Mateusz Gruźla Mateusz Gruźla
1321
BLOG

W piątek dwugodzinny strajk na kolei

Mateusz Gruźla Mateusz Gruźla Polityka Obserwuj notkę 28
W środę wieczorem komitet strajkowy kolejarzy zakończył obrady. Związkowcy podtrzymali decyzję o strajku ostrzegawczym, który ma objąć sieć kolejową na terenie całej Polski.  W piątek 25 stycznia odbędzie się dwugodzinny strajk ostrzegawczy kolejarzy w całej Polsce. - W naszym regionie, tak samo jak w całym kraju, strajk potrwa od godz. 7.00 do godz. 9.00 - mówi Stanisław Hrustek, szef Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ Solidarność.

Strajk przeprowadzają związki zawodowe działające w spółkach Grupy PKP: PKP PLK, PKP Cargo, PKP Intercity, PKP Energetyka, SKM w Trójmieście i WKD w Warszawie.

- Będziemy starali się na tyle, na ile to jest możliwe sprawić, aby ten protest był jak najmniej dotkliwy dla pasażerów.  Pociągi, które będą już w ruchu, nie zostaną o godz. 7.00 zatrzymane w szczerym polu, ale dojadą do najbliższej stacji lub przystanku. Tam pasażerowie będą mogli skorzystać z innych środków transportu, albo poczekać na wznowienie ruchu - zapowiada Hrustek. Dodaje, że w dniu strajku na dworcach kolejarze będą rozdawać pasażerom ulotki, w których będą przepraszać za utrudnienia związane ze protestem i informować o powodach strajku.

W proteście na Śląsku wezmą udział pracownicy wszystkich spółek kolejowych, w których przeprowadzono na przełomie listopada i grudnia referendum strajkowe. To m.in. kolejarze z PKP Intercity, PKP Cargo, PKP Energetyka i Polskich Linii Kolejowych. W akcji nie wezmą udziału pracownicy Kolei Śląskich.

Powodem piątkowego strajku  jest odebranie kolejarzom części świadczeń przejazdowych. - Tu nie chodzi o jakiś przywilej czy dodatek. Świadczenia przejazdowe to po prostu składnik naszej wypłaty - wyjaśnia Stanisław Kokot, rzecznik prasowy kolejarskiej Solidarności. 

Między związkowcami kolejowymi a Grupą PKP toczy się spór zbiorowy dotyczący ulg przejazdowych. W sierpniu spółki należące do grupy zapowiedziały, że w 2013 roku nie będą wykupywać już praw do zniżek dla emerytowanych pracowników – emeryci będą musieli robić to sami. Powodem miały być oszczędności – Grupa PKP chciała w ten sposób zaoszczędzić ok. 27 mln zł. Związkowcy nie zgodzili się na likwidację ulg. 

W sierpniu ubiegłego roku zarząd PKP i Związek Pracodawców Kolejowych podpisał bez udziału związków zawodowych porozumienia pozbawiające kolejarzy, ich rodziny oraz kolejarskich emerytów od 1 stycznia 2013 roku znacznej części ulgowych świadczeń przejazdowych. W spółkach PKP od wielu tygodni trwa spór zbiorowy. Związkowcy domagają się zachowania dotychczasowych ulg, albo 720 zł brutto podwyżki dla każdego pracownika, która miałaby im zrekompensować zmiany. 15 stycznia pracodawcy poprosili o przerwę w mediacjach do 25 stycznia. Powodem miała być chęć lepszego przygotowania się do spotkania. - Okazało się jednak, że w tym czasie pracodawcy podsuwają pracownikom do podpisu oświadczenia dotyczące ulg przejazdowych na nowych zasadach. Takim zachowaniem pracodawca sam zmusił nas do strajku - podkreśla Kokot.

Na przełomie listopada i grudnia kolejarskie związki zawodowe przeprowadziły referendum, w którym 95 proc pracowników opowiedziało się za tą formą protestu. Na Śląsku głosowanie było połączone z referendum dotyczącym generalnego strajku solidarnościowego w regionie.

 

Prowokacja pracodawców

Mediacje w tej sprawie trwają od kilku tygodni. 15 stycznia pracodawcy poprosili o przerwę w mediacjach do 25 stycznia. Powodem miała być chęć lepszego przygotowania się do spotkania. Sprawy przybrały jednak inny obrót.

