marlis marlis
361
BLOG

Historia w TVP

marlis marlis Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

Mam wrażenie,  że historia jest przez naszego publicznego nadawcę traktowana trochę po macoszemu.  Na szczęście w ostatnich dniach nieco w tej sprawie zmieniło się na lepsze.  Rocznica osławionej konferencji w Wansee skłoniła zarówno kierownictwo TVP1 i TVP2 do emisji ciekawych i różniących się od siebie programów dotyczących niemieckich zbrodni w czasie II wojny światowej.

Trzydziestego stycznia TVP1 pokazała spektakl teatru telewizji pt. Ostateczne rozwiązanie.  Spektakl powstał w koprodukcji angielsko-amerykańskiej.  Dbałość o zachowanie realiów historycznych,  wsparta znakomitą obsadą aktorską np.  świetny Kenneth Branagh w roli Reinharda Heydricha.  Dostajemy wstrząsający obraz spotkania "zarządu wielkiej korporacji" planującej dużą operację logistyczno-produkcyjną,  spory o zakres kompetencji.  Wszystko poparte świetnym aktorstwem i przez to chyba jeszcze bardziej przejmujące.

TVP2 z kolei 31.01.  wyemitowała film dokumentalny "Dziewczęta z Auschwitz".  Tym razem film skupia się dokładnie na jednym aspekcie życia obozowego.  Jest to los kobiet,  które trafiły do Auschwitz.  Przeplatają się w tym filmie wypowiedzi badaczek zajmujących się tym zagadnieniem oraz byłych więźniarek.  Przeczytałem sporo na temat samej Zagłady i Auschwitz,  poczynając od "Auschwitz Naziści i Ostateczne Rozwiązanie" Laurence'a Rees'a przez wspomnienia Tych,  którym udało się przeżyć.  Jednak zawsze poznawanie osobistych doświadczeń byłych więźniów czy to pośrednio np. tv  czy bezpośrednio na spotkaniach robi na mnie największe wrażenie.  Osobiste świadectwo tych ludzi uwiarygadnia to co zdaje się być czymś niewyobrażalnym i trudnym do pojęcia dla człowieka z przełomu XX i XXI wieku.

Poza takimi rocznicowymi projektami TVP umieszcza w swojej ramówce rzadko bo rzadko inne propozycje dla miłośników historii.  Jedynka w nocy z niedzieli na poniedziałek emituje drugą serię serialu Rzym.  Bardzo dobra produkcja BBC,  gdzie fikcja przeplata się z historią.  Co prawda to powtórka,  ale na bezrybiu.....Skoro przy powtórkach jestem to po cichutku marzy mi się kolejna emisja serialu "Ja, Klaudiusz" nakręconego na podstawie powieści Roberta Graves'a. Oczywiście wersji z dubbingiem według mnie jednego z najlepszych w historii TVP.

marlis
O mnie marlis

Zdziwiony tym światem.Zatroskany coraz bardziej o Polskę i swój los.Przerażony,że mój głos,moja osoba liczy się coraz mniej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura