprawiedliwości oraz gospodarki terenami i ochrony środowiska.

  2. Ministrowie spraw zagranicznych, wojny i policji, a także służby specjalne podlegają bezpośrednio Prezydentowi – pozostali Premierowi.

  3. Rząd nie ma prawa projektowania ustaw, na posiedzeniach Rządu nie ma głosowań.

  4. Rozporządzenia wydaje premier, a kontr-asygnują właściwi ministrowie. Nie jest koniecznym zbieranie się Rządu na posiedzeniach.

  5. Prezydent – na piśmie - może zastrzec sobie prawo decyzji w określonych kwestiach.

 

Art.60

 

Osoba wykonująca funkcje Prezydenta albo ministra odpowiada za ich wykonywanie zamiast Prezydenta albo ministra.

 

Siły Zbrojne

 

Art.61

 

Siły Zbrojne chronią suwerenność Państwa, niepodzielność jego terytorium oraz zapewniają bezpieczeństwo i nienaruszalność jego granic. Na pisemny rozkaz prezydenta mogą pomagać policji w przywracaniu porządku w kraju.

 

Art.62

 

Prezydent:

  1. jest zwierzchnikiem Sił Zbrojnych.

  2. nadaje żołnierzom stopnie wojskowe określone w ustawie,

  3. zarządza mobilizację w razie zewnętrznego zagrożenia Państwa,

  4. określa strukturę Sił Zbrojnych.

 

Art.63

 

Prezydent powołuje i odwołuje:

  1. ministra wojny, odpowiadającego za wojsko w czasie pokoju, któremu podlegają wszyscy inni żołnierze, oraz, spośród żołnierzy:

  2. Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych który obejmuje funkcję w wypadku wojny.

  3. dowódców rodzajów Sił Zbrojnych,

  4. Szefa Sztabu.

 

 

Art.64

 

Żołnierze nie mogą publicznie wypowiadać się w kwestiach związanych z postulowanym lub faktycznym działaniem organów Państwa i osób pełniących lub pragnących pełnić w nich funkcje.

 

DZIAŁ V. RADA STANU

 

Art.65

 

Rada Stanu jest organem stanowiącym prawo pod kontrola Senatu i Prezydenta.

 

Art.66

 

Rada liczy 11 Radców Stanu:

  1. Czterech mianowanych przez prezydenta – z czego jeden spośród 100 kandydatów zgłoszonych przez Rektorów najważniejszych uczelni

  2. Czterech wybranych przez Senat – z czego jeden spośród 100 kandydatów zgłoszonych przez Rektorów najważniejszych uczelni

  3. Trzech wybranych przez Sejm spośród 100 kandydatów zgłoszonych przez Rektorów najważniejszych uczelni

  4. Co roku wymienia się dwóch Radców – poczynając od najstarszych.

 

Art.67

 

Projekt ustawy może zgłosić trzech Radców, siedmiu Senatorów lub 15 Posłów. Projekt ustawy przechodzi do dalszej procedury po uzyskaniu aprobaty siedmiu Radców.

 

 

DZIAŁ VI. SENAT

 

Art.68

 

Senat stanowi najważniejszy organ stanowiący ustawy.

 

Art.69

 

Po dwóch Senatorów z każdej Ziemi wybieranych jest w wyborach pośrednich na sześć lat. Co trzy lata wybiera się jednego Senatora.

  1. Wybory elektorów są tajne, bezpośrednie i równe; wyborcy muszą mieć co najmniej 29 lat,

  2. Wybory Senatorów są nierówne: każdy elektor dysponuje tyloma głosami, ile otrzymał w wyborach.

 

Art.70

 

Uchwalenie ustawy wymaga większości 2/3 bezwzględnej liczby Senatorów .

 

Art.71

 

Uchwalenie ustawy zavetowanej przez Prezydenta wymaga 4/5 Senatorów i poparcia przez 9 Radców Stanu.