- Od 21 stycznia 2013 roku w poszczególnych zakładach prowadzona jest prowokacja, polegająca na nakłanianiu pracowników do podpisywania oświadczeń dotyczących korzystania ze świadczeń przejazdowych według zasad określonych przez pracodawców, pomimo iż są one przedmiotem sporu zbiorowego – poinformował Henryk Grymel w komunikacie, pod którym podpisali się również Dariusz Browarek, Wiceprzewodniczący Federacji Związków Zawodowych Pracowników PKP oraz Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych. 

Zdaniem związkowców, taka sytuacja świadczy o arogancji pracodawców i lekceważeniu strony społecznej. 

- Okazało się, że pracodawcy są na tyle cwani, że w tym czasie wymuszali podpisywanie oświadczeń –  powiedział Piotr Duda, przewodniczący NSZZ „Solidarność”, który w środę rano komentował wydarzenia na kolei na antenie Polsat News. – Całą winę za tę sytuację ponosi Zarząd PKP i minister Nowak – ocenił Duda.

W takiej sytuacji związki zawodowe będące stroną sporu podjęły decyzję o strajku ostrzegawczym. Związkowcy kolejowi zwrócili też uwagę, że pełną odpowiedzialność za uruchomienie i koszty strajku ponosi strona pracodawców.

Solidarna Polska przygotowała propozycję
poprawy sytuacji na kolei.
 
W związku z licznymi apelami do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomira Nowaka, mających na celu poprawę bezpieczeństwa na kolei i brakiem jakiejkolwiek reakcji ze strony resortu, Solidarna Polska organizuje ogólnopolską konferencję „Koleją w przyszłość”, która odbędzie się 24 stycznia br. w gmachu Sejmu RP. Wezmą w niej udział przedstawiciele największych central związkowych, funkcjonujących w PKP, w gronie zaproszonych osób jest również minister Sławomir Nowak i Prezes PKP S.A. Jakub Karnowski. Zostaną na niej zaprezentowane nowe propozycje legislacyjne, dotyczące m.in.: cofnięcia usamorządowienia „Przewozów regionalnych” oraz wzmocnienia nadzoru Prezesa UTK nad równoprawnym traktowaniem wszystkich przewoźników kolejowych przy zatwierdzaniu rozkładu jazdy.
 
Od wielu miesięcy Solidarna Polska apelowała do ministra Sławomira Nowaka o podjęcie zdecydowanych działań, poprawiających bezpieczeństwo na kolei oraz przygotowanie planu naprawy sytuacji w spółkach kolejowych. Niskie wykorzystanie funduszy unijnych, bałagan organizacyjny, likwidowane połączenia kolejowe, to tylko kilka palących problemów, które od lat pozostają nierozwiązane. Zapowiedziany protest kolejarzy to konsekwencja arogancji i braku odpowiedzialnych decyzji ze strony ministra transportu, poprawiających funkcjonowanie polskich kolei.
 
Z inicjatywy Solidarnej Polski w Sejmie RP odbyła się informacja bieżąca nt. realizacji pakietu bezpieczeństwa na kolei, ogłoszonego przez ministra Nowaka. Na zadane kilkanaście szczegółowych pytań, posłowie do dziś nie otrzymali odpowiedzi. Zostały złożone również projekty ustaw, których celem jest m.in. ujednolicenie standardów bezpieczeństwa oraz zapewnienie ulg przejazdowych dla kolejarzy na zasadach obowiązujących w minionym roku.
 
Solidarna Polska oczekuje podjęcia merytorycznej pracy nad złożonymi projektami dla dobra pasażerów, nie można pozwolić na dalsze zaniedbania i stopniowy upadek polskich kolei.
 
 

Członek Prezydium MOZ NSZZ Solidarność Fiat Chrysler Automobiles Poland , Delegat w Regionie Śląsko -Dąbrowskim NSZZ Solidarność , Delegat w Krajowej Sekcji Przemysłu Motoryzacyjnego, Zakładowy Społeczny Inspektor Pracy w zakładzie Denso Thermal Systems Polska Sp. z o.o. Zasłużony Honorowy Dawca Krwi . Kandydat na Posła R.P -Okręg wyborczy na Sejm nr: 31, Katowice Lista KUKIZ'15 MIEJSCE 12

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (28)

Inne tematy w dziale Polityka