Twierdzenie, że referendum w sprawie np. wieku szkolnego jest złym pomysłem, bowiem dzieci w Polsce podobnie jak w innych krajach Europy powinny iść do szkoły od 6 lat to oczywisty nonsens. Sensowność procedury referendalnej nie ma bowiem to nic wspólnego z tym jaka odpowiedź na takie pytanie jest słuszniejsza. Istotą referendum jest to kto powinien podejmować decyzję. W logice partiokracji: decydować powinni wybrani w proporcjonalnej ordynacji politycy reprezentujący mocno zabetonowaną scenę polityczną. W logice demokracji: suweren, jakim jest wg. Konstytucji ogół dorosłych obywateli RP. Odpowiedź Suwerena ma szczególny sens w sprawach dotyczących istotnych dziedzin życia ogółu obywateli, które to kwestie nie są typowymi eksperckimi problemami oraz nie stoją w sprzeczności z prawem międzynarodowym (lub regulacjom UE, takimi jak moratorium na orzekanie kary śmierci). Politycy mają pełne prawo, aby przekonywać Suwerena do określonych odpowiedzi na referendalne pytania, ale w sprawach kluczowych ogłoszenie Referendum to dowód istnienia realnej demokracji, zaś jego wyniki powinny być wiążące.
Inne tematy w dziale Polityka