 

Art.72

 

Ustawy wchodzą w życie w sześć lat od chwili uchwalenia. Skrócenie tego okresu możliwe jest tylko na wniosek Prezydenta i wymaga jednomyślności Senatu.

 

Posiedzenia Senatu

 

Art.73

 

  1. Senat obraduje na posiedzeniach.

  2. Marszałek Senatu przewodniczy obradom Senatu, strzeże jego praw oraz reprezentuje Senat na zewnątrz.

  3. Organami pomocniczymi Senatu są komisje.

 

Art.74

 

  1. Pierwsze posiedzenie Senatu:

a) zwołuje osobiście nowo wybrany Prezydent w ciągu 7 dni od daty objęcia urzędu i ogłoszenia orzeczenia Trybunału o ważności wyborów do Senatu,

b) prowadzi senator najstarszy wiekiem spośród tych, którzy wyrazili na to zgodę.

  1. Na pierwszym posiedzeniu Senatu:

a) Senat wybiera ze swego grona Marszałka Senatu i wicemarszałków, którzy składają ślubowanie na ręce Prezydenta.

b) Senatorowie składają ślubowanie na ręce Marszałka Senatu.

 

Art.75

 

  1. Pozostałe posiedzenia Senatu zwołuje Marszałek Senatu.

  2. Posiedzenie Senatu musi się odbyć najpóźniej 14 dnia od daty złożenia wniosku popartego przez co najmniej jedną czwartą senatorów.

  3. Senat może uchwalić tajność obrad.

     

Prace Senatu

 

Art.76

 

Senat obraduje nad projektami ustaw przekazanych przez Rade Stanu. Senat nie ma prawa uchwalania wysokości podatków.

 

Art.77

 

  1. Senat:

a) stwierdza stan wojny lub ją wypowiada,

b) zawiera pokój.

c) Kontroluje politykę zagraniczną

  1. Prezydent osobiście stwierdza stan wojny, jeżeli Senat nie może zebrać się na posiedzenie.

 

DZIAŁ VII. SEJM

 

Art.78

 

  1. Sejm jest jedynym organem mającym prawo uchwalać wysokość podatków powszechnych. W sprawie podatków lokalnych prawo to mają odpowiednie rady.

  2. Obywatele wybierają Sejm na okres 4 lat w głosowaniu powszechnym, równym, bezpośrednim i tajnym w jednomandatowych okręgach wyborczych.

  3. Sejm składa się z 444 posłów. Liczbę tę może zwiększyć lub zmniejszyć Rada Stanu własna uchwałą, co nie wchodzi w życie w najbliższych wyborach.

  4. Okręgi wyborcze ustala Prezydent.

 

Art.79

 

  1. Stu wyborców zgłasza kandydata do Sejmu za jego zgodą i wpłaca kaucję.

  2. Kaucja, o której mowa w ust. 1, przepada w razie nie otrzymania przez kandydata do Sejmu pięciu procent głosów ważnych w danym okręgu wyborczym.

  3. Nie można jednocześnie kandydować do Sejmu i w innych wyborach.

 

Art.80

 

  1. Posłem zostaje kandydat, który w danym okręgu wyborczym w głosowaniu pierwotnym otrzyma największą liczbę ważnie oddanych głosów.

  2. Jeżeli dwóch kandydatów otrzyma największą liczbę ważnie oddanych głosów, przeprowadza się losowanie spośród nich.

 

 

Prace Sejmu

 

Art.81

 

Art. 79–80 stosuje się odpowiednio do Sejmu i jego Marszałka.

