Nawołując, by nie skracać dzieciom dzieciństwa - jestem świadom istnienia ważnych argumentów przemawiających za wczesnym rozpoczynaniem nauki. Poważniejszych niż "bo tak robi Europa" lub "bo trzeba wyrównywać szanse" (miasta i wsi).
W mediach elektronicznych o tym cicho, ale prasa o tym pisuje. Otóż wg badań sześciolatki posłane do szkoły lepiej się uczą, mają większą motywację, lepiej sobie radzą w życiu zawodowym, rzadziej padają ofiarą patologii społecznych - wszystko to w porównaniu z tymi, którzy do szkoły poszli w wieku lat 7.
Pięknie. Kłopot w tym, że nie umiem sobie wyobrazić metodologii takich badań. Widzę zgrubsza trzy możliwości, a każda jest absurdalna z punktu widzenia statystyka:
♦ porównanie całości populacji w różnych krajach, tych z obowiązkiem szkolnym od lat 6 i od lat 7. Kraje te wszakże różnią się zwykle setką innych istotnych czynników społecznych, obyczajowych, tych ze sfery mentalności. Wyodrębnienie wpływu któregokolwiek czynnika jest po prostu niemożliwe, a próba twierdzenia, że się udało - to naukowa hucpa.
♦ porównanie części populacji w tym samym kraju, w tym samym czasie - musi być prowadzone w kraju, w którym nie ma obowiązku słanai 6-latków do szkół. Dzieci, które z woli rodziców poszły do szkoły wcześniej, nie są próbą losową - najpewniej są i zdolniejsze, i wyposażone w atut lepszego przygotowania w domu;
♦ porównanie populacji w tym samym kraju w różnych epokach - bez komentarza.
Gdyby te badania były wiarygodne, gotów byłbym rozważyć nawet zmianę zdania. Ale IMHO wiarygodne nie są i być nie mogą. Zatem lepiej pozostawić wybór rodzicom, nie zakazując nikomu słania do szkoły 6-latka. W Polsce i dziś, bez zmiany ustawy oświatowej, jest to mozliwe i często się zdarza.
Dziś pisałem też o dr. Migalskim, co wywołało jakże pokrewną dyskusję - czy można wyodrębnić jego wpływ na wynik wyborczy PiSu. Oraz polecam rodzeństwo i żywy product placement.
Do naszej akcji na rzecz sześciolatków wrócę w nocy, podsumuję to, o czym zaczęliśmy mówić w środę i co precyzowaliśmy wczoraj.
Inne tematy w dziale Polityka