 

Art.82

 

  1. Posłowie kontrolują działania organów Państwa.

  2. Każdy Poseł może żądać od urzędników państwowych wyjaśnień, co do rozdysponowanych przez nich pieniędzy.

  3. Urzędnik udziela odpowiedzi na zapytanie poselskie w ciągu 21 dni od daty jego otrzymania.

 

Art.83

 

  1. Sejm zbiera się raz do roku na sesję w celu uchwalania wysokości podatków.

  2. Marszałek Sejmu może uznać, że w danym roku nie ma potrzeby zwoływania sesji

  3. Na wniosek Prezydenta Sejm zbiera się we wskazanym przezeń terminie – nie krótszym, niż dwa tygodnie.

 

Komisja Kontroli

 

Art.84

 

  1. Organem pomocniczym Sejmu jest Komisja Kontroli.

  2. Kadencja Komisji Kontroli pokrywa się z kadencją Sejmu.

  3. Komisja Kontroli przyjmuje wnioski w sprawie dokonania fachowej kontroli w przypadku podejrzeń.

  4. Komisja Kontroli zapoznaje z wynikami kontroli wszystkich Posłów i Kancelarię Prezydenta.

 

Art.85

 

  1. Kandydat na Prezydenta, który uzyskał drugi wynik w ostatnim głosowaniu w wyborach Prezydenta z udziałem co najmniej dwóch kandydatów, powołuje Przewodniczącego Komisji Kontroli:

  1. spośród posłów, którzy wyrazili na to zgodę,

  2. w ciągu 7 dni od daty pierwszego posiedzenia Sejmu.

  1. Jeżeli Przewodniczący Komisji Kontroli nie zostanie powołany zgodnie z ust. 1, powołują go członkowie Komisji Kontroli spośród swego grona.

 

Art.86

 

  1. Każdy poseł może zgłosić jednego posła do Komisji Kontroli.

  2. Członkiem Komisji Kontroli zostaje poseł, który został zgłoszony przez co najmniej pięć procent pełnego składu Sejmu, o ile wyraził na to zgodę.

 

Art.87

 

  1. Komisja Kontroli kontroluje działania:

a) wszystkich organów Państwa z punktu widzenia ich legalności, gospodarności, celowości, rzetelności i terminowości,

b) wszystkich podmiotów wykorzystujących majątek Państwa lub zawierających z nim umowę z punktu widzenia ich legalności i gospodarności.

  1. Komisja Kontroli może złożyć do Trybunału wniosek o zbadanie zgodności aktu prawnego z aktami prawnymi wyższego rzędu.

  2. Sejm określa organizację oraz tryb działania Komisji Kontroli.

 

Art.88

 

Komisja Kontroli przedstawia Sejmowi coroczne:

  1. sprawozdanie ze swojej działalności,

  2. analizę realizacji ustawy o budżecie Państwa,

  3. analizę realizacji polityki pieniężnej.

 

 

DZIAŁ VIII. ZIEMIE i GMINY

 

 

Organizacja

 

Art.89

 

  1. Mieszkańcy wspólnoty tworzą gminę.

  2. Gminie przysługuje samorząd.

  3. Mieszkańcy wspólnoty odpowiadają za zobowiązania gminy na zasadach określonych ustawą.

 

Art.90

 

Organami gminy są:

  1. rada jako organ stanowiący,

  2. zarząd jako organ wykonawczy.

 

Art.91

 

Ustawa określa:

  1. zasady powoływania i odwoływania osób pełniących funkcje w organach gmin,

  2. liczbę członków poszczególnych organów gmin.

 

Art.92

 

Gmina na podstawie uchwały jej rady wykonuje:

  1. zadania własne, niesprzeczne z prawem,

  2. zadania Państwa, dopuszczone ustawą do wykonywania przez gminy.

 

Art.93

 

Ustawa określa:

  1. źródła dochodów własnych gmin,

  2. dochody gmin z tytułu realizacji poszczególnych zadań Państwa, o których mowa w art. 93 ust. 2.

 

Wybory Zarządu

 

Art.94

 

  1. Mieszkańcy wspólnoty wybierają wójta na okres 4 lat w głosowaniu powszechnym, równym, bezpośrednim i tajnym.

  2. Prezes zarządu gminy obejmuje funkcję z chwilą złożenia przysięgi przed prezesem sądu gminnego.

 

Art.95

 

Pięćdziesięciu mieszkańców mających prawo głosowania w wyborach wójta zgłasza kandydata na wójta za jego zgodą.

 

Art.96

 

  1. Głosowanie pierwotne odbywa się w drugą niedzielę roku kalendarzowego, którego numer jest bez reszty podzielny przez 2, ale nie jest bez reszty podzielny przez 4.

  2. Art. 52 ust. 2–3 i art. 53 stosuje się odpowiednio do wyborów wójta.

  3. Wójt powołuje i odwołuje członków zarządu gminy.

 

Art.97

 

  1. Utrata funkcji przez wójta następuje także w wyniku stwierdzenia przez radę gminy jego trwałej niezdolności do sprawowania władzy ze względu na stan zdrowia większością ponad dwóch trzecich pełnego składu rady gminy.

  2. W razie utraty funkcji przez wójta obejmuje ją dotychczasowy członek zarządu gminy powołany przez radę.

 

Wybory Rady

 

Art.98

 

Mieszkańcy wspólnoty wybierają radę gminy na okres 4 lat w głosowaniu powszechnym, równym, bezpośrednim i tajnym w jednomandatowych okręgach wyborczych.

 

Art.99

 

  1. Dziesięciu wyborców zgłasza kandydata do rady gminy za jego zgodą i wpłaca kaucję.

  2. Art. 87 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

 

Art.100

 

  1. Głosowanie w wyborach do rady gminy odbywa się w dniu głosowania pierwotnego w wyborach prezesa zarządu.

  2. Art. 88 ust. 2–2 i art. 89 stosuje się odpowiednio do wyborów do rady gminy i utraty funkcji przez radnego w trakcie kadencji.

 

Posiedzenia Rady

 

Art.101

 

Rada gminy obraduje na posiedzeniach.

 

Art.102

 

  1. Pierwsze posiedzenie rady gminy:

a) zwołuje nowo wybrany wójt w ciągu 7 dni od daty objęcia urzędu i ogłoszenia orzeczenia sądu gminnego o ważności wyborów do rady gminy,

b) prowadzi radny najstarszy wiekiem spośród tych, którzy wyrazili na to zgodę.

  1. Na pierwszym posiedzeniu rady gminy:

a) Rada gminy wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczących, którzy składają ślubowanie na ręce wójta.

b) radni składają ślubowanie na ręce wójta.

 

Art.103

 

  1. Art. 81 stosuje się odpowiednio do pozostałych posiedzeń rady gminy iwójta.

  2. Powyższe przepisy odnoszą si,e z odpowiedniki zmianami do Ziem, z użciem nazwy „gubernator” i miast z użyciem nazwy „burmistrz”.

 

 

DZIAŁ IX. SĄDY

 

 

Sądy powszechne

 

Art.104

 

  1. Sądy wydają orzeczenia w imieniu Państwa.

  2. Struktura sądów jest hierarchiczna, z Trybunałem na czele.

 

Art.105

 

  1. Orzeczenia sądów nie mogą być zmienione przez inne organy Państwa.

  2. Prezydent ma prawo darowania lub złagodzenia kary, poza karą orzeczoną:

a) przez Trybunał,

b) w stosunku do osób mu podległych w chwili popełnienia czynu zabronionego.

 

Art.106

 

Sędziowie w zakresie wydawania orzeczeń są niezawiśli i podlegają jedynie Konstytucji oraz ustawom.

 

Art.107

 

  1. Właściwość terytorialną sądów i merytoryczną wydziałów sądów oraz zasady postępowania przed nimi określa ustawa.

  2. Właściwość terytorialna sądu gminnego obejmuje co najmniej jedną wspólnotę.

 

Art.108

 

Obywatele mieszkający na obszarze wspólnot, dla których właściwy terytorialnie jest jeden sąd gminny, wybierają sędziów w liczbie określonej ustawą na okres 4 lat w głosowaniu powszechnym, równym, bezpośrednim i tajnym, w jednomandatowych okręgach wyborczych.

 

 

Art.109

 

  1. Sędziowie wybrani na terenie właściwości danego sądu wybierają prezesa sądu spośród sędziów z ośmioletnim doświadczeniem zawodowym.

  2. Prezes sądu odpowiedzialny jest za techniczne aspekty funkcjonowania sądu.

 

Art.110

 

Sędzia nie może rozpatrywać sprawy:

  1. w sądzie, na terenie właściwości którego został wybrany,

  2. w sądzie, którego teren właściwości sąsiaduje z terenem, o którym mowa w pkt. 1,

  3. z udziałem osób uprawnionych do jego wyboru.

 

Art.111

 

  1. W poszczególnych sprawach orzekają sędziowie wyłonieni w drodze losowania spośród wszystkich sędziów danej instancji w Państwie.

  2. W sprawach rozpatrywanych w sądach wyższej instancji orzekają sędziowie z doświadczeniem w orzekaniu w sądach niższej instancji określonym w ustawie, za zgodą Trybunału.

 

Art.112

 

Sąd ma prawo złożenia do Trybunału wniosku o zbadanie zgodności z aktem prawnym wyższego rzędu przepisów aktu prawnego, na podstawie którego orzeka w danej sprawie.

 

Trybunał

 

Art.113

 

  1. Prezydent, Rada Stanu i Senat w równej liczbie powołują sędziów Trybunału na okres 4 lat.

  2. Trybunał składa się z 90 sędziów.

 

Art.114

 

Sędziowie Trybunału wybierają ze swego grona Prezesa Trybunału.

 

Art.115

 

Ustawa określa zasady, zgodnie z którymi Trybunał:

  1. rozstrzyga spory kompetencyjne między konstytucyjnymi organami Państwa na wniosek jednego z nich,

  2. bada zgodność aktów prawnych z aktami prawnymi wyższego rzędu,

  3. orzeka o utracie funkcji lub innej karze w sprawie o naruszenie prawa w związku z pełnieniem funkcji w konstytucyjnym organie Państwa, poza organem gminy,

  4. sprawuje nadzór nad działalnością sądów w zakresie orzekania.

 

Art.116

 

Z wnioskiem w sprawach, o których mowa w art. 118 pkt 3, może wystąpić:

  1. Prezydent,

  2. Sejm,

  3. Senat,

  4. rada gminy,

  5. Komisja Kontroli Sejmu.

 

Art.117

 

Orzeczenia Trybunału:

  1. mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne,

  2. w sprawach, o których mowa w art. 126 pkt 1 i 2, są ogłaszane jak ustawy,

  3. w sprawach, o których mowa w art. 126 pkt 2, obowiązują od daty wejścia w życie aktu prawnego.

 

Art.118

 

Ustawa określa zasady pełnej odpowiedzialności odszkodowawczej Państwa wobec podmiotów poszkodowanych z powodu wejścia w życie aktów prawnych niezgodnych z aktami prawnymi wyższego rzędu.

 

 

DZIAŁ X. MAJĄTEK PAŃSTWA

 

 

Zasady ogólne

 

Art.119

 

W skład majątku Państwa wchodzi majątek następujących osób prawnych:

  1. Skarbu Państwa,

  2. gmin,

  3. powołanych Konstytucją lub ustawami, zwanych centralnymi osobami prawnymi,

  4. powołanych uchwałami rad gmin, zwanych gminnymi osobami prawnymi.

 

Art.120

 

Ustawa określa zasady:

  1. udziału Państwa w osobach prawnych prawa prywatnego,

  2. zmiany stanu majątku Państwa,

  3. gospodarowania majątkiem Państwa.

 

Art.121

 

  1. Skarb Państwa jest właścicielem wszelkich prawa majątkowych Państwa, poza prawami majątkowymi innych osób prawnych.

  2. Prezydent określa organizację Skarbu Państwa.

 

Art.122

 

Obowiązki obywateli i innych podmiotów związane z powiększaniem majątku Państwa w danym roku określa ustawa ogłoszona nie później niż 30 czerwca roku poprzedniego.

 

Art.123

 

Ustawa o ustanowieniu monopolu uchwalana jest tak, jak ustawa o zmianie Konstytucji.

 

Art.124

 

  1. Powiększanie rocznego salda długu obciążającego majątek Państwa jest możliwe tylko przez Skarb Państwa w związku z wojną lub stanem nadzwyczajnym, wyłącznie na związane z nimi cele.

  2. Ustawa określa zasady odpowiedzialności obywateli za długi Państwa.

 

Ustawa o budżecie Państwa

 

Art.125

 

  1. Ustawa o budżecie Państwa obejmuje plan wszelkich zmian majątku Skarbu Państwa w danym roku kalendarzowym.

  2. Załącznikami do ustawy o budżecie Państwa są analogiczne plany wszelkich pozostałych zmian majątku Państwa.

 

Art.126

 

  1. Zasady i tryb opracowywania projektu ustawy o budżecie Państwa oraz wymagania, którym powinien on odpowiadać, a także zasady wykonywania tej ustawy określa ustawa.

  2. Jeżeli ustawa o budżecie Państwa nie została uchwalona, obowiązuje jej projekt.

 

Art.127

 

  1. Tylko Prezydent może zgłosić projekt ustawy:

a) o zmianę budżetu Państwa,

b) o zwiększeniu długu obciążającego majątek Państwa,

c) o udzieleniu gwarancji przez Skarb Państwa.

  1. Prezydent zgłasza projekt ustawy o budżecie Państwa na dany rok kalendarzowy do dnia 30 września roku poprzedniego.

  2. W przypadku nie uchwalenia zmiany budżetu do 31 listopada w nowym roku obowiązuje budżet poprzedni.

 

Art.128

 

  1. Senat może:

a) obniżyć prognozę przychodów Skarbu Państwa, o ile nie zmniejszy to salda majątku Państwa,

b) obniżyć prognozę rozchodów Skarbu Państwa, o ile nie narusza to przepisów ustaw i aktów prawnych wyższego rzędu.

  1. Senat uchwala ustawę o budżecie Państwa w ciągu 30 dni od daty przedłożenia projektu.

 

Art.129

 

Trybunał bada zgodność ustawy o budżecie Państwa z ustawami i aktami prawnymi wyższego rzędu w ciągu 30 dni od daty przekazania jej przez Prezydenta do Trybunału.

 

Art.130

 

  1. Prezydent składa Senatowi sprawozdanie z wykonania ustawy o budżecie Państwa na dany rok do końca maja kolejnego roku.

  2. W razie odrzucenie przez Senat sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, Senat wnosi o ukaranie przez Trybunał konkretnych osób za to odpowiedzialnych.

 

Bank Polski

 

Art.131

 

Bank Polski ma prawo emisji pieniądza oraz ustalania i realizowania polityki pieniężnej. Na wniosek Prezydenta Bank Polski może zezwolić na emisję pieniądza innym bankom.

 

Art.132

 

Organami Banku Polski są:

  1. Rada Banku Polski jako organ stanowiący,

  2. Zarząd Banku Polski jako organ wykonawczy.

 

Art.133

 

  1. Prezydent powołuje Prezesa Zarządu Banku Polski i pozostałych członków Zarządu Banku Polski na okres 6 lat.

  2. W skład Zarządu Banku Polski wchodzi 5 członków.

 

Art.134

 

  1. Co dwa lata Prezydent, Senat i Sejm powołują po jednym członku Rady Banku Polski na okres 6 lat.

  2. W skład Rady Banku Polski wchodzi 9 członków.

 

Art.135

 

  1. Organizację i zasady działania Banku Polski określa ustawa.

  2. Rada Banku Polski ogłasza założenia polityki pieniężnej na dany rok kalendarzowy do dnia 15 września roku poprzedniego.

 

DZIAŁ XI. STANY NADZWYCZAJNE

 

 

Art.136

 

  1. Prezydent osobiście wprowadza stan nadzwyczajny na części lub całości terytorium Państwa w razie zagrożenia bezpieczeństwa Państwa, obywateli lub porządku konstytucyjnego.

  2. Stan nadzwyczajny trwa do 30 dni, chyba że Sejm każdorazowo przedłuży go o 30 dni lub nie ustanie zagrożenie zewnętrzne bezpieczeństwa Państwa.

 

Art.137

 

  1. Rodzaje stanów nadzwyczajnych, zasady funkcjonowania organów Państwa oraz zakres obowiązków i ograniczenia praw obywatela w czasie poszczególnych stanów nadzwyczajnych a także ewentualnych odszkodowań związanych z ich wprowadzeniem określa ustawa.

  2. Terminy związane z wyborami ulegają zawieszeniu na okres trwania stanu nadzwyczajnego.

 

DZIAŁ XII. PRZEPISY KOŃCOWE

 

Art.138

 

Ustawa o zmianie Konstytucji uchwalana jest większością ośmiu Radców Stanu i ponad trzech czwartych pełnego składu Senatu; jeśli Prezydent odmówi jej podpisania: dziewięciu Radców i 4/5 pełnego składu Senatu.

 

Art.139

 

Ustawa określa:

  1. podmioty, których prawnym następcą jest Państwo,

  2. tytuły, których właścicielem jest Państwo.

 

Art.140

 

  1. Ustawa o wprowadzeniu niniejszej Konstytucji określa:

a) daty powołania organów Państwa,

b) skład organów Państwa do terminów, o których mowa w pkt. 1,

c) zasady spłaty dotychczasowych długów, obciążających majątek Państwa, w terminie 10 lat,

d) zmiany w przepisach obowiązujących związane z wejściem w życie niniejszej Konstytucji,

e) przepisy tracące moc z dniem wejścia w życie niniejszej Konstytucji.

  1. Ustawa o wprowadzeniu niniejszej Konstytucji uchwalana jest tak jak ustawa o zmianie Konstytucji.

 

Art.141

 

Konstytucja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku jej ogłoszenia. Przez „Ziemie” rozumie się województwa, a przez „gminy” - gminy istniejące w dniu wejścia nowej Konstytucji w życie.

 

_________________________________________

UWAGA!: Ze względów techniczych  cały tekst Konstytucji z uzupełnieniami brakujących fragmentów i poprawkami będzie w całości opublikowany w dniu jutrzejszym!

Urodzony 27 października 1942 r. w Warszawie, Absolwent liceum im. Tadeusza Reytana w Warszawie, student Wydziału Matematyki (5 lat) i (równolegle) Wydziału Filozofii (magisterium) Uniwersytetu Warszawskiego, w 1965 r. aresztowany (List 34), nastepnie de facto zawieszony, studiował w tym czasie psychologię, prawo i socjologię, w 1968 r. powtórnie aresztowany i relegowany z uczelni, odzyskawszy dzieki temu papiery zdał jako ekstern egzamin magisterski z filozofii. Uczestnik seminarium Teorii Podejmowania Decyzji profesora Klemensa Szaniawskiego, Przewodniczący sekcji Socjocybernetyki w Polskim Towarzystwie Cybernetycznym. Członek wielu towarzystw PTE, TNOiK, PTCyb i inn. Wykładał Teorię Podejmowania Decyzji w Wyższej Szkole Gospodarowania Nieruchomościami

